Beginnersvragen aanschaf

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Beste forumleden,

Ik ben Daan, woon samen met mijn vriendin in Zoetermeer, net 40 geworden en besloten mezelf cadeau te doen dat ik eindelijk eens een basgitaar ga kopen en leren te spelen. Ik zeg eindelijk omdat de bastonen in muziek me altijd al gefascineerd hebben.

De afgelopen maanden heb ik al op diverse fora in binnen- en buitenland info gezocht over mijn specifieke wensen maar het wil niet echt lukken om hier uit te komen. Binnenkort ga ik wel in Noordwijk bij Music All In eens kijken wat er zoal te koop is maar ik wil niet geheel onbeslagen ten ijs komen daar (ik heb me laten vertellen dat de basgitaarafdeling daar gigantisch groot is). Daardoor heb ik al diverse antwoorden op vragen die ik had.

Er is echter iets wat ik maar niet helder kan krijgen voor mezelf. De kwestie van vijf- cq vier snaren in combinatie met de muziek die ik wil gaan leren.

Gezien dat één van mijn voorkeuren sterk uitgaat naar "bassheavy" reggae-muziek vermoed ik direct het beste met een vijfsnaar i.p.v. viersnaar te beginnen, met de extra lage B-snaar. Ik krijg door zoeken op internet niet duidelijk of zaken als hipshots /drop-tuners op een viersnaar nou zo handig zijn bij reggae. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de band Easy Star All Stars zie ik bij live optredens de beide bassisten die deze band kent (Ras I Ray en Ras Droppa) een vijf-snaar gebruiken. Laten zij nou net een aantal nummers in hun repertoire hebben zitten die ik mee wil kunnen tokkelen....
Zie https://www.youtube.com/watch?v=nD8lCJftCJQ voor een optreden met Ras Droppa met zijn aangepaste Steinberger (denk ik, ik zie tenminste een extra duim-anker waar ik dat bij andere Steinbergers en Hohners nog niet aangetroffen heb op Google).
Zie https://www.youtube.com/watch?v=OM5T1uRsXLo voor een optreden met Ras I Ray met eeeeh, geen idee wat hij heeft.

Puur in dit scenario: zoals ik het begrijp doen zaken als een hipshot eigenlijk niks meer dan de E snaar verlagen naar iets wat geen B maar D is. Los daarvan, in deze nummers heb je denk ik zowel de B als de E-snaar nodig. Is deze aanname van mij correct of zal dit wel meevallen?

Verdere voorkeuren liggen bij wat oudere muziek (jaren '70/'80/'90), latin-achtige nummers, classic-rock.... oftewel absoluut geen hardrock/metal. Zoiets als UB40 wil ik ook kunnen spelen, maar ook Green Bag van George Baker (wel een EADG tuning, zie https://www.youtube.com/watch?v=QK3LuEb_hJo ).

De vraag waar ik nog altijd mee ben blijven zitten is dus concreet: gezien bovenstaande muziek-voorkeuren, is het met een 4-snaar allemaal goed te doen zonder bij iedere muziekgenre weer de stemming te moeten aanpassen? Of kan ik gewoon beter voor een vijf-snaar gaan kijken en dan maar iets meer uitgeven?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan/wil geven!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Green Goblin »

Als je verwacht regelmatig iets nodig te hebben, lager dan de E, dan gewoon voor een vijfsnaar gaan en in één stemming laten staan. Kun je in principe hetzelfde mee als met een viersnaar, en dan nog lager.

Zo'n hipshot is leuk als je hem maar heel sporadisch nodig hebt, maar volgens mij moet je al behoorlijk weten wat je doet als je hem zou willen gebruiken (ik denk dat ik het zelf erg onhandig en verwarrend zou vinden). En inderdaad, hij verlaagt je E-snaar naar een D.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Ken »

Hoi Daan,
Allereerst welkom om dit forum!
Ik ben zelf ook op mijn 43e pas begonnen, hoewel ik in mijn jeugd jarenlang akoestisch gitaar gespeeld heb.
Ik ben toen ook begonnen op een vijfsnaar, een Cort Artisan A5. Eigenlijk om dezelfde reden als jij, lage noten handig bereikbaar.
Na een jaartje pielen op basis van mijn gitaarkennis ben ik gestart met les nemen.
En daar kwam ik er achter dat voor 95% van de muziek die ik wil spelen een viersnaar prima is (jazz, funk, soul).
Viersnaren kwamen en gingen en twee jaar terug heb ik toch weer een vijfsnaar gekocht, omdat ik voor sommige nummers toch een lage D nodig heb en dat handiger speelt dan met zo'n drop-D tuner. Want met een drop-D tuner moet je wel om kunnen gaan, de stemming van de E snaar wordt idd naar D verlaagd en dat vind ik persoonlijk niet prettig spelen.
Heb je ook al eens hier gekeken voor tips? --> viewtopic.php?f=1&t=95
Heb je al een basleraar? Misschien kan hij je ook adviseren.
En ga inderdaad eens kijken / spelen / voelen wat je ligt, in zo'n muziekzaak. Een 5-snaar heeft meestal een bredere hals en een langere mensuur (snaarlengte) en dat speelt toch weer anders dan een reguliere 4-snaar.
Succes alleszins en laat vooral weten hoe het gaat!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Hagen »

Welkom Daan,

Je hebt je al aardig voorbereid. Aan jouw verhaal en dat van de reacties heb ik niets toe te voegen.
Evt andere voorkeuren onstaan misschien tijdens het spelen? Dus: begin ergens mee, :dance:
niet te duur (2de hands ?) en dan kan je altijd je voorkeuren volgen door vervanging.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Bedankt voor de reacties zo ver!

