Toneknop Jazz Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Misschien iets duidelijker, dit soort hoge tonen heb ik dus (en wil ik dus niet):
https://www.youtube.com/watch?v=pzAp8kHt51c


En dit soort toon wil ik:
https://youtu.be/PGF1xz5zVlI
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Sjtevel 1984 schreef:Je kan dit natuurlijk ook op je versterker regelen, of is dat geen optie?
Ehm ja voor mezelf kom ik er een heel eind mee, maar ik wil bij gigs ook gewoon een goede sound naar de geluidsman kunnen sturen :)
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Toneknop Jazz Bass

Bericht door jasmetmouwen »

Ik denk dat je het meest bereikt met andere snaren of met een preamp. Van die laatste zijn er diverse merken en types in pedaalvorm, vaak hebben die een DI out om je signaal naar de mengtafel door te sturen. Je kunt ook wat minder heldere snaren proberen, bijv. flatwounds of roundwounds met een minder helder karakter (bekijk bijv. de achterkant van de D'Addario verpakkingen eens voor een indicatie van de toon).
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

jasmetmouwen schreef:Ik denk dat je het meest bereikt met andere snaren of met een preamp. Van die laatste zijn er diverse merken en types in pedaalvorm, vaak hebben die een DI out om je signaal naar de mengtafel door te sturen. Je kunt ook wat minder heldere snaren proberen, bijv. flatwounds of roundwounds met een minder helder karakter (bekijk bijv. de achterkant van de D'Addario verpakkingen eens voor een indicatie van de toon).
Pre-amp is geen oplossing voor me, flatwounds vind ik ook te ver gaan. Ik zat net te kijken naar de Solo Bass '55 snaren van Rotosound, dat zijn halfwounds. Dat zou misschien een oplossing kunnen zijn!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Toneknop Jazz Bass

Bericht door dr. Bassvibes »

Als je geen flatwounds wil, geen pre-amp wil, je bas niet iets hoger wil afstellen om ratelen tegen te gaan en niet aan de EQ van je versterker wil draaien dan moet je óf met dode roundwounds gaan spelen óf andere elementen gaan gebruiken. :) Die kerel in het Aguilar filmpje heeft zo te zien ook niet met een neutrale EQ-gespeeld in dat filmpje, als ik naar zijn versterker kijk.

Ik weet niet of halfwounds de oplossing gaan zijn... Die voelen voor zover ik het weet bijna hetzelfde als flatwounds terwijl ze de sound van roundwounds behouden.
D'Addario Half Round bass strings are wound with pure nickel, then precision ground, leaving the outer surface smooth and semi-flat while retaining the flexibility of round wound strings. D'Addario's exclusive heat treating process ensures that Half Rounds retain their round wound brightness and sustain.
Heb er echter geen persoonlijke ervaring mee, tot nu toe alleen nog over gelezen. Ik weet niet wat voor snaren je nu gebruikt? Ik speel zelf met d'Addario nickel wound snaren, daar gaat het echte top hoog vrij snel van af. Kosten ook niet zo veel. :mrgreen:
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Ja wat halfwounds betreft heb ik dat ook gelezen, maar iop de site van Rotosound staan filmpjes zodat je het kan horen. Die halfwounds klinken echt wel een stuk doffer. Maar wat je zegt, misschien gewoon roundwounds even dof laten worden!

Elementen veranderen zou ook nog kunnen, maar ik heb bij andere jazz bassen van fender vaak niet dit probleem.. Welke elementen zouden evt iets oplossen voor me?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Toneknop Jazz Bass

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik denk eerlijk gezegd dat je het eerder in snaren en EQ moet gaan zoeken dan wat anders... Een beetje tophoog weghalen is denk ik de oplossing hier. Voor wat het waard is, over mijn Fender CS60 elementen ben ik érg tevreden. Uitgebreide ervaring met verschillende elementen heb ik niet echt.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Ja dat is ook de goedkoopste optie haha, lijkt me het beste om mee te beginnen!
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Rieno schreef:Toneknoppen die helemaal open staan (dus al het hoog doorlaten), maken op dat moment geen gebruik van de condensator die is aangesloten. Als je 'm dichter draait, wordt het een RC-filter die hoge frequenties weghaalt; welk frequentiebereik dat is wordt bepaald door de waarde van de weerstand (R) en de waarde van de condensator (C). Een condensator met een hogere waarde zal dus meer van het frequentiebereik afsnoepen, steeds meer richting middenfrequenties dus.

Minder hoog en uiteindelijk minder hoogmid of verder dus.
Ik heb vandaag 3 (eerst 2) condensatoren van 47 nanofarrad parallel geschakeld, maakte daadwerkelijk geen verschil. Wat voor waarde zou ik moeten nemen om verschil te horen?

Groetjes
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Erelid »

Volgens mij is 1x 47nF wel het maximale wat je moet doen in een jazzbass. Als het dan nog niet goed is moet je echt naar afstelling, snaren en pickups gaan kijken. Of naar je eigen verwachtingen. Misschien ff een korte opname hier plaatsen zodat we een idee krijgen?
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Toneknop Jazz Bass

Bericht door VanderVeen »

De filmpjes die je vergelijkt bovenaan deze pagina zijn twee verschillende Jazzen; De eerste (sound die je niet wil) is met 70's pickupplaatsing en de tweede (zoals je het wil horen) heeft 60's elementplaatsing.

Wat voor bas heb jij?
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Ik heb een '60's uitvoering.

Heb er vandaag flats opgezet, echt een wereld van verschil. Ik haat flats normaal gesproken maar deze bas heeft ze gewoon nodig.

:)
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Erelid »

KoenB schreef:Ik heb een '60's uitvoering.

Heb er vandaag flats opgezet, echt een wereld van verschil. Ik haat flats normaal gesproken maar deze bas heeft ze gewoon nodig.

:)
Wat ik al zei dus. Nu nog de juiste flatwounds vinden voor die bas. Mijn idee bij een jazz; Chromes of Thomastik.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Heb er nu chromes op zitten, maar ik speel normaal gesproken alleen Rotosound (roundwounds). Zijn die flatwounds van Rotosound cool?
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Erelid »

Die heb ik ook 1x gehad. Die hebben veel hoog als je ze er net op hebt liggen maar zijn heel snel dood, wat wel apart voor flats. Koop ik nooit meer. Ik heb 10 bassen en allemaal met flats. Wel verschillende merken want wat op de ene bas fantastisch klinkt doet op de andere helemaal niks.
Ik gebruik; Thomastik, GHS, Chromes en La Bella. Op sommige bassen liggen ze al jaren, ze gaan alleen maar beter klinken.
Maar Chromes is denk ik wel wat je moet hebben in jouw geval. Heeft ongeveer de snaarspanning die je gewend bent en relatief veel hoog.
Plaats reactie