Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Karylos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016, 10:23

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Karylos »

Hey mensen! Ik ben nieuw hier en ik wil meteen beginnen met het stellen van een paar vraagjes.

Ik speel basgitaar in een metalband waar in een flink lage stemming gespeeld wordt, namelijk drop G. De gitaristen met hun 7 of 8 snarige gitaren doen gewoon hun ding, maar ik heb wat moeite om ze bij te benen omdat G gewoon belachelijk moeilijk lijkt te zijn om fatsoenlijk weer te geven met een basgitaar. Ik begrijp zelfs dat het op de grens ligt van wat de mens überhaupt kan horen (even afgezien van hoe muzikale tonen in elkaar steken mbt het frequentiespectrum).

Maar ik ben vastbesloten mijn plekje te vinden in dat gitaargeweld omdat het gewoon leuk is om te doen. Daarom heb ik een paar vraagjes die me hopelijk helpen een bevredigende manier te vinden om m'n basgeluid neer te zetten. Op het moment speel ik op een 34"mensuur 4-snarige Sterling Subray met snaardiktes van .135 .105 .85 en .65. Dat werkt verrassend goed, alleen de .135 in G is (voorspelbaar genoeg) modderig en ongedefinieerd als ik weet-niet-wat. Maar het is te doen. Toch is het natuurlijk geen ideale oplossing en ik wil me even oriënteren op de achterliggende theorie van snaarspanning en mensuurlengtes om een passende oplossing te vinden. Ideaal schijnt te zijn een bas met gewaaierde frets met een mensuur van 37" tot 34", maar voor zoiets ben je flink wat geld kwijt en ik zoek liever naar the next best thing.

Dus, mijn vragen (in no particular order):

Hoe groot is het effect van mensuur? Als je 35" bassen vergelijkt met 34" lijkt die ene inch een vrij klein verschil, toch lijken veel mensen er een voorkeur voor te hebben omdat de snaren er strakker op staan.

Wat gebeurt er als je 35" snaren op een 34" bas legt? Er bestaan hele dikke snaren van Warwick en Rotosound die voor een F# stemming bedoelt zijn, die beginnen bij .175. Maar ik heb het idee dat ze voor 35" bedoelt zijn. Stel ik gooi ze toch op mijn 34" bas, zou dat nadelige gevolgen kunnen hebben? Dat de snaren er alsnog losser op liggen bijvoorbeeld?

Ik had al de stap genomen om die .175 snaren aan te schaffen, maar die dikste snaar is zo dik dat hij niet door mijn brug past! Eigenlijk heb je daar van die open bruggen voor nodig waar je het uiteinde van de snaar erachter haakt ipv dat je het er doorheen trekt, maar ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om de brug bij die ene dikke snaar uit te veilen zodat ik 'm er toch doorheen kan trekken? Geen flauw idee of ik het echt zou doen, tegelijkertijd zou ik het niet erg vinden om te voorkomen dat ik een nieuwe brug of bas aan moet schaffen om die ene dikke snaar te kunnen gebruiken.

Wat bepaalt sowieso de stugheid van de snaren? Ik heb mensen er wel eens naar horen verwijzen als ze het hadden over de constructie van de hals (houtsoorten, halspen, met hoeveel schroeven het vastzit aan de body), string-through constructies en de brug. Mijn andere bas, een G&L 2000 Tribute, heeft bijvoorbeeld hele stugge snaren terwijl die van de Subray (nog voordat het zo laag gestemd werd) veel meer 'plooibaar' voelde.

Alvast heel erg bedankt!
Groet!
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door riotriot »

Heb die Warwick .175 snaren ooit op een Peterbuilt bas gehad (bas is ondertussen alweer een aantal jaar verkocht).
Stonden met de band in A gestemd en het werkte perfect. Lekker strakke en punchy sound.

Peter heeft destijds wel het gat in de brug op moeten boren/vijlen om het passend te krijgen.

Afbeelding
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door padawatje »

Forumlid A-lex heeft een 34" Gibson Ripper in F# gestemd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Sanders »

De Ripper is echter 34.5" ;)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Karylos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016, 10:23

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Karylos »

Aha, dat is dus best goed te doen :) Hoewel ik me voor kan stellen dat het veilen/boren van de brug voor aardig wat slijtage zorgt in je tools, het metaal van zo'n brug zal niet bepaald zacht zijn?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Sanders »

Een brug is niet gemaakt van wolfraam hoor. Vaak zijn dit relatief zachte metalen (aluminium of gewoon pisbakstaal). Een beetje deftige boor of vijl maakt kort werk met een te verbreden gat. Gewoon het juiste gereedschap gebruiken, en het gereedschap het werk laten doen (het heeft weinig zin om met je volle gewicht op een boor te liggen hengsten omdat die niet wil snijden).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door basloze fret »

Ik ben wel benieuwd hoe dat klinkt dropped G!
Tot A snap ik het nog wel, maar als de gitaren lager komen dan een bas zodat de bas geen octaaf meer onder de gitaren kan spelen zie ik daar het nut niet van in. Dan gaan de gitaren de bas in de weg zitten. Soms lijkt het meer een wedstrijdje van welke band het laagste kan, maar of het dan het nog echt mooi klinkt is de vraag.