@Green Goblin: Kijk, dat een dropshot of hipshot of droptuner of hoe het ook mag heten allemaal verwarrend kan werken wist ik dus niet! Zullen ze me hier in de winkel op een vakkundige manier meer over kunnen vertellen?

@Ken: Het door jou aangehaalde topic heb ik inderdaad bekeken. Het was even worstelen door alle non-topic reacties maar ik heb er het volgende uit gehaald:
- Vanaf het begin ook je pink gebruiken bij het oefenen
- Als de pickups zoemen --> transparante nagellak op de magneetjes smeren (zijn dit de rondjes die in de pickups te zien zijn??)
- Ipv een metronoom een drumcomputer of zoiets gebruiken, dat schijnt minder saai en leerzamer te zijn
- Met één vinger per fret spelen (nog geen idee in hoeverre dit een goede tip is maar het zal er niet voor niets staan denk ik dan maar).

Al moet ik zeggen dat ik me soms ook afvraag waar ik aan ga beginnen en of een keyboard voor de bastonen niet makkelijker is. Maar het zal ook vast wel z'n reden hebben dat bands doorgaans echte basgitaren gebruiken en niet alleen met keyboards werken om bastonen te krijgen....

En nee, nog geen gitaarleraar. Er zijn in Zoetermeer wel basgitaarlessen te nemen, maar ik ben van het type "eerst zelf rommelen, daarna kan ik altijd nog verder kijken". Ik heb op Youtube inmiddels diverse bassist-kanalen gevonden met daarbij ook enkele leraren waarvan het niveau naar mijn idee varieert van "deze weet waar ie over praat" tot "dit lijkt meer op een hobbyist die zijn manier van spelen uitlegt i.p.v. echte les".

@Hagen: er zullen vast andere voorkeuren naar boven komen borrelen gaandeweg. Maar daar zal in ieder geval nooit metal/hardrock tussen zitten, dat heeft mijn glazen bol me al verklapt ;)
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door bobbelmans »

Nou Daan, volgens mij heb je jezelf al zo goed weten te informeren dmv het wereldwijde web. Ik zou zeggen; Go!!
Zoek een mooie bas uit en ga beginnen.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door PMJ »

Welkom Daan.

Bij Music all in Noordwijk hebben ze wel een en ander aan bassen, maar ik zou het aanbod zeker niet gigantisch noemen. Ook niet groot. Het is doorgaans veel van hetzelfde wat er hangt (veel Fender/Squier). Maar goed, kijken kan nooit kwaad natuurlijk...kun je in ieder geval al wat typen bassen proberen.
Normaal gesproken zou ik om te starten een tweedehandsje aanbevelen (er is veel moois te koop, met meer mogelijkheden voor hetzelfde budget), maar als je een bepaalde sound in gedachten hebt dan is een winkel weer handiger omdat je dan van alles naast elkaar kan testen.

Succes!
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Hoi PMJ, bedankt!

Er is dus een gigantische kans dat ik met een Fender of Squier thuis kom? Ok dan. Verkoopt die winkel ook tweede hands of is dat meer een Marktplaats-aangelegenheid?

Het enige wat ik tot dusver aan sound wens is helder geluid (liefst geen gezoem of ratelende snaren) en qua klank kan het me bij wijze van spreken niet diep/warm genoeg zijn, liefst nog met een mooie 'rumble' er in als een bepaald nummer dat kan hebben (sorry, ik weet even geen Nederlands woord ervoor, ik zie hier en daar wel de term 'knor' voorbij komen maar ik weet nog niet zo goed wat daarmee bedoeld wordt).
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door PMJ »

Doorgaans is er inderdaad veel Fender/Squier in verschillende prijsklassen. Ook hebben ze een aantal modellen van Yamaha en wat spul van Ibanez, maar dan heb je het meeste wel gehad.

Hier een plaatje van de afdeling elektrische gitaren:

Afbeelding

Aan de overkant is de muur die volhangt met bassen (wel wat minder dan de gitaren), maar zoals je kunt zien bij de gitaren is het vooral een diep assortiment.

Tweedehands hebben ze meestal niets helaas. Heel soms hangt er weleens 1 tussen, zoals vorig jaar een Fender USA ''Boner'' jazz bass voor 550,00.
Het voordeel van 2e hands is natuurlijk dat je voor hetzelfde geld meer kwaliteit kan kopen, nadeel is natuurlijk dat je niet van alles naast elkaar kunt testen. Wat dat betreft is het dan wel weer goed dat je ongeveer weet wat je wilt.

