Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

Ik heb (m.i. een oude) Pearl Precision op de kop getikt.
Ziet er uit als een fender kopie.
De bas is onderweg dus foto's volgen.

Ik heb m redelijk impulsief gekocht omdat mijn bod werd geaccepteerd (100euro incl verzenden) en ik ergens ib mijn achterhoofd wel het verhaal heb dat het kan zijn dat deze bassen goede Japanse kopiëen zijn uit de welbekende fabriek.

Weet iemand wat meer van Pearl bassen? Wat ik op internet terugvindt is heel wisselend?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

dit is m, in de verzendstaat...
het logo lijkt mi ook op het logo van pearl drum en percussie?
Bijlagen
IMG_03051.jpg
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door Hans58 »

Ik heb ooit in de vroege jaren '80 een Jazzbas gehad van Pearl (al stond er "Vorg by Pearl") op de kop, en dat was beslist geen gekke bas. Netjes afgewerkt en het ding klonk ook echt goed. Ik heb 'm kort na aankoop ontfret omdat ik eigenlijk een fretloos basje erbij wilde maar er geen een naar mijn zin kon vinden. Toen heb ik (ik meen bij Gerritsen in Den Haag) die Vorg/Pearl gekocht.
Als jouw Precision ook van de kwaliteit is die ik me van toen kan herinneren van die Jazz kon je er best eens een goede koop aan hebben voor die 100 euro. Mits het ding de tand des tijds een beetje heeft doorstaan natuurlijk.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

Dank voor de info. Nu heb ik wel op internet terug kunnen vinden dat Vorg bij Pearl eigenlijk pre-pearl is en in Italie werd gemaakt voordat 'pearl' naar Japan ging. Die Vorgs schijnen idd erg goed te zijn geweest. heb info gevonden op dit forum dat 10 jaar geleden een vorg voor 600 euro van de hand ging....
....nu is dit niet direct mijn verwachting van deze bas hoor.....ik heb m gekocht in de hoop m wat op te knappen als een Ptje (naast mijn stingray en jazz) om wat flats op te gooien. een dergelijke sound heb ik maar af en toe nodig! als het een beetje klinkt ben ik al blij!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb er alleen nog maar Jazz basses van gezien. En die waren TEGEK!..... En hadden stuk voor stuk niet veel eigenaren gehad. Ook heb ik er nog nooit een afgeragde bas van gezien. Ook een teken dat ze erg gewaardeerd werden. De jazz bassen waren stuk voor stuk zeer luxe. Deze is meer basis.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

meer basis?
in de zin van block inlays en bindings ed?
wel goede feedback wordt nieuwsgieriger en nieuwsgieriger....en krijg m morgen...en pas maandag tijd om m ff in speelbare staat te brengen.
ben überhaupt benieuwd of tie het doet :facepalm:
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door Hans58 »

Ik had een soortgelijke Jazz als deze (alleen had de mijne een mooiere tekening in de essen body en zaten ook de beide kappen er op):
Afbeelding
De bas op dit plaatje was overigens van forummer Johnbob alhier.
Verder zoeken leverde nog wat verkoopinfo op over een soortgelijke bas (ook een Vorg): KLIK
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

die van het plaatje is mooi Hans, maar die verkochte Vorg is werkelijk schitterend.....

helaas staat er op mijn hals slechts Pearl. ....maar toch erg benieuwd.
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door PMJ »

Ik heb een Pearl Genesis gehad. Prima bas hoor van goede kwaliteit. Dit soort merken leverden door de jaren heen wel vaak verschillende kwaliteiten af heb ik het idee. Maar voor 100 heb je denk ik best een goede deal. De jazz bassen zie je vaker te koop, en dan rond de 175-250.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

zo....ze is gisteren binnengekomen. Heb er even volledig gedemonteerd. Ziet er redelijk uit. Gewicht is niet overdreven zwaar. Wel is de toets erg droog en kan die een olietje gebruiken. frets zijn ook wat scherp. maar nog geen ruisje op de potmeters en de toon is een echte lekkere dikke P :dance:

maar nergens is er enige info te achterhalen. Alleen 'pearl' op de headstock. Geen serie nr, land, jaartal fabriek of iets dergelijks. . ik blijf dus een beetje in het ongewisse...misschien koreaans?
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door Hans58 »

Belangrijkste uit je bericht "de toon is een echte lekkere dikke P :dance: "
Speule dus! En veel plezier er mee :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door Muziekschuur »

Dit is een Japanse bas uit de jaren 80. En werd gemaakt in opdracht van het merk Pearl. Wat toen heel groot was als fabrikant van drumstellen. Ongetwijfeld gemaakt door een van de vooraanstaande gitaarbouwers uit Japan die bouwen voor Ibanez, Fender en anderen. Met andere woorden een topper waar je ongetwijfeld nog jaren plezier van kan hebben.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door PMJ »

Mijn Pearl (1981) werd in dezelfde fabriek gemaakt als de Epiphone Genesis lijn. Wellicht is dat een goede aanwijzing voor de herkomst van jouw Pearl... Al kan het ook zijn dat ze verschillende instrumenten in verschillende fabrieken hebben laten labelen. Altijd leuk, wat historie achterhalen:)
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door we tigers »

Ik heb begin jaren negentig een Pearl Les Paul gitaar gehad. Loodzwaar, maar verder erg goed.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Pearl Precision? Wie weet er iets over?

Bericht door RaySting »

Dank voor alle feedback mensen. Ik zal d'r eens mooi oplappen en een fotootje posten!!!!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Plaats reactie