Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Hi,
ik overweeg de overgang naar een fretless. Ik heb hier nog een Cort Artisan A5 liggen die ik zelden of nooit gebruik, ongeveer de deze, maar dan zonder wat ik veronderstel de active passive switch is en 1 houtsoort voor de body (vind niet direct een juiste afbeelding)...

Afbeelding
of denk aan een Warwick RB Streamer Std 5 FL

Afbeelding
om het betaalbaar te houden. Ik weet dat er goedkopere dingen te vinden zijn maar vrees dat dat miskopen worden. De Warwick is goedkoper dan de Cort in de tijd dat ik hem kocht.
Ik wil geen al te groot risico nemen, maar ik heb er ergens wel vertrouwen in, ik heb vroeger meer dan tien jaar viool gespeeld, ik denk niet dat het heel hard wennen zal zijn...
Tips en advies zijn welkom!
Eric
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door didi »

Je kunt ook een Squier Modified Vintage fretless aanschaffen. Vind ik persoonlijk uitstekende bassen voor een lage prijs.
Defretten van die Cort kan natuurlijk ook, als je een beetje handig bent. ( vaak komen doehetzelvers er pas bij de laatste fret achter hoe ze het beste die frets hadden kunnen verwijderen, dus laat je goed informeren).
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

De klassieke basgitaar look zoals Fender e.d. zijn niet echt m'n ding... Maar heb al meer gelezen dat die Squiers niet slecht zijn voor hun prijs.
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Qua prijs is defretten natuurlijk ideaal, maar weet niet of ik het de Cort moet aandoen, is best een goede basgitaar...
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Nardix »

Als het niet goed voelt, doe het niet ;)

Dan kun je beter een andere bas kopen
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Muziekschuur »

Warwick fretless tweedehands zijn niet veel (lees veel minder dan de nieuwprijs) waard. Dus voor de prijs van een nieuwe heb je een tweedehands duitse bas. En die zijn GOED!...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Muziekschuur schreef:Warwick fretless tweedehands zijn niet veel (lees veel minder dan de nieuwprijs) waard. Dus voor de prijs van een nieuwe heb je een tweedehands duitse bas. En die zijn GOED!...
Helaas zijn er van die 5 snarige fretless tweedehands bitter weinig van te vinden en kosten ze dan snel ook het dubbele van die Warwick Rockbass...
Ik loop ook niet direct warm van Harley Bentons en Stags
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10870
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Joey »

Als je iets eerder was geweest had je mijn Warwick kunnen overkopen voor wêhnâhg, en die Warwick hierboven is een aanrader.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Die warwick lijkt wel mee te vallen, maar ik ga hem een andere kleur moeten geven :(
Ik zal de marktplaats een beetje in het oog houden, ik heb tijd...
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Asat77 »

Als je de bas nu niet gebruikt, is dat ook jammer.
Ik heb zelf een nieuwe bas aangeschaft en deze laten defretten omdat een fretloze bas die ik dan zou willen moest worden besteld/gebouwd en ik 'm dan moest kopen of ik 'm mooi zou vinden klinken of niet en omdat een extra fretloze bashals erg prijzig was en daarnaast ook nog een lange levertijd had. Daarnaast vertelde de luthier waar ik om informatie vroeg dat je 'm altijd weer kunt laten fretten. Dat was voor mij het punt waarop ik het wel aandurfde en ik heb geen moment spijt gehad. Je krijgt er een hele andere bas voor terug die prachtig zingt en heel anders klinkt maar zeker niet minder dan in originele staat. :)
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Asat77 schreef:Als je de bas nu niet gebruikt, is dat ook jammer.
Ik heb zelf een nieuwe bas aangeschaft en deze laten defretten omdat een fretloze bas die ik dan zou willen moest worden besteld/gebouwd en ik 'm dan moest kopen of ik 'm mooi zou vinden klinken of niet en omdat een extra fretloze bashals erg prijzig was en daarnaast ook nog een lange levertijd had. Daarnaast vertelde de luthier waar ik om informatie vroeg dat je 'm altijd weer kunt laten fretten. Dat was voor mij het punt waarop ik het wel aandurfde en ik heb geen moment spijt gehad. Je krijgt er een hele andere bas voor terug die prachtig zingt en heel anders klinkt maar zeker niet minder dan in originele staat. :)
Hoeveel heeft het defretten je gekost?
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Asat77 »

Zie tarieven link hieronder : 90 euro om een bas fretloos te maken. Ik weet niet of er nog iets bovenop kwam op de prijs voor het vullen van de frets maar hij heeft t netjes gedaan en de kleur van de vulling heb ik ook zelf kunnen uitkiezen.

https://www.gitaarservice.nl/tarieven.html
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Mmmm valt reuze mee, daarvoor ga ik het niet zelf riskeren...
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door evertalbers »

Bedenk ook of je de toets wel of niet wil laten lakken (is rosewood toch?)
Plaats reactie