Russische Buzzard Bass??

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
diedster
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 00:00

Russische Buzzard Bass??

Bericht door diedster »

Zo het is al weer even terug dat ik hier wat gepost heb...
Nou zie ik dit forum als een grote encyclopedie als het gaat om bassen, dus ik ga het gewoon even proberen.

Vorige week heb ik een nieuwe basgitaar gekocht. Althans, hij is voor mij nieuw. Op de headstock staat Buzzard, maar zoals ik zo ga laten zien, is het overduidelijk geen Buzzard zoals een groot deel van ons die zal kennen.

Afbeelding
-Headstock logo

Oké.. Buzzard dus. Laat ik beginnen met het omschrijven van de bass. Hij heeft een Wenge neck met een zeer consistente Ebony toets. De body is gemaakt Bubinga en er zit een active EMG humbucker in. De tuners zijn van Schaller en ik vermoed dat de brug ook een Schaller is. Deze ga ik vervangen voor een Badass II of een Babicz omdat de actie vrij hoog is en niet lager kan door de dikte van de brug. Ik kan me hierdoor ook niet voorstellen dat de brug origineel is.

Afbeelding
-Body 01

Afbeelding
-Body 02

Ik heb de bass gekocht bij The Guitar Farm, waar ik jullie stuk voor stuk aanraad om eens langs te gaan. Wat een geweldig leuke winkel! Super aardige gasten, goeie koffie en koud bier.
Frans, de man die de winkel daar runt, vertelde me dat hij wat dingen heeft gevonden waar uit zou kunnen blijken dat hij uit Rusland komt. Dit zou goed kunnen, want ik heb met frans de backplate verwijderd en daar stond een Russische tekst die vrij vertaald betekend: Waarom in Godsnaam ben jij hier?

Afbeelding
-Waarom in Godsnaam ben jij hier?

Nou komt het leuke, de bass zegt een Buzzard te zijn, maar zoals sommigen van jullie zullen opmerken, de body en headstock zijn (gekopieerd) van een Alembic Dragon Wing, niet van een Buzzard. Daarnaast zijn zowel Alembics als Buzzards nogal 'opvallend'. Alembic staat erom bekend veel te spelen met exotische houtsoorten zoals Zebrano. De originele Buzzards (voor ze door Warwick gebouwd werden) zijn volgens mij van koolstofvezel. Is het dan wijsheid om Buzzard compleet los te laten? Nee. Want de houtsoorten die voor mijn bass gebruikt zijn, zijn precies de houtsoorten die Warwick gebruikte in de tijd dat ze Buzzards gingen bouwen. Nou is het natuurlijk niet zo dat Warwick de enige is die met die houtsoorten werkt. Toch probeer ik op dit moment mijn zoektocht via Alembic, Buzzard en Warwick. Via verschillende luthier forums en bevriende bouwers kreeg ik opmerking dat dit nog wel eens een soort prototype zou kunnen zijn. Ik vind dat een hele leuke gedachte, maar ik verwacht eerder dat de bass een 'one off' is.
Frans daarentegen denkt daar anders over. Hij is er op zijn zoektocht achter gekomen dat er 6 van deze bassen bestaan. Hij probeert die informatie voor me terug te vinden.

Afbeelding

De bass is overduidelijk niet erg jong meer. Het is niet goed te zien op de foto, maar de geoliede body zou wel weer eens een poetsbeurt kunnen gebruiken en er is wat slijtage aan de onderste hoorn. Het deel wat op je been rust als je met de bass zit. Daarnaast heeft de bass een 0-fret. Iets wat niet meer veel gebruikt word. Ik zou de leeftijd schatten op een jaar of 30. Wat zou betekenen, mits mijn schatting klopt, dat hij halverwege de jaren 80 gemaakt is. Als hij dan uit Rusland komt, is het helemaal onwaarschijnlijk dat de hardware origineel is. Schaller is volgens mij West-Duits en zou dus heel onwaarschijnlijk Rusland binnen gekomen zijn, gezien het feit dat Rusland nog communistisch was halverwege de jaren 80. EMG is Amerikaans, dus dat was minstens zo moeilijk.

Afbeelding
-Neck verbinding



Wat zouden jullie hiervan zeggen?
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Demonturtle »

Die heeft hier een tijdje geleden te koop gestaan als ik mij niet vergis. Ik meen mij te herinneren dat dit een Russische Shamray buzzard bass is.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Muziekschuur »

Wel een kwaliteitsbas. Met de beste spullen erop.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Russische Buzzard Bass??

Bericht door SpcMnk »

KLIK voor een oude advertentie van deze bas.

Als je op het forum zoekt is er ook het een en ander te vinden.

Vooral de headstock vind ik erg gaaf.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22945
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Angelo »

En dus uit begin jaren 2000 en niet midden jaren 80. Verklaart ook de hardware... En Frans heef weer eeen mooi verhaal verteld zo te zien.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Joey »

Ik was er met een grote boog ( sowieso bij The Guitar Farm ) omheen gelopen, en was mijn informatie gaan inwinnen voor mijn aankoop.
Kan me niet voorstellen dat het bedrag wat je er voor betaald hebt (en de kwaaltjes die je omschrijft) je nou echt gelukkig maken
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22945
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Angelo »

Zou trouwens zomaar deze kunnen zijn... viewtopic.php?f=1&t=38012&hilit=shamray&start=26655

Als dat zo is weet je zeker dat Frans eens flink aan z'n duim heeft gezogen :lol:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Muziekschuur »

Ik kan me voorstellen dat dit een bas is die je met wat hogere actie wil spelen. Als je live strakke metalrifjes wil spelen is niet iedereen gecharmeerd van rammelende snaren.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Russische Buzzard Bass??

Bericht door Joey »

Angelo schreef:Als dat zo is weet je zeker dat Frans eens flink aan z'n duim heeft gezogen :lol:
Verrassend... :roll:
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Russische Buzzard Bass??

Bericht door gilze »

Ik zal je nog aan een stukje geschiedenis helpen. De bas is van mij naar de Guitar farm gegaan door een ruildeal.
Ik had hem van een mede BGF-er.
(ik heb deze deal bij de Farm trouwens als erg prettig ervaren. Communicatie verliep duidelijk en goed, en ze zeggen wat ze doen, en doen wat ze zeggen. Voor mij het een positieve ervaring)
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Russische Buzzard Bass??

Bericht door SpcMnk »

Tsja, ik deel die ervaring met de Farm ook.. heb ook ooit een ruildeal met ze gedaan en die verliep ook uiterst prettig. Frans is uiters sympathiek, geduldig en meedenkend. Hij is ook gewoon helder in zijn intenties: er moet wel winst gemaakt worden. Prima toch. Zou wel netjes zijn als hij zijn producten iets minder 'over de top' zou aanprijzen.
Maar toch, een ruil deal zou ik wellicht nog eens met ze doen. Er iets kopen.. pas na heel veel research.

Over de bas.. is het de foto of mijn oog, maar die headstock ziet er uit alsof hij niet bij de body hoort.. De body oogt mij weinig afgewerkt, mischien wel een beetje lomp. Terwijl de headstock met de afwerkte kantjes, uitgeholde curves en dikke lak mij veel verfijnder overkomt..

Hoe dan ook @TS, wat hier ook allemaal geschreven mag worden, laat het je de pret niet bederven!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie