Bassen houden of weg doen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8243
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bassen houden of weg doen

Bericht door Mach1 »

Ik zou ze verkopen en op zoek gaan naar die speld in de hooiberg; een erg goede P. Ze verschillen nogal, ook de oude. Als je er dan een leuke naast hebt (om af te wisselen, als je een snaar breekt of, en dat is nog wel het leukste, om er achter te komen hoe geweldig de oude P is na het pakken van je backup) ben je klaar. Zo heb ik het gedaan en het spelen op een kneiter van een pre-CBS is erg bevredigend moet ik zeggen. Je mag gerust komen proberen om een mening te vormen!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bassen houden of weg doen

Bericht door Unlord »

Tsja, ik heb zelf 11 bassen en ik speel regelmatig op een stuk of 8 ervan. De overige drie staan of gaan in de verkoop.

Persoonlijk ben ik van: (bijna) nooit op spelen = weg. Tenzij je hem echt als decoratiestuk ofzo aan de muur hebt. Mag ook best wat kosten dan. Dat doe ik met mijn Ibanez SR3006, maar ook daar speel ik op.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bassen houden of weg doen

Bericht door basloze fret »

VanderVeen schreef:Ze werken in zó veel muzieksoorten... Must. Have. Voor iedere serieuze bandbassist. Ik blijf het zeggen.
Een 'must have' daar ben het niet mee eens. Dat is zeer persoonlijk. Ik zal niet zeggen dat een P geen fijne bas is, maar gelukkig speelt niet iedereen op dezelfde bas (al krijg ik dat idee wel als ik dit topic lees). Een jazzbas en zelfs een Stingray kun je ook in zowat iedere stijl gebruiken en dat geldt voor veel meer bassen. Zoals gezegd vind een jazz bas ook een stuk gevarieerder qua mogelijke sounds dan een P. Ik heb zelf ook al twee keer een Fender P gehad (een oude en een nieuwe), maar uiteindelijk toch weer weg gedaan omdat het niet mijn ding was.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bassen houden of weg doen

Bericht door Rikkers6 »

Ik zou sowieso de P, de J en de RIC houden.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bassen houden of weg doen

Bericht door tjoepatjoep »

Iedereen predikt hier toch voor zijn eigen kerk (ikzelf zou niet anders doen...).

Kijk voor jezelf welke muziekinstrumenten je inspireren tot een bepaald spel. Ik heb zelf ook een behoorlijk uit de hand gelopen collectie, maar alle instrumenten dagen me uit tot ander spel. Daarom houd ik ze.

Hiermee is overigens niet gezegd dat ik niet met minder af zou kunnen. Prima zelf. Alleen hoeft het niet op dit moment en ben ik blij met mijn collectie.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bassen houden of weg doen

Bericht door Nardix »

Unlord schreef:Tenzij je hem echt als decoratiestuk ofzo aan de muur hebt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nardix op 28 mar 2016, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bassen houden of weg doen

Bericht door Erelid »

Ik heb 9 bassen. Als ik er 1 mocht houden zou dat een precision zijn.
Liefst 2; eentje met flatwounds, andere roundwounds.

Probleem is alleen dat ik 6 haken aan de muur heb om gitaren in te hangenen ik wil geen lege haken of geen gaten in de muur 8)
Laatst gewijzigd door Erelid op 25 mar 2016, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bassen houden of weg doen

Bericht door astar »

basloze fret schreef:
VanderVeen schreef:Ze werken in zó veel muzieksoorten... Must. Have. Voor iedere serieuze bandbassist. Ik blijf het zeggen.
Een 'must have' daar ben het niet mee eens. Dat is zeer persoonlijk. Ik zal niet zeggen dat een P geen fijne bas is, maar gelukkig speelt niet iedereen op dezelfde bas (al krijg ik dat idee wel als ik dit topic lees). Een jazzbas en zelfs een Stingray kun je ook in zowat iedere stijl gebruiken en dat geldt voor veel meer bassen. Zoals gezegd vind een jazz bas ook een stuk gevarieerder qua mogelijke sounds dan een P. Ik heb zelf ook al twee keer een Fender P gehad (een oude en een nieuwe), maar uiteindelijk toch weer weg gedaan omdat het niet mijn ding was.
Heulemaal mee eens. Je beoogt toch een bepaalde sound voor een nummer(s) met je baskeuze. Het stingray geluid haal je niet iot een P en vice versa etc. Als in de studio je Stingray niet als jouw Stingray klinkt, dan is er iets mis met de studio.
Vroegah, bij de opnames van een allereerste serieuze debutplaat, kwam in de (zeer gerenomeerde) studio de ene na de andere tip (naar hun smaak). Preamp van de bas uit doen, Elixer snaren er op, andere amp (dat ging me gelukkig te ver) en in mijn naïviteit ging ik mee. Nog steeds zijn er momenten dat ik in sommige nummer niet mijn geluid en mijn bas terug hoor.

Ik heb 3 soorten basisgeluid waar steeds weer op terug val en heb daar het bas arsenaal op aangepast...

Maar ja das idd niet meer dan de mening van een enkeling...
lijkt me enig
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bassen houden of weg doen

Bericht door VanderVeen »

Het klonk precies als mijn Stingray hoor, daar heb ik het ook niet over.

Mijn punt is dat hij altijd gewoon wérkt, en met zo weinig poespas. Super ontwerp. Enneh, ik mag toch ook weleens de boel zwaar overtrekken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Notreble
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mar 2016, 09:18

Bericht door Notreble »

Erelid schreef: Probleem is alleen dat ik 6 haken aan de muur heb om gitaren in te hangen ik wil geen lege haken of geen in de muur 8)
:dance:
Euromania #1juni2005
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bassen houden of weg doen

Bericht door Erelid »

Ik ben jaren Jazz Junky geweest. Speel tegenwoordig eigenlijk alleen P.
Gebruikersavatar
Notreble
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mar 2016, 09:18

Bericht door Notreble »

Wat is voor jou het voordeel van P. boven J. ?
Euromania #1juni2005
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Notreble schreef:Wat is voor jou het voordeel van P. boven J. ?
Het zijn gewoon verschillende bassen. Het is meer een kwestie van smaak of je voordelen of nadelen ziet in een bepaald type bas.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bassen houden of weg doen

Bericht door Erelid »

Ik hou van de eenvoud van en het P geluid. Een goeie P heeft een heel karakteristiek geluid.
Ik ben opgegroeid in het Herman Deinum tijdperk. Misschien heeft dat er mee te maken.

Edit: De dynamiek van een P vind ik ook lekker. Als je ander geluid wilt dan moet je dat helemaal met je handen doen, voor een knor naar de brug ed. Kun je al spelend doen. Bij een Jazz kun je een dat ook beïnvloeden door elementkeuze. Moet je aan knoppen draaien.
Laatst gewijzigd door Erelid op 25 mar 2016, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Notreble
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mar 2016, 09:18

Bericht door Notreble »

Ik ben in principe beginnend dus ik oriënteer mij wat dat betreft nog. Ik heb al wel een aantal filmpjes bekeken waar de verschillen werden belicht maar het mooiste is om ook de ervaringen van collega-bassisten te lezen, al blijft het idd een questie van smaak.
Euromania #1juni2005
Plaats reactie