Vintage Ibanez Precision

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mr.Blue
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 mei 2005, 19:00

Vintage Ibanez Precision

Bericht door Mr.Blue »

Gasten,

Ik kan voor een schappelijke prijs een Ibanez Precision uit bouwjaar 1975 overnemen (in donkere sunburst). De verkoper woont niet bij mij in de buurt dus ik ken de bas alleen van wat foto's. Ik hoopte dat iemand van jullie misschien iets meer info heeft of ervaringen met deze oude ibanez bassen heeft. Ik denk niet dat ik een miskoop doe aan deze bas maar wil toch graag jullie mening erover weten. De vraagprijs is overigens 400 euro.

Edit: deze is het dus
Laatst gewijzigd door Mr.Blue op 24 mei 2006, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Tsja, 100 mensen 100 meningen.
Ik zou zeggen rij er toch maar heen om hem gewoon te proberen. Dat is altijd nog het beste om goed te kunnen beoordelen wat je koopt (of niet).
In Nederland is niks écht ver toch?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Vintage Ibanez Precision

Bericht door Droombolus »

Mr.Blue schreef: een Ibanez Precision uit bouwjaar 1975
Gewoon gaan checken is de beste politiek. Anno 1975 was Ibanez nog een gewoon Japans copycatje zonder echte konstante kwaliteit te leveren. Bijv.: Een kennis van mij heeft een Jazz die nog prima de luxe is, terwijl de hals van mijn Stratocaster uit hetzelfde jaar 20 jaar geleden al naar de vaantjes was. Als het originele element er nog in zit moet dat in ieder geval vervangen, want die levert erg weinig output......

€ 400 is aardig aan de prijs voor een '75er, tenzij het natuurlijk dat ene exemplaar blijkt .......... Durf het bijna niet te zeggen, maar die P-bassen kostten rond de 190 gulden damaals ....... :roll:

mazzel,
Martin
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik vind het ook wel een redelijk bedrag ja.

'75... laten we er niet meer bijgeloof van maken dan bij Fender al bestaat. De ene bas is de andere niet. Ik heb een Ibanez gehoord (een P) die een maple hals had en fretloos gemaakt was... wow wat een geluid.. maar er zullen er niet zoveel zijn die als stront klinken. Net zoals veel Fenders uit die tijd.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

De Teng schreef: maar er zullen er niet zoveel zijn die als stront klinken. Net zoals veel Fenders uit die tijd.
"Maar er zullen er net zo veel zijn" bedoelde je ? :lol:
Laatst gewijzigd door Droombolus op 24 mei 2006, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik vind deze prijs wel erg duur voor een japje.
We hebben het over bijna 900 gulden, dat is imo veel te veel geld.
Zeker voor een doorsnee baske (niet minderwaardig bedoeld overigens).

Het fender model en het woord "vintage" doet wederom de rest.
Persoonlijk zou ik aan een ibanez van dat jaar niet meer uitgeven dan 200 euro.
Maar dat is waarschijnlijk waarom ik er geen vind hahahahaha :wink:
Dan, nog doe ik er niet aan mee.... 8)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

@ Johnbob: Je vergeet voor het gemak even dat lawsuit Ibanez-sen verzamelaarswaarde hebben...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Basvarken schreef:@ Johnbob: Je vergeet voor het gemak even dat lawsuit Ibanez-sen verzamelaarswaarde hebben...
Dat begrijp ik maar ik kijk of een instrument voldoet voor te spelen en koppel daar een waarde aan.
Je bas wordt namelijk kwalitatief niet beter als ie een gewilt 'verzamelaarsobject" is.
En ik neem aan dat de meesten een bas kopen om er op te spelen, niet voor aan de muur :wink:
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Tsja dat heet marktwerking. De meeste basgitaren kosten wat dat betreft teveel geld. Het is uiteindelijk maar een stuk hout met wat electronica en een paar snaren. 400 euro wordt vandaag de dag gewoon betaald voor een Ibanez lawsuit basje.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Mr.Blue
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 mei 2005, 19:00

Bericht door Mr.Blue »

johnbob schreef:
Basvarken schreef:@ Johnbob: Je vergeet voor het gemak even dat lawsuit Ibanez-sen verzamelaarswaarde hebben...
Dat begrijp ik maar ik kijk of een instrument voldoet voor te spelen en koppel daar een waarde aan.
Je bas wordt namelijk kwalitatief niet beter als ie een gewilt 'verzamelaarsobject" is.
En ik neem aan dat de meesten een bas kopen om er op te spelen, niet voor aan de muur :wink:
Dat de bas wordt omschreven als 'vintage' of 'verzamelobject' is natuurlijk mooi meegenomen maar ik koop een bas puur om zijn bespeelbaarheid, klank en looks. Ik koop geen 2e bas om aan de muur te hangen, zeker geen precision.

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat oude ibanez-sen bekend stonden om hun goede klank en kwaliteit, vandaar dat de prijs mij ook wel meeviel. Aan de reacties hier te zien denken jullie er anders over.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

daffe schreef::?: watsup met lawsuit opeens? :?:
Toen merken die kopieen van Fender modellen maakten een proces aan hun broek kregen, werden veel modellen licht gewijzigd, zodat ze er niet meer precies op leken. Tot dat moment zijn die dingen blijkbaar gewild.. terwijl het soms om theoretisch enkele milimiters van de body bvb hoeft te gaan of de exacte positie van het originele element...etc...

Over de prijs nog eens voor de TS'er: 400 vind ik wat te hoog, 200 slaat nergens op... zeker niet als je dan zegt dat je een bas voor de kwaliteit en bespeelbaarheid koopt. Die modellen doen dat vaak vrij goed dus het verhaal klopt dan al niet meer. Ik zou eerder iets van 300 tot 350 doen.. zal wel met de psychologische grens van 400 te maken hebben... ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Mr.Blue
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 mei 2005, 19:00

Bericht door Mr.Blue »

De Teng schreef:
daffe schreef::?: watsup met lawsuit opeens? :?:
Toen merken die kopieen van Fender modellen maakten een proces aan hun broek kregen, werden veel modellen licht gewijzigd, zodat ze er niet meer precies op leken. Tot dat moment zijn die dingen blijkbaar gewild.. terwijl het soms om theoretisch enkele milimiters van de body bvb hoeft te gaan of de exacte positie van het originele element...etc...

Over de prijs nog eens voor de TS'er: 400 vind ik wat te hoog, 200 slaat nergens op... zeker niet als je dan zegt dat je een bas voor de kwaliteit en bespeelbaarheid koopt. Die modellen doen dat vaak vrij goed dus het verhaal klopt dan al niet meer. Ik zou eerder iets van 300 tot 350 doen.. zal wel met de psychologische grens van 400 te maken hebben... ;)
Het was ook JohnBob die het bedrag van 200 euro noemde, niet ik. Verder ben ik het overigens met je eens
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

De 7ender kopieen waren geen "lawsuit" kopieen. Dit waren slechts de Gibsons met de zgn "open book" headstock aangezien de Gibson de enige fabriek was die Ibanez voor de rechtbank sleepte en dan alleen ivm de kop. De 7ender kopieen zijn nog tot begin 1979 gemaakt.

Over de kwaliteit kan ik kort zijn. Mijn ervaring hiermee is zeer positief. Maar met elk massaal geproduceerd basje is een feit dat je toevallig een maandagochtend product kan tegen komen. Testen dus.

De prijs is vrij normaal voor een Ibanez PB uit die tijd.
Plaats reactie