Of je snaren kletteren hangt vooral van de afstelling van je bas af. Liggen de snaren lager op de hals, dan klettert het allemaal wat sneller dan dat de snaren wat hoger liggen. Voor jezelf moet je dan uitvinden wat een mooi compromis is tussen speelcomfort en sound.

Zelf ben ik ook een aanhanger van een diepe heldere sound (maar in hoeverre bedoelt iedereen er exact hetzelfde mee?), welke ik bereik met een passieve jazz bass en een MXR M-80 preamp pedaal er tussen met de shape (pre-set EQ) functie aan.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Ok, nu hoor ik weer wat nieuws. De afstand tot de fret, geldt hiervoor dat hoe dichter bij de fret hoe comfortabeler het speelt en hoe verder van de fret hoe minder gekletter?

Als je zegt Jazz, dan betekent dat Fender denk ik? Die hangen waarschijnlijk voldoende op dat ene wandje daar (de winkel mailde dat hun basgitaar afdeling 3x groter is dan het totale winkeloppervlak van hun vestiging in Zoetermeer welke ze sinds kort overgenomen hebben).

Andere vraag. Je zegt dat je een elektrische basgitaar hebt met pedaal. Waarschijnlijk ook een speaker. Wat doen zulke dingen met het stroomverbruik van je huis? Is er een mogelijkheid dit te temperen door via de computer te spelen met bepaalde effect-software ofzo?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Sjtevel 1984 »

DaanZtm schreef: Andere vraag. Je zegt dat je een elektrische basgitaar hebt met pedaal. Waarschijnlijk ook een speaker. Wat doen zulke dingen met het stroomverbruik van je huis? Is er een mogelijkheid dit te temperen door via de computer te spelen met bepaalde effect-software ofzo?
Uh, wat? Je weet dat een bas uitversterkt dient te worden, toch?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door baskruit »

Ik denk dat wanneer je op huis/slaapkamervolume speelt, stroomverbruik te verwaarlozen is.
Thuis speel ik overigens gewoon met koptelefoon via een mengpaneeltje.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Nardix »

DaanZtm schreef:Ok, nu hoor ik weer wat nieuws. De afstand tot de fret, geldt hiervoor dat hoe dichter bij de fret hoe comfortabeler het speelt en hoe verder van de fret hoe minder gekletter?

Als je zegt Jazz, dan betekent dat Fender denk ik? Die hangen waarschijnlijk voldoende op dat ene wandje daar (de winkel mailde dat hun basgitaar afdeling 3x groter is dan het totale winkeloppervlak van hun vestiging in Zoetermeer welke ze sinds kort overgenomen hebben).

Andere vraag. Je zegt dat je een elektrische basgitaar hebt met pedaal. Waarschijnlijk ook een speaker. Wat doen zulke dingen met het stroomverbruik van je huis? Is er een mogelijkheid dit te temperen door via de computer te spelen met bepaalde effect-software ofzo?
Afhankelijk van hoe dicht de snaren bij de frets staan zal het makkelijker spelen zijn, want je hoeft de snaar minder ver in te drukken.
Let wel, als je een harde aanslag hebt in je rechterhand (Zoals ondergetekende) zullen de snaren al snel gaan kletteren.

Jazz is niet per definitie Fender, ook andere merken maken Jazzbassen, dus het is een model.

En tja, alles wat met een stekker in een wandcontactdoos steekt zal stroom verbruiken wanneer je het aanzet. Via de pc kan, maar dan moet je wel de juiste software en hardware zien te vinden, dat eerste is niet moeilijk (Iets met Spotnet ofzo), maar dat laatste kan nogal flink in de papieren lopen voordat je iets fatsoenlijks te pakken hebt. Een versterker is in dat geval stukken goedkoper.
En ook daarbij geldt de regel: Gebruik je het niet? Zet het uit.

Ik woon niet zo ver bij je vandaan, als je wilt dat ik meega voor advies, laat maar weten!
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Sjtevel 1984 schreef:
DaanZtm schreef: Andere vraag. Je zegt dat je een elektrische basgitaar hebt met pedaal. Waarschijnlijk ook een speaker. Wat doen zulke dingen met het stroomverbruik van je huis? Is er een mogelijkheid dit te temperen door via de computer te spelen met bepaalde effect-software ofzo?
Uh, wat? Je weet dat een bas uitversterkt dient te worden, toch?
Dat weet ik, dat was mijn vraag dan ook niet :wink:
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

baskruit schreef:Ik denk dat wanneer je op huis/slaapkamervolume speelt, stroomverbruik te verwaarlozen is.
Thuis speel ik overigens gewoon met koptelefoon via een mengpaneeltje.
Ik zag elders op dit forum een how-to om een koptelefoon rechtstreeks op de bas aan te sluiten. Dit werkt zeker alleen als je geen gebruik maakt van effecten?
Plaats reactie