Heb je voorbeelden van bands waarbij dat goed klinkt?
Karylos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016, 10:23

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Karylos »

Aah, cool. Ik dacht die hardware moet flink wat kilo's aan spanning aan kunnen dus dat is keihard. Maar daar zal wel wat natuurkundige mojo achter zitten die ik niet begrijp :P

Haha, ja, die stemmingen gaan steeds lager, lijkt soms inderdaad een wedstrijd. Het idee is dan lager = heavier hoewel dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Het is vooral een gitaristen-dingetje denk ik (die hun plaats niet kennen, ahem ;P), die experimenteren erop los en hebben niet zo snel een limiet die ze bereiken t.o.v. een bassist die snel de onderste grens van het menselijk gehoor (en de beperkingen van hun gear) tegenkomen. Best wel een gek idee dat hun gitaren qua laagte concurreren met een basgitaar, ik vind het wel een interessante ontwikkeling om te volgen. Best wel een uitdaging om daar een weg in te vinden (of ik doe er gewoon te moeilijk over) maar daardoor ook wel spannend.

Eén van de bekendste bands is Periphery denk ik, die spelen in allerlei stemmingen heb ik het idee, maar onder andere G: https://www.youtube.com/watch?v=HCp8vE1ZT0g
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door basloze fret »

ok bedankt. Zolang de bas zo hard in de mix zit en je de zang niet hoort kan ik het best waarderen! De bas heeft wel een vet geluid. Maar helaas wordt de bas bijna altijd ondergesneeuwd door de gitaren in deze stijl. Dat blijft een eeuwig gevecht wat je niet snel wint weet ik uit ervaring, vooral in de studio. De meeste mixers houden niet van luide bas in die stijl en vinden de gitaren belangrijker. Ze denken het alleen de gitaren zijn die het heavy maken, maar zonder een goed te horen bas klinkt het toch niet vet. Ik hoor trouwens een lage G#, geen G. Misschien moet je hun bassist eens mailen hoe hij dat doet met die dikke snaren?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Green Goblin »

Als hij zijn bas niet zo laag stemt, dan hoeft hij ook niet steeds zo hoog op de hals te spelen... :mrgreen:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door nangyala »

Nolly is dan ook een gitarist die bas is gaan spelen :finger:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Karylos
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016, 10:23

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Karylos »

In een interview over zijn gear vertelt (de inderdaad eigenlijk gitarist) Nolly Getgood dat hij dus een multi-fret 37" Dingwall heeft met een .166 snaar voor de lage G. Maar hopelijk geeft een .175 op mijn 34" ook een bevredigend resultaat. Ik kan in ieder geval goed vooruit met de reacties in deze thread :)

Tja, de bas is inderdaad een beetje het ondergeschoven kindje in de metal, vooral als je zo laag gaat. Het is soms dus een beetje even zoeken naar je plek daarin, maar zoals ik al zei is dat wel een leuke uitdaging. Ik denk dat het 'm daar ook zit wat betreft die lage stemmingen, dat men zoveel focus legt op de gitaar dat die steeds lager gestemd worden ipv dat men kijkt naar wat je kunt bereiken met een basgitaar. Ah well. Daarnaast bestaat er geloof ik een metalband waar er alleen maar met basgitaren gespeeld wordt (hoewel ik de naam zo even niet kan herinneren).
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Rolandboer »

Misschien wel belangrijk om te realiseren, is het gebruik van effect van Nolly. In zijn Rig rundown filmpje op youtube heeft hij een behoorlijke installatie wat zijn geluid beter hoorbaar zou moeten maken, waaronder een aantal pedalen in de trant van overdrives/distortions en fuzzes.
Ik heb zelf in een grindcore bandje gespeeld waarin wij in B speelden, slechts 1 gitarist, maar wel met zo veel mogelijk dikke distortion als hij kon krijgen. Ik speelde zelf zonder effecten en was bijna niet 'hoorbaar', in de mix was het uiteindelijk slechts het opvullen van de band.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je in nog lagere stemmingen 'hoorbaar' bent, zelfs niet met een retestrakke G, niet zoals Nolly in ieder geval zonder effecten. Daarnaast geeft het spelen met een plectrum op de juiste plek naar mijn idee ook altijd veel meer definitie aan de noten.

Verder valt er weinig toe te voegen aan wat er hierboven al verteld is. Lage stemmingen zijn leuk, maar je moet nog wel een bassist voor de band blijven vind ik, die gitaristen moeten hun geluid wel op orde hebben in zo'n setting.
Veel succes ermee, ik ben benieuwd wat je er van maakt :)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door rensbass »

Of je koopt een pog :facepalm:
warwick heeft toch zo'n vampier-bas die ze in F# stemmen vanuit de fabriek?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Mensuur, snaardikte en lage stemmingen

Bericht door Joey »

Hadden ze wel ja, die zijn niet meer nieuw leverbaar.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Plaats reactie