Beginnersvragen aanschaf

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

@Nardix: bedankt voor het aanbod eventueel mee te gaan! Ik weet nog niet of dat nodig is, maar voor het geval dat... De winkel heeft aangegeven dat we niet op een zaterdag langs moeten komen omdat het dan gewoon te druk is. Zou een woensdagmiddag jou eventueel schikken?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door PMJ »

Je hebt bijvoorbeeld een Vox amplug; een klein apparaatje op batterijen die je zo in je bas steekt en waar je je koptelefoon op aansluit. Dat is een vrij eenvoudige oplossing als je zonder versterker wilt oefenen.

Over stroomverbruik van pedalen etc kan ik je zelf niets vertellen. Maar op 9 volt, zal dat denk ik wel meevallen :).
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Goed om te horen. M'n vriendin was hier ook wel benieuwd naar in het kader van energiebesparing voor het milieu (en de jaarlijkse energierekening niet te vergeten)...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Sjtevel 1984 »

PMJ schreef:Je hebt bijvoorbeeld een Vox amplug; een klein apparaatje op batterijen die je zo in je bas steekt en waar je je koptelefoon op aansluit. Dat is een vrij eenvoudige oplossing als je zonder versterker wilt oefenen.

Over stroomverbruik van pedalen etc kan ik je zelf niets vertellen. Maar op 9 volt, zal dat denk ik wel meevallen :).
De meeste thuisversterkertjes en sommige klasse D versterkers hebben een koptelefoon uitgang. Zelf gebruik ik voor thuis een zoom B3. Die heeft modeling software, waardoor je via je koptelefoon over een 'stack' stil kan spelen. Samen met een stemapparaat en een drumcomputertje is dit best een veelzijdig ding voor thuis.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Begrijp ik goed dat je met die zoom b3 zowel koptelefoon kan aansluiten, een stemapparaat en drumcomputer (welke in plaats van een metronoom gebruikt zou kunnen worden) alsmede allerlei effecten in 1 apparaat hebt zitten? Klinkt interessant....
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door PMJ »

Ik denk dat hij bedoelt dat de Zoom B3 met koptelefoon is te gebruiken, en dat er een metronoom en drumcomputer zijn in te schakelen op het apparaat zelf. Ik heb een Korg Pandora gehad, die had die functies ook. Inderdaad nuttig om mee te oefenen. En het is leuk om te experimenteren met verschillende sounds (versterker-simulatoren).
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Sjtevel 1984 »

Klopt! En ik zie net dat hij ook een 'eco' stand heeft, dus dat zal de vrouw ook wel bevallen. :wink: Er zitten naast de ampsimulaties inderdaad ook nog een hele lading aan effecten. Ook zit er nog een looper op, maar dat vind ik wat minder interessant.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Nardix »

DaanZtm schreef:@Nardix: bedankt voor het aanbod eventueel mee te gaan! Ik weet nog niet of dat nodig is, maar voor het geval dat... De winkel heeft aangegeven dat we niet op een zaterdag langs moeten komen omdat het dan gewoon te druk is. Zou een woensdagmiddag jou eventueel schikken?
Komende woensdagmiddag niet, maar (bijna) alle woensdagmiddagen daarna wel hoor!
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door rich13 »

Welkom op het forum! En nu we het toch over welkom hebben: op 16 april is er een oude zakkenmeeting (zie het meeting topic) waar je naartoe kan als je wilt. Je kan daar instrumenten van de anderen uitproberen, zodat je kennis maakt met verschillende instrumenten. Ik heb zelf een lekkere 5-snarige bas die ik gerust wil meenemen dan.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door bardo »

Lekker is dat, je heet iemand welkom, en bestempelt hem meteen maar als ouwe zak.... :D

Maar als je lekker wilt testen/luisteren is zo'n meeting wel een goed idee. Vergeet alleen niet dat de klank van een bas voor een groot deel bepaald wordt door de bespeler ervan. Er lopen op dit soort meetings soms mensen rond die uit een stuk brandhout nog een fantastisch geluid krijgen. Gewoon aan de eigenaar vragen of je even mag testen, je merkt dan snel genoeg of een instrument je aanstaat.

Wat betreft versterkers en effecten voor het thuis oefenen, misschien is het spel Rocksmith wel wat voor je. Bij het spel hoort een kabel waarmee je een bas of gitaar aan je pc of spelcomputer (als je die hebt natuurlijk) aansluit, het spel zorgt dan zelf voor het juiste versterkergeluid en effecten, passend bij het mee te spelen nummer. Je moet maar even googelen of het je wat lijkt, maar mijn 13-jarige zoon speelt het spel nu een paar weken en ik sta versteld van hoe hard hij vooruit gaat. Als je net begint speel je alleen wat basistonen mee, maar als dat goed gaat ga je steeds een stapje hoger, en dat lijkt heel motiverend te werken. En je hebt geen versterker nodig....
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door BassEnders »

Dat spel rocksmith neem ik wel mee op de ouwe zakken dag. Kan je het zelf testen. Ik vind het zelf helemaal geweldig.
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door rich13 »

Goede redene om te komen, zou ik zeggen!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Beste mensen, bedankt voor de reacties weer. Ik zou wel naar de meeting voor oude zakken willen komen als oude zak zijnde, ware het niet dat ik die dag een paar uur moet werken en enige medische ongemakken in de weg staan om dan ook nog naar een meeting te komen. Kost teveel energie helaas.

Dat spel heb ik gegoogled, misschien is dat wel een leuke optie inderdaad! Is die ook gewoon in de muziekwinkel te koop?

Ik kwam op internet nog een site Scotts bass lessons tegen (Scott Devine) en daar staat een filmpje tussen waarin hij zijn 4 snaar als een strakke 5 kon laten klinken met een effectpedaaltje geloof ik. Is dit hetzelfde idee als een hipshot maar dan een gedigitaliseerde variant ?
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door Nardix »

Heb je een link naar dat filmpje?
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Beginnersvragen aanschaf

Bericht door DaanZtm »

Plaats reactie