Yamaha TRB 5-II, waar dienen deze trimpots voor?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Yamaha TRB 5-II, waar dienen deze trimpots voor?

Bericht door WahWow »

Dag allemaal,
Weet iemand waar de twee '472' trimpots van de onboard pre-amp van mijn Yamaha TRB 5-II voor dienen?
Mijn zoektocht op teh interwebs leidde tot deze mogelijkheden:
1) het reguleert de waardes van de voeding binnen het circuit
2) het reguleert de inmenging van de dummie coils.
3) het regelt de de bandbreedte en hoeveelheid mid

Optie 1 betekent afblijven, anders gaat het mogelijk stuk.
Optie 2 betekent spelen met geluid, minder/meer hum canceling, meer jazz- of meer humbucker-geluid.
Optie 3 betekent spelen met geluid in m'n voordeel (huidige instelling geeft niet de hoeveelheid midden die ik zoek).

Ik wil m'n bas niet slopen. Dit is mijn main bas waar ik heel gelukkig mee ben en ik ben er ook erg zuinig op. Kan ik ongestraft aan die trimpots zitten? Kan iemand me helpen? Alvast bedankt voor je reactie.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Yamaha TRB 5-II, waar dienen deze trimpots voor?

Bericht door Niels »

Ik heb een oude TRB-5 gehad en daar jaren terug dit over gepost:
Niels schreef:De hoeveelheid mid kan je met een trimpot binnenin regelen. Ik heb mijne zo gezet dat hij op 1 stand erg veel mid (en hoge output)
Kan wel zijn dat het bij jou anders is, mijne kwam geloof ik uit '94 (eerste serie). Dit was 'em:

Afbeelding
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13412
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Yamaha TRB 5-II, waar dienen deze trimpots voor?

Bericht door LeftyJ »

Ik heb twee TRB5II's gehad. Optie 2 is correct, het is een blendpotje voor de dummy coil per pickup. Je kunt er niets mee beschadigen, gewoon naar smaak bijvoegen of wegdraaien.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Yamaha TRB 5-II, waar dienen deze trimpots voor?

Bericht door WahWow »

LeftyJ schreef:Ik heb twee TRB5II's gehad. Optie 2 is correct, het is een blendpotje voor de dummy coil per pickup. Je kunt er niets mee beschadigen, gewoon naar smaak bijvoegen of wegdraaien.
Bedankt voor je antwoord! Dit helpt! Ik heb beide dummy's nu voor 2/3 tot 3/4 uitgezet. De bas krijgt er meer punch en midden door. Verder uitschakelen wordt me net teveel. Heel veel beter zo ten opzichte van de 50/50-stand. Het komt niet in de buurt van echte singles als een jazz (uiteraard niet te vergelijken).

Ik heb ermee gespeeld: de 50/50-stand geeft het meest gematigde geluid. Vol open of vol dicht geeft er een eigen sound aan. Veel reviews geven aan dat deze bassen aan karakter missen. Met die trimpots komt er duidelijk karakter in. Het maakt de bas (nog) een stuk breder toepasbaar.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
Tunelow
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2009, 12:17

Yamaha TRB 5-II, waar dienen deze trimpots voor?

Bericht door Tunelow »

Zie trimpots VR7 en VR8.
Bijlagen
TRB5-6PII.PNG
'keep it low'
Plaats reactie