32 scale 5 string bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Warmoth maakt blijkbaar geen 32 scale bass necks meer.
Ben aan het onderhandelen met Warwick en een muziekhandel die de RB wel wil laten afkomen om eens te proberen.
Als die er is laat ik hier een bericht zodat iemand anders misschien ook eens wil proberen.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Alembic heeft in de jaren 80 aardig wat 5 snarige Spoilers en Persuaders gemaakt, ik heb er aardig wat voorbij zien komen de afgelopen jaren.
Deze zijn bijna allemaal 32 inch (check per exemplaar, Alembic = custom) en extreem veel waar voor je geld (ze gaan meestal voor +/- 1500-1700 euries)

Ik gebruik een viersnaar in extreem lage stemming (ADGC) Werkt perfect! :-)
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ik snap dat je een kortere hals wilt hebben vanwegen je kleine handen cq korte vingers. Alleen wat ik niet begrijp is dat je qua geluid wilt inleveren. Ik destijds behoorlijk zitten zoeken naar een goede 5 snaar. Met name ook met een goed geluid hoger op de hals. Wat ik al snel het grote probleem vond, en nog steeds vind, is het modderig worden van de toon. Ik had al bij 34" halzen dat de B snaar in het begin nog wel ok klonk. Maar al heel snel voorbij de 4e fret begint het zo zompig te klinken dat er wel een lage toon is maar dat je niet duidelijk meer hoort welke noot het is. En hoe meer je omhoog gaat hoe erger het wordt. Dat kan natuurlijk makkelijk zijn als je per ongeluk een halve noot er naast zit en niemand merkt het, maar dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Als je toch al weinig de echt lage noten pakt en je het eingenlijk voor de bespeelbaarheid van noten groepen bij elkaar wilt hebben zou ik toch naar andere oplossingen gaan zoeken.
Voor mij zelf ben ik alleen maar er achter gekomen dat 35" halzen ok klinken en zelfs die niet al te ver hoger op de hals.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

qua klank vind ik mijn 35 scale perfect, ook de B snaar.
Eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stil gestaan en heb destijds deze bas gekozen voor het geluid.
Later kwam ik er achter dat het een long scale was.
Daar voor had ik een squier 5 snaar, en daar voor een Framus 4 snaar short scale.( jaren geleden)
Die stond thuis en ik ben er op beginnen spelen.
Toen was er geen internet en had ik geen idee dat er verschillen in lengte was.
Momenteel speel ik veel in de midden van de bas vanwege mij korte vingers.
Maar ik vind een bas mooier klinken als je voor speelt.
Dus vroeg ik mij af of ik geen kortere bas zou kopen.
Nu heb ik ondertussen hier al veel gelezen en geleerd, ook ben ik op het net wat gaan zoeken en lezen.
De meeste bassisten die op een 32 scale spelen hebben een 4 snaar en custom made.
Ik ga die 32 scale eens proberen en zien of het geluid nog bevalt.
Misschien bevalt het helemaal niet en dan blijf ik bij mijn Lakland, die ik overigens niet weg doe.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Goose schreef:Alleen wat ik niet begrijp is dat je qua geluid wilt inleveren.
Dat is een kwestie van smaak en wellicht te "verhelpen" (met dikkere snaren kun je op een shortscale dezelfde snaarspanning krijgen als op een xxl scale bas, dit geld ook voor de lage B)

Bij mijn bassen was tot voor kort geleden 32 inch zwaar favoriet qua sound en bespeelbaarheid, alleen de recent aangeschafte Series I (34 inch) walst er overheen.
Dat heeft voornamelijk met de elektronica te maken en een klein beetje met de bouw van het instrument, ik zou heel graag eens een 32 inch Series bas willen proberen. De beste bas waar ik ooit op heb gespeeld was een shortscale Series I, geweldige toon en supersnelle hals. (hoewel het hogerop wel allemaal heel dicht bij elkaar zit)

Mijn ervaring met de zelfde snaren op de bassen: Shortscale: Diepere "bassy" warme sound met meer karakter. In m'n Metallica tribute band mixt het aardig met de gitaarsounds, legt er als het ware op een erg aantrekkelijke manier een laagje overheen.

