Beginnersvragen aanschaf

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door klaasvaak »

Check ook Marlowe DK eens. Ik steek er een hoop van op. Succes. Je komt er wel, je bent nieuwsgierig en zoekt een hoop op op het net.

https://www.youtube.com/user/MarloweDK
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Bedankt klaasvaak!

Ik heb naar Marlow DK gekeken op Youtube en moet eerlijk zeggen dat ik wat moeite heb om de "hapklare brokken" te kunnen vinden tussen zijn films, maar ze staan er zeker wel hier en daar tussen. Ik moet het voorlopig toch van hapklare brokken hebben.

Het valt me wel op dat deze Marlow bij "slides" een bijgeluid heeft wat ik bij veel andere bassisten ook hoor, maar bij sommige ook weer niet. Ik wil het type worden dat dat bijgeluid niet heeft. Soms hoort er juist een geluid bij een slide te zijn omdat dat in het nummer zo nu eenmaal gecomponeerd is maar bij dit specifieke bijgeluid heb ik niet de indruk dat dat zo bedoeld is, meer dat de armbeweging eigenlijk bedoeld is om de vingers bij de juiste fret te krijgen.
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Kaasknaap »

Daarmee bedoel je het geluid dat je krijgt als je over je snaren wrijft? Dat is namelijk onoverkoombaar in sommige gevallen, zeker met versterking aan en met snelle stukken. In andere gevallen is het een kwestie van je hele linkerhand van de snaren op te tillen en dan met de rechterhand te dempen.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Weer een vraag....
Is er ergens een winkel waar Steinberger of Hohner basgitaren hangen om uit te proberen? Ik begin steeds meer richting Steinberger Spirit XT25 te denken maar nog niet kunnen vinden of deze ook ergens uit te proberen zijn.
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als je dan toch voor headless wilt gaan, kan je misschien ook deze proberen:

https://link.marktplaats.nl/m1040511615
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Ik probeer het liever een keer in de winkel uit dan bij iemand van Marktplaats thuis, haha :oops:
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Sjtevel 1984 »

Geen probleem, ik dacht gewoon even mee.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Ik stel meedenken altijd op prijs. Bedankt! Maar ik begrijp wel een beetje dat er eigenlijk geen winkels bekend zijn die headless fysiek hebben hangen?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb er zelf geen ervaring mee eigenlijk. Het is natuurlijk ook niet een object wat makkelijk verkoopt.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Op de gok eentje online bestellen is dan de enige optie eigenlijk. Hm, nog maar eens over nadenken over hoe dit aan te pakken.
Ik zit ernaar te kijken omdat ik in reviews nagenoeg geen nadelen hoor over headless modellen. In tegenstelling juist, men roemt doorgaans zelfs de voordelen ervan.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Inmiddels een paar dagen verder :)
Ik heb bij Thomann de Steinberger XT25 (5 snaar) besteld maar na anderhalve maand nog steeds in backorder. Na een aantal keren informeren of het nog lang ging duren bleek afgelopen week dat Thomann niet denkt dat deze gitaren binnen afzienbare tijd geleverd kunnen worden. Hun leverancier heeft aangegeven dat de fabriek van de Steinberger-modellen (dus voor alle Steinberger-gitaren/bassen) kennelijk gesloten is en dat niet bekend is hoe dit nu verder moet.

Hier had ik enigzins de pest over in, kwam bij Thomann een paar optisch mooie Harley Benton's tegen voor 1/3e van het bedrag wat de Steinberger gekost zou hebben. Maar ook daar staat op diverse modellen een wachttijd omdat ze nog uit de fabriek moeten komen bleek al snel. Dus, lang verhaal, uitkomst: een lichte bas die direct leverbaar is en waar ik voorlopig wel mee uit de voeten moet kunnen is dan de Squier Vintage Modified Precision PJ (zowel P als J-pickups). Ding weegt iets meer dan 3 kg als ik me goed heb laten informeren.
Het is weliswaar een 4-snaar i.p.v. een 5 maar goed, het budget speelt ook nog mee en voor dit model moest ik een gigbag en standaard bijbestellen wat ik bij de Steinberger niet hoefde (bag zou worden meegeleverd en overeind tegen de muur staan kan ie door z'n vorm ook zonder standaard wel). Meteen een Amplug bijbesteld voor het gemak en een Zoom B1Xon voor het wat serieuzere oefenen.

Ik ben zeer benieuwd of ik wegens mijn voorliefde voor de diepe reggae-tonen met deze bas uit de voeten kan. Ook heb ik een voorkeur voor Motown en jaren '60/'70, daar heb ik vermoedelijk met deze bas wel een schot in de roos.
Ook benieuwd of mijn ingeving qua speakers gaat werken. Ik heb op zolder nog een oude woofer van een PC-speakersysteem liggen (deze zal waarschijnlijk wel actief zijn) plus een paar speakers van m'n hifi-set uit de jaren '90 (passief) met allerlei bedrading die ik nog vanuit de jaren '90 over heb. Omdat het geld nu gewoon even op is ga ik proberen dit als "combo" te gebruiken, hopelijk gaat het werken.
Verder heb ik ook nog geen fatsoenlijke koptelefoon en dat is bij een Amplug misschien niet geheel handig. Voorlopig gebruik ik maar even een koptelefoon die bij een Sony Walkman (ook weer jaren '90) hoorde, al begint het foam van de schelpen al wel een beetje te vergaan :roll:

In ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties in dit draadje zover!
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Kaasknaap »

Voorzichtig dan met hard spelen. Het zou zomaar eens kunnen dat je zelfgemaakte speakersysteem kapot gaat, omdat het de lage frequenties niet aankan.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Eeeeh, oh.... :oops: Kan ik dat van tevoren checken aan de hand van de specificaties van de speakers? Waar moeten die aan voldoen om niet opgeblazen te worden?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4847
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Green Goblin »

Volgens mij had je beter een bas en een combo van marktplaats kunnen trekken, ipv al je geld alleen aan een nieuwe bas uit de winkel uit te geven...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Voor een Combo is dat nog een optie. Voor een bas heb ik wel op marktplaats gekeken maar lange tijd niks naar mijn gading aangetroffen.
Ik ben naar mijn idee niet over één nacht ijs gegaan ook al zal dat misschien wel zo lijken.
Plaats reactie