Lemon oil op maple hals

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Lemon oil op maple hals

Bericht door KoenB »

Beste mensen,

Ik heb bassen met een gelakte maple toets, die maak ik schoon met een vochtig doekje. Ik heb ook bassen met een rosewood toets, die maak ik schoon met dunlop lemon oil.
Nu heb ik sinds kort ook een stingray met maple toets waarvan de laklaag eraf is geschuurd (er zat ooit wel een laklaag op). Maak ik deze schoon met een vochtig doekje of met lemon oil? (op het flesje van dunlop staat dat ik het niet mag gebruiken met maple, maar geld dat ook voor ongelakt?)
Ik vind online heel veel meningen maar wat nu echt moet is me niet echt duidelijk..

Graag jullie advies! :)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Lemon oil op maple hals

Bericht door nangyala »

KoenB schreef:Beste mensen,

Ik heb bassen met een gelakte maple toets, die maak ik schoon met een vochtig doekje. Ik heb ook bassen met een rosewood toets, die maak ik schoon met dunlop lemon oil.
Nu heb ik sinds kort ook een stingray met maple toets waarvan de laklaag eraf is geschuurd (er zat ooit wel een laklaag op). Maak ik deze schoon met een vochtig doekje of met lemon oil? (op het flesje van dunlop staat dat ik het niet mag gebruiken met maple, maar geld dat ook voor ongelakt?)
Ik vind online heel veel meningen maar wat nu echt moet is me niet echt duidelijk..

Graag jullie advies! :)
Om het opliggende vuil er af te halen gebruik ik een minimale hoeveelheid lemon-oil op mijn maple stingray, maar ik laat het niet intrekken. Meteen met een licht vochtige doek het residu weghalen. Vuil op een ongelakte maple hals is onvermijdelijk, helaas.
Onderhouden doe ik met de birchwood Casey Gun stock oil, al zijn er natuurlijk vast wel andere producten die net zo goed werken
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Lemon oil op maple hals

Bericht door Joreeeen »

Lemon oil is ook niet echt gemaakt om schoon te maken, dat doe ik met een licht vochtig doekje. Lemon Oil gebruik ik enkel als mijn toets er wat droog uit ziet :)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22942
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Lemon oil op maple hals

Bericht door Angelo »

Joreeeen schreef:Lemon oil is ook niet echt gemaakt om schoon te maken, dat doe ik met een licht vochtig doekje. Lemon Oil gebruik ik enkel als mijn toets er wat droog uit ziet :)
Van welke planeet kom jij? Lemon oil is niet om schoon te maken???

"(Dunlop Fretboard 65 Ultimate) Lemon Oil is specially formulated to clean away grime and quickly and easily return your guitar fretboard's original luster. "
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Lemon oil op maple hals

Bericht door HNZ »

Om gore vette aankoeksels te verwijderen neem je het best een doekje met wat wasbenzine. Een rosewood toets daarna reinigen èn invochtigen met lemon oil.
Een maple hals is gelakt en daar hoef je na het reinigen dus niks mee te doen. Als je de slijtplekken op een oude maple hals weg wilt hebben zul je deze moeten (laten) schuren en opnieuw lakken.
Gebruikersavatar
SlowKarma
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:39

Lemon oil op maple hals

Bericht door SlowKarma »

Ik meen ergens ooit gelezen te hebben (op het flesje misschien) dat lemon oil en maple niet zo goed samen gaan.
Yo no soy tonto!
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Lemon oil op maple hals

Bericht door Joreeeen »

Angelo schreef:
Joreeeen schreef:Lemon oil is ook niet echt gemaakt om schoon te maken, dat doe ik met een licht vochtig doekje. Lemon Oil gebruik ik enkel als mijn toets er wat droog uit ziet :)
Van welke planeet kom jij? Lemon oil is niet om schoon te maken???

"(Dunlop Fretboard 65 Ultimate) Lemon Oil is specially formulated to clean away grime and quickly and easily return your guitar fretboard's original luster. "
Laat me mijn zin anders formuleren: Lemon oil is niet gemaakt om gore troep te verwijderen, dat doe ik met een licht vochtig doekje. Lemon Oil smijt ik er pas daarna over ;)
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Lemon oil op maple hals

Bericht door KoenB »

HNZ schreef:Om gore vette aankoeksels te verwijderen neem je het best een doekje met wat wasbenzine. Een rosewood toets daarna reinigen èn invochtigen met lemon oil.
Een maple hals is gelakt en daar hoef je na het reinigen dus niks mee te doen. Als je de slijtplekken op een oude maple hals weg wilt hebben zul je deze moeten (laten) schuren en opnieuw lakken.
De maple hals waar het hier om gaat is dus NIET gelakt. Gebruik ik dan lemon oil of gewoon een vochtig doekje om schoon te maken?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Lemon oil op maple hals

Bericht door blablas »

Het veiligst is wasbenzine, maple regeert er niet op, het maakt goed schoon, droogt weer snel op en laat geen residu achter.
Als je iets van bescherming wilt kun je gewone meubelolie gebruiken, even een laagje aanbrengen en daarna goed uit- en droogwrijven.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Lemon oil op maple hals

Bericht door nangyala »

blablas schreef:Het veiligst is wasbenzine, maple regeert er niet op, het maakt goed schoon, droogt weer snel op en laat geen residu achter.
Als je iets van bescherming wilt kun je gewone meubelolie gebruiken, even een laagje aanbrengen en daarna goed uit- en droog wrijven.
Dat het wasbenzine het veiligst is, staat buiten kijf, maar de vlekjes die ik weg wilde hebben werden alleen maar uitgesmeerd met wasbenzine. Ja het waren oude vlekken en met een echt minimale hoeveelheid lemon oil, kreeg ik het beste resultaat. Niet vanuit de fles of de toets, maar vanuit de fles twee drupjes op een vod.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Lemon oil op maple hals

Bericht door Bolobass »

Laatst een setje van deze gekocht, goedkoop en zeer goed!

Afbeelding

Anders reinigen met nafta/wasbenzine en weer verzorgen met gun stock oil.

Geen lemon oil op ongelakt maple smeren :oudezak:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22942
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Lemon oil op maple hals

Bericht door Angelo »

Joreeeen schreef:Lemon oil is ook niet echt gemaakt om schoon te maken, dat doe ik met een licht vochtig doekje. Lemon Oil gebruik ik enkel als mijn toets er wat droog uit ziet :)
Joreeeen schreef:
Angelo schreef:
Van welke planeet kom jij? Lemon oil is niet om schoon te maken???

"(Dunlop Fretboard 65 Ultimate) Lemon Oil is specially formulated to clean away grime and quickly and easily return your guitar fretboard's original luster. "
Laat me mijn zin anders formuleren: Lemon oil is niet gemaakt om gore troep te verwijderen, dat doe ik met een licht vochtig doekje. Lemon Oil smijt ik er pas daarna over ;)
Laat ik mijn uitspraak terugnemen en iets anders zeggen, bedoel je... :P :lol:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie