Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Geen idee, niet veel verstand van hout... buiten de berken multiplex die ik gebruikt heb voor mijn basscabinet...
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

Er staan op marktplaats twee fretless bassen te koop die me wel interessant lijken,
Afbeelding
en deze
Afbeelding
zij het voor een pak meer dan ik dacht te willen uitgeven. Maar dan heb ik wel echt iets moois.
Misschien als ik de Cort verkoop...
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Michiellll »

Ogen openhouden voor een SGC, komen ook af en toe voorbij voor zo'n 350 en is mooi spul.

Deze net toevallig tegen gekomen, ook wel interessant:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ro-ii.html
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... 90-34.html
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door didi »

Ik wil niet lullig doen MisterE maar ik heb toch heel veel mensen de fretless zien opgeven binnen afzienbare tijd. Ik zou dan toch eerst een betaalbaar tweedehandsje kopen om te kijken of het iets voor je is. Dan kun je je Cort nog fijn houden en mocht toch blijken dat je fretless niks vindt dan verkoop je dat tweedehandsje en heb je weinig geleden. Blijk je de smaak toch te pakken te krijgen dan kun je die goedkope bas ook verkopen en alsnog iets beters aanschaffen. Maar goed, ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Het is dat je zelf dit topic opende met een dilemma...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door gilles »

@didi: jaren geleden heb ik een fretloze mexicaanse Fender Jazz gehad, waar ik niet mee uit de voeten kon. Het hele ding inspireerde mij niet. Het fretloos spelen had ik toen ook direct in de wilgen gehangen, totdat ik mijn huidige LeFay tegen het lijf liep. Fretloos spelen vind ik zelf niet echt te vergelijken met gefret spelen: het is een heel ander instrument die vraagt om een andere benadering. Daarvoor heb je - naar mijn mening - het juiste fretloze instrument nodig. De LeFay inspireert mij nog dagelijks, terwijl ik geen enkele intentie meer had tot fretloos spelen voor ik deze kocht.
Het is jammer dat LeFay een relatief onbekend merk is; onbekend maakt onbemind. Anders zou ik MisterE de onderste in zijn laatste post echt aanraden om het fretloos spelen een kans te geven. Ik weet de prijs niet van de vijfsnarige, maar if memory smurfs stond deze niet al te lang geleden voor zo'n €1500 te koop in Wormerveer (niet heel ver bij mij vandaan). Ik denk dat je dezelfde prijs wel weer kunt terugkrijgen, als je een beetje geduld hebt......
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door didi »

Zo zie je maar weer. :wink:
Het is meer dat ik het zeg omdat ik zo ontzettend vaak onder verkoopadvertenties bij een fretloze bas zie staan: "ik heb het geprobeerd maar het is toch niet mijn ding " en om te proberen of het 'je ding ' is hoef je geen duizenden euro's te spenderen. Maar zodra het wel je ding blijkt te zijn kun je maar beter iets goeds kopen.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Michiellll »

gilles schreef:@didi: jaren geleden heb ik een fretloze mexicaanse Fender Jazz gehad, waar ik niet mee uit de voeten kon. Het hele ding inspireerde mij niet. ....
Ik heb recent een thomann (harley benton) fretless jazz van een forumlid overgenomen en verschillende snaren erop geprobeerd. Onderhand heb ik 'm al twee keer live gebruikt en ik weet ook wel wat ik anders zou willen, maar zeker voor het geld is dit ding geniaal.
Ik heb totaal niets met jazz bassen, dus daar gaat het eigenlijk al mis, maar om mee te beginnen ben ik er erg blij mee. Ik zal 'm ook zeker blijven gebruiken tot ik iets anders aan de haak kan slaan.

Je kan dus best goedkoop beginnen, je moet er alleen rekening mee houden dat het niet je droomfretless zal zijn :facepalm:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door gilles »

Ik snap je punt heel goed didi. Met exact dezelfde reden heb ik destijds mijn Jazz ook te koop gezet. Toen ik echter mijn LeFay tegenkwam, bleek dat het (voor mij in ieder geval) het belangrijkst is dat een instrument mij inspireert. En dat lukte!
de grote storthoop heeft gesproken
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

gilles schreef:@didi: jaren geleden heb ik een fretloze mexicaanse Fender Jazz gehad, waar ik niet mee uit de voeten kon. Het hele ding inspireerde mij niet. Het fretloos spelen had ik toen ook direct in de wilgen gehangen, totdat ik mijn huidige LeFay tegen het lijf liep. Fretloos spelen vind ik zelf niet echt te vergelijken met gefret spelen: het is een heel ander instrument die vraagt om een andere benadering. Daarvoor heb je - naar mijn mening - het juiste fretloze instrument nodig. De LeFay inspireert mij nog dagelijks, terwijl ik geen enkele intentie meer had tot fretloos spelen voor ik deze kocht.
Het is jammer dat LeFay een relatief onbekend merk is; onbekend maakt onbemind. Anders zou ik MisterE de onderste in zijn laatste post echt aanraden om het fretloos spelen een kans te geven. Ik weet de prijs niet van de vijfsnarige, maar if memory smurfs stond deze niet al te lang geleden voor zo'n €1500 te koop in Wormerveer (niet heel ver bij mij vandaan). Ik denk dat je dezelfde prijs wel weer kunt terugkrijgen, als je een beetje geduld hebt......
Die Le Fay vind ik ook wel de mooiste... en die andere is ook nog beter van prijs, en hoewel ik een Ibanez SRFF806 heb lijkt me voor fretless 5 snaren even genoeg ;-)
Ik laat het nog even bezinken...
MisterE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2016, 10:04

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door MisterE »

didi 2.0 schreef:Ik wil niet lullig doen MisterE maar ik heb toch heel veel mensen de fretless zien opgeven binnen afzienbare tijd. Ik zou dan toch eerst een betaalbaar tweedehandsje kopen om te kijken of het iets voor je is. Dan kun je je Cort nog fijn houden en mocht toch blijken dat je fretless niks vindt dan verkoop je dat tweedehandsje en heb je weinig geleden. Blijk je de smaak toch te pakken te krijgen dan kun je die goedkope bas ook verkopen en alsnog iets beters aanschaffen. Maar goed, ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Het is dat je zelf dit topic opende met een dilemma...
Ik begrijp wat je wil zeggen, en je hebt ook ergens gelijk, maar ik ga sowieso niets overhaast beslissen, ik laat het wat rijpen... Ik heb een dikke tien jaar viool gespeeld en weet toch wel een beetje waaraan ik begin ;-)
En ik veronderstel dat de kwaliteit van een instrument toch ook fel het speelplezier beïnvloedt...
Maar inderdaad, de vraag is nu uiteindelijk of ik de Cort laat defretten of de nodige euro's investeer in iets anders. Je zou denken dat een duurdere fretless meer zijn waarde behoudt, maar anderzijds is een goedkope fretless misschien makkelijker door te verkopen...
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door evertalbers »

MisterE schreef:Je zou denken dat een duurdere fretless meer zijn waarde behoudt, maar anderzijds is een goedkope fretless misschien makkelijker door te verkopen...
Anderzijds is zo'n Cort notoir lastig om 2ehands te verkopen (ook al is dat ten onrechte), als je hem anders toch weinig gebruikt is het financiële risico voor ontfretten relatief klein.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Oude Artisan A5 Defretten of nieuwe Fretless

Bericht door Michiellll »

Ik vind het juist jammer dat ik die A5's zo weinig voorbij zie komen. Het is dat ik het geld nu niet kan missen anders had ik 'm wel van je over willen nemen :P
Plaats reactie