Flats zijn niet echt ontworpen voor fretless bassen maar waren voor de jaren tachtig eigenlijk de norm; het is pas vanaf dan dat de rounds echt populair geworden zijn. Trouwens, zelfs de eerste "slapplaten" van Sly & the Family Stone (met Larry Graham natuurlijk) zijn op flats gespeeld...
Ik ga zien of mijn sound mij in de praktijk met het "intieme" project ook evenveel bevalt als solo en als dit niet het geval mocht zijn komen er toch wel flats op... wsslijk Chromes 40-95. Aanvaardbare spanning, slapbaar en dus helder indien nodig en na wat inspelen toch de nodige "thump" (of de toonknop wat terugdraaien).
De klank van dode rounds...
Ik heb op mijn Telejazz nu een aantal jaren een setje 45-105 Chromes liggen, en die beginnen steeds lekkerder te klinken, voldoende hoog ook, maar wel ploink met toch nog (wat) sustain. Ik heb op mijn Fender Jazz V ook nieuwe Chromes gelegd, maar die hebben toch echt enkele weken inspeeltijd nodig. Nieuw zijn ze nog te 'metalig'. Ik las laatst een stuk over de bassist van John Mayer, hij smeert zijn nieuwe flats in met vaseline om zijn sound te krijgen zonder eerst weken te moeten inspelen.
Het blijft toch persoonlijke smaak.
Het blijft toch persoonlijke smaak.
Ik snap de commentaar wel dat bij de bassist van Balthazar er ook een stukje " het is vintage, cheap, kapot en dus cool" imago aan kan plakken, maar feit blijft dat Thin Walls voor mij een verademing is in basklank. Kurkdroog. En het zal me eerlijk gezegd worst wezen of dat met politiek correct materiaal is gedaan of niet.
Ikzelf speel ook soms met een afgeknipt sponsje vlak naast de brug onder mijn snaren, ik weet best wel dat je door met de palm van je hand de snaar licht te dempen hetzelfde effect kan bekomen, maar dan kan je moeilijker de combinatie maken dempen vlak naast de brug en aanslaan net bij de hals tenzij je een shortscale hebt of gigantisch lange vingers.
Het zijn dus zeker niet allemaal truukjes of manieren om onkunde te verbergen, soms is het gewoon omdat iemand zich als muzikant beter kan uitdrukken op een bepaalde manier.
Morsdood zijn mijn snaren zeker niet, maar nu zijn ze toch al sinds augustus niet meer vervangen. Zondag ga ik in de studio en waar ik vroeger snaren dan toch zou vervangen omdat ik ooit eens had gehoord dat dit moest ga ik dat nu zeker niet meer doen, ik hou net van die klank.
Ikzelf speel ook soms met een afgeknipt sponsje vlak naast de brug onder mijn snaren, ik weet best wel dat je door met de palm van je hand de snaar licht te dempen hetzelfde effect kan bekomen, maar dan kan je moeilijker de combinatie maken dempen vlak naast de brug en aanslaan net bij de hals tenzij je een shortscale hebt of gigantisch lange vingers.
Het zijn dus zeker niet allemaal truukjes of manieren om onkunde te verbergen, soms is het gewoon omdat iemand zich als muzikant beter kan uitdrukken op een bepaalde manier.
Morsdood zijn mijn snaren zeker niet, maar nu zijn ze toch al sinds augustus niet meer vervangen. Zondag ga ik in de studio en waar ik vroeger snaren dan toch zou vervangen omdat ik ooit eens had gehoord dat dit moest ga ik dat nu zeker niet meer doen, ik hou net van die klank.
Voila, had het niet beter kunnen zeggen... ik hoorde deze morgen de nieuwe single van de "Van Jets"... ook met een heerlijk kurkdroge basklank... heb dat ook al bij Hooverphonic gehoord, enzovoorts... De beste benaming en tevens onomatopee is misschien wel de "Plok"...Bloody D schreef:Ik snap de commentaar wel dat bij de bassist van Balthazar er ook een stukje " het is vintage, cheap, kapot en dus cool" imago aan kan plakken, maar feit blijft dat Thin Walls voor mij een verademing is in basklank. Kurkdroog. En het zal me eerlijk gezegd worst wezen of dat met politiek correct materiaal is gedaan of niet.
Ikzelf speel ook soms met een afgeknipt sponsje vlak naast de brug onder mijn snaren, ik weet best wel dat je door met de palm van je hand de snaar licht te dempen hetzelfde effect kan bekomen, maar dan kan je moeilijker de combinatie maken dempen vlak naast de brug en aanslaan net bij de hals tenzij je een shortscale hebt of gigantisch lange vingers.
Het zijn dus zeker niet allemaal truukjes of manieren om onkunde te verbergen, soms is het gewoon omdat iemand zich als muzikant beter kan uitdrukken op een bepaalde manier.
Morsdood zijn mijn snaren zeker niet, maar nu zijn ze toch al sinds augustus niet meer vervangen. Zondag ga ik in de studio en waar ik vroeger snaren dan toch zou vervangen omdat ik ooit eens had gehoord dat dit moest ga ik dat nu zeker niet meer doen, ik hou net van die klank.
Zal waarschijnlijk zo zijn en in die zin was mijn reactie idd nogal verwarrend; ik bedoelde vooral dat, zoals hiervoor al door anderen werd gezegd, de oren belangrijker zijn dan hoé een bepaalde sound bereikt wordt en dat ik respect heb voor mensen die zich niet "verplicht" voelen om bepaalde meer uitgesleten paden te volgen maar die zich vooral baseren op het effectieve eindresultaat zélf. Maar wil er zeker geen welles/nietes van maken, alles kàn en alles màg, als het maar doet wat het moet doen...Mach1 schreef:Heb het even bekeken en beluisterd maar het is voor mij de typische klank van een shortscale met flats en plectrum.
Snap ik. Gaat mij er vooral om dat het geluid met weinig middelen te verkrijgen is en niet met dode rounds maar met flats. Ik krijg dit geluid ook uit mijn Höfner met Elixirs, plectrum en palmmute.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.