Longscale: Feller en prikt meer door de mix heen in de 'tallica tribute

Beide dus z'n voordelen en nadelen, afhankelijk van je smaak :D
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Van morgen een Warwick Rockbas getest.
De winkel Sticks&Strings uit Venlo had de bas laten af komen van Warwick en daar ben ik deze morgen naar toe geweest.
Mooi basje en erg licht. Volgens mij doet de bas zijn naam eer aan, Rockbas.
Het geluid is erg punchy en overheersend en speelt gemakkelijk.
Het enige nadeel voor mij is dat alles nogal smal is en dat is niet gemakkelijk om te slappen.
Bij de beschrijving staat wel de breedte van de hals maar hier liggen de buitenste snaren erg ver van de zijkant.
Zeker 2 mm verder dan bij mijn Lakland.
De B snaar klinkt eigenlijk verassend goed, misschien overstuurt hij graag, dus iets minder hard plukken.
Ik denk dat door het prijsverschil tussen de Lakland en deze Rockbas die ongeveer de helft kost het verschil ook wel te merken is.
Ik heb hem niet gekocht, dan moet ik eerst beslissen wat ik met dat slappen ga doen.
Speciaal daarvoor nog een andere bas kopen doe ik niet. voor die enkele nummers per optreden loont dat niet.
Dus de volgende optie is zelfbouw.pffff.
Als iemand zin heeft om eens tot Venlo te rijden de de Rockbas ook eens test, dat zou natuurlijk fijn zijn.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Ik denk dat het eenvoudigst is om een 32 scale hals te (laten) bouwen en die op een bestaande body te zetten.
Ik heb mijn huidige bas nagemeten en in principe kan ik dan vanaf de derde fret de breedte meten.
Als het bij de brug dezelfde breedte heeft als nu dan heb ik dezelfde spacing.
50 mm bij de nut en 79 mm bij de 21 ste fret.
Dus als je iemand weet die een betaalbare hals kan maken, graag.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Volgens mij zijn er best wat bouwers die een hals kunnen bouwen, je moet echter dan wel opletten dat je pickups dan ten aanzien van de harmonischen in de trillende snaren net anders zitten, en dat je dus wel degelijk een iets andere klank krijgt, tenzij je de pickups ook laat verplaatsen.
Ik denk dat hier ook het gevoel vandaan komt dat short en medium scales wolliger of voller klinken, als je namelijk de pickups op dezelfde positie laat staan, dan pikken ze minder van de hogere harmonischen op.

Zie hier

Te smal nekje is inderdaad niet fijn, je zou jezelf nog kunnen voornemen om heeeel netjes te spelen :)

Overigens ben ik zelf naar shortscale gegaan omdat het fijn speelt, mijn handen zijn zeker niet klein (die van bv. Stanley Clarke ook niet) maar met bladmuziek lezen en soleren is het lekker compact en snel.
Mijn Turner 5 snaar fretless is 35", die B-snaar is behoorlijk strak en in de 1e positie voel je wel dat je net iets verder moet reiken. Kan niet echt zeggen dat ik klankmatig iets extra's hoor wat er niet is op mijn shortscale, afgezien van de speciale (piezo's) pickup op de Turner. Maar dat laatste is niet mensuur gerelateerd.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scale 5 string bas

Bericht door orkestman »

2 andere opties die ik aan het bekijken ben is een 34 scale 5 of 6 snaar fretless, de hals wat naar beneden schuiven, mits uitfrezen van de body.
Dan weer fretten, ik kan de onderverdeling met een cnc machine maken.
Die zou ik dan moeten kunnen zien om te kijken hoeveel ik onder nog van de hals kan weghalen ivm de truss rod.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Kende je deze al? BirdSong guitars
Ik dacht dat ze ook een 5-snaar model hebben, maar die kon ik niet meer terugvinden. Is wel een beetje lastig, ze maken niet zo veel instrumenten, en hebben een "bijzondere" kijk op bedrijfsvoering (hij moet zin hebben om te werken).

Zie nog even niet hoe je van plan bent frets van een hals te halen en de positie van de hals op de body te veranderen. Op zijn minst lijkt me dat veel moeite.
Maar als je toegang hebt tot een CNC freesbank...... Dan zou ik gewoon een hals frezen en een toets erop lijmen (en while we are at it, ik heb nog een ontwerp liggen voor een 5-snaar fretless die ik HEEL GRAAG uit zou willen laten frezen, het hout heb ik al :D , bij Lokhorst gevraagd (marktplaats) maar die wilden niks met gitaarprojecten te maken hebben (onzin, maar ze waren niet te vermurwen)).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Overigens ben ik sowieso van mening dat een kortere mensuur geen drastisch verschil gaat maken als je kleine handen hebt.

Ik heb zelf ook kleine handen, misschien nog wel kleiner dan die van jou ;-) maar ik heb wel jarenlang op 35" 6-snarige bassen gespeeld. De mensuur was daarbij niet zozeer het probleem, maar de breedte van de hals misschien wel. Het enige waar de kortere mensuur voor mij persoonlijk een oplossing zou kunnen zijn, is dat je wellicht wat minder schouderklachten krijgt van het "verre" reiken naar de eerste posities, en dat de bas wat beter balanceert bij een korte mensuur.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Als je van 35 naar 32 gaat kan je de afstand toch beter overbruggen.
En id de last van de schouder speelt ook mee.
Technisch.
Ik heb al 32 scales met 1 pic-up gezien. Hoe werkt dat dan?
Eerlijk gezegd gebruik ik die knop om te kiezen nooit, staat bij mij altijd in het midden.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Misschien gewoon een bas laten bouwen?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Daar zou het id naar toe kunnen gaan.
De prijs eh.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

32 scale 5 string bas

Bericht door orkestman »

Ik heb er dan maar zelf een gemaakt, maar dat is voor de doe het zelf afdeling.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Plaats reactie