Duncan designed elementen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Duncan designed elementen

Bericht door gilze »

Heeft iemand een idee wat de verschillen zijn tussen de verschillende "duncan designed" elementen? Ik heb twee bassen waar duncan designed elementen inztitten, maar de elementen zien er niet alleen anders uit, ze klinken volgens mij ook flink anders.
Het betreft een Squier Chris Aiken en een Squier VM Jaguar bass (die zwarte met tort PG en BenB's).
Is het zo dat in de ene een PB105 en in de andere een PB101 zit?
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Duncan designed elementen

Bericht door jasmetmouwen »

De PB105 heeft iets meer uitstekende pooltjes die ook een iets grotere diameter hebben
Afbeelding

De PB101 zou wat vlakker moeten zijn.
Afbeelding

Het zou ook goed kunnen dat je het verschil in houtsoort van je hals hoort i.p.v. het verschil in elementen. Als ik me niet vergis, heeft de Squier Chris Aiken een maple toets en de Jaguar een rosewood toets. Dat zou zelfs met precies dezelfde elementen al een flink klankverschil moeten opleveren. De ultieme test is simpelweg de elementen van beide bassen omwisselen, dan weet je direct of het hout of de elementen het verschil maken.
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Duncan designed elementen

Bericht door gilze »

jasmetmouwen schreef:Het zou ook goed kunnen dat je het verschil in houtsoort van je hals hoort i.p.v. het verschil in elementen.
Ehm nee, blijkbaar was ik niet volledig. Het is een VM jag, voorzien van een Maple P hals.

De foto's komen inderdaad overeen. Als ik het zou moeten omschrijven klinkt de PB105 helder en sprankekender, terwijl de PB101 doffer/matter klinkt.
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Duncan designed elementen

Bericht door Nardix »

Die pickups van de jaguar zullen wel op elkaar afgestemd zijn als set, wat dus een verschil met een los element mogelijk maakt
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Plaats reactie