Toneknop Jazz Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een Fender Jazz Bass uit Japan (rosewood toets), gemaakt in 2015 volgens mij, echt een goede bas. Ik vind het hoog wat ik er met de toonknop bij kan draaien echter erg schel en het benadrukt naar mijn mening te veel het kletteren van de snaren op een verkeerde manier. Waarmee zou ik dit kunnen veranderen? Andere condensator, andere pickups wellicht, andere potmeter? Ik ben dus niet schuw van flink wat tone open maar ik vind de frequenties die ik met de toneknop erbij draai op deze bas gewoon niet zo mooi.
Ik hoor graag jullie mening!

Groetjes, Koen
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Rieno »

De toneknop bepaalt hoeveel hoog er weglekt naar het aardpunt van je bas. Helemaal open is dus (in theorie) het geluid van je bas en dus je pickups :) Als je tussen open en dicht niet een leuke sound kan vinden, zou je een condensator met een hogere waarde kunnen plaatsen; die maakt je geluid 'donkerder' als je aan de toneknop draait. Andersom is een lichtere condensator een 'lichter' geluid.

Kort gezegd heeft de condensator dus alleen effect als je de boel niet vol open draait. Als je dat toch per se wilt, dan zal het voornamelijk aan de rest van de elektronica liggen en dat zou in een passieve bas dus de pickups betekenen. Je zou ook nog andere snaren kunnen overwegen, al is het effect daarvan altijd slecht te voorspellen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Toneknop Jazz Bass

Bericht door MaartenV »

Als je geluid te 'metalig' wordt, zou je kunnen experimenteren met andere snaren of een andere afstelling van je bas. Je zou de hals iets minder strak kunnen zetten (of de zadels op de brug hoger) om het gekletter te verminderen. Je zou ook je elementen iets kunnen laten zakken. Ik heb op aanraden van mijn basleraar DR LoRiders op mijn jazz gelegd en daar ben ik erg blij mee. Niet heel goedkoop (+/- 30 euro per set) maar mooie gebalanceerde toon.
Het is makkelijker als je denkt.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Aan de actie wil ik eigenlijk niets doen, hij speelt fijn zoals hij nu staat.. Andere snaren zou wellicht een optie zijn, is zitten nu rotosound rotobass snaren op (standaard maten). Lo-riders zijn volgens mij juist meer metalig klinkend, want die zijn van staal toch.. rotobass is nikkel omwonden, dat zou dan warmer moeten klinken.

Ik speel nu met de tone knop bijna dicht, dus een andere condensator zou kunnen werken.. maar dat verandert toch alleen maar de hoeveelheid toon en niet de sound van de toon, toch Rieno? En het lager zetten van pickups, dat heeft natuurlijk ook effect op de hele sound en niet alleen op het hoog?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Rieno »

Toneknoppen die helemaal open staan (dus al het hoog doorlaten), maken op dat moment geen gebruik van de condensator die is aangesloten. Als je 'm dichter draait, wordt het een RC-filter die hoge frequenties weghaalt; welk frequentiebereik dat is wordt bepaald door de waarde van de weerstand (R) en de waarde van de condensator (C). Een condensator met een hogere waarde zal dus meer van het frequentiebereik afsnoepen, steeds meer richting middenfrequenties dus.

Minder hoog en uiteindelijk minder hoogmid of verder dus.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Klinkt alsof ik een condensator met hogere waarde wil!
Thanks voor de info
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Rieno »

Je kunt er rustig eens mee spelen; condensatoren zijn niet bepaald dure componenten :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Lacertus »

Is het wel een passieve bas?
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Ja
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Erelid »

Flatwounds? Lijkt er op of je dát geluid zoekt.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Dat zoek ik niet per se, maar zou kunnen inderdaad!
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Toneknop Jazz Bass

Bericht door erikjrnk »

Wat voor potmeters zitten in je bas? 250k of 500k?
Met 250k potmeters voor de volume klinkt de bas ook wat warmer en minder fel van met 500k potmeters met je tone volledig open.
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Ik heb (nog) geen flauw idee, ga er volgende week mee naar mijn vaste adres voor dit soort dingen. Zal het onthouden, bedankt voor de tip!
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Toneknop Jazz Bass

Bericht door KoenB »

Oke ik ben afgelopen week dus bij de gitaarbouwer geweest en het probleem uitgelegd. Hij zei dat een condensator met hogere waarde alleen meer hoog weglekt, maar niets verandert aan welke frequenties dat dat zijn..
Als ik mijn toonknop opendraai wil ik dus wel meer toon krijgen maar niet dat super hoge geratel erbij draaien (en dat krijg ik nu juist alleen maar), gewoon wat meer mid en mid-hoog erbij. Volgens mij kan dat alleen met een actieve bas met pre-amp helaas.. Flatwounds is mijn laatste optie, maar zouden andere pickups nog veel verschil maken of is dit geluid gewoon de aard van mijn bas?

Ik hoor graag jullie mening!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Toneknop Jazz Bass

Bericht door Sjtevel 1984 »

Je kan dit natuurlijk ook op je versterker regelen, of is dat geen optie?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie