Rariteiten omtrent La Bella E snaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Rariteiten omtrent La Bella E snaar

Bericht door Len »

Onlangs via het forum een pakje La Bella shortscale (0760M .052, .073, .095 en .110) flatwound snaren overgenomen die mij geschikt leken voor mijn J&D JB Mini. Ze passen prima, maar net als het gezeik met een Fender Bass VI kreeg ik op de E snaar een hele lelijke bijklank en ik kreeg een vette uitschieter op mijn tuner te zien bij de 12de fret toen ik de E snaar wilde intoneren. Maar je zou zeggen dat deze E dik genoeg is. Wellicht had het te maken met het dunne stukje winding v/d snaar die precies op het brugzadel viel. Maar daar zal je mij niet mee hebben, dacht ik, en fabriceerde ik een soort modbar met wat spul uit mijn onderdelenbak. Aldus zo:

Afbeelding

So far so good, intoneren lukt nu wel maar alsnog hoor ik een bijklank waardoor alles net niet helemaal zuiver klinkt, hoewel dit geluid al een stuk minder is sinds de modbar-mod. Ook klinkt de snaar t.o.v. de rest niet zo vol en thumpy zoals ik van een flatwound snaar gewend ben. Het lijkt ook alsof de snaar niet helemaal lekker opgespannen zit, alsof er een soort kronkel is ontstaan. Ik heb 'm er al 2x opnieuw opgelegd maar iedere keer is het weer hetzelfde.

Herkent iemand dit? En beter nog weet iemand de oplossing?
Laatst gewijzigd door Len op 25 jun 2016, 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door Siepel »

Heb ooit eens een E-snaar gehad die ooit eens getordeerd was bij opspannen (een draai als een wokkel dus). Gevolg: een zwak geluid met bijgeluid. Na opnieuw opspannen zonder draai was bijgeluid weg maar snaar dood...
Misschien is dit ook bij jou het geval?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door BassKees »

.110 is ook behoorlijk dik voor een E-snaar. Je brugzadel moet zo te zien wel erg ver achteruit om een goede intonatie te krijgen. Dit zou ook best een oorzaak kunnen zijn. Durf je het aan om de hele brug 10-15 mm naar achteren te verplaatsen?
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door Basstialiteit »

Je hebt die snaar er zo op liggen en je staat raar te kijken van bijgeluiden? Het simpelste antwoord lijkt mij hier weer het juiste: andere snaren, opgelost. En de suggestie om dan maar even de brug te verplaatsen, tjsa.... Iets met medicijn dat erger is dan de ziekte.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door Len »

Siepel schreef:Heb ooit eens een E-snaar gehad die ooit eens getordeerd was bij opspannen (een draai als een wokkel dus). Gevolg: een zwak geluid met bijgeluid. Na opnieuw opspannen zonder draai was bijgeluid weg maar snaar dood...
Misschien is dit ook bij jou het geval?
Dat zou kunnen maar ik heb de ''draai" er nog niet uit kunnen krijgen.
Basstialiteit schreef:Je hebt die snaar er zo op liggen en je staat raar te kijken van bijgeluiden?
Het was nog erger voor deze constructie maar ik ga inderdaad weer terug naar de (fabrieks)snaren want die waren wel ok. Ondertussen op zoek naar een andere shortscale set voor een 29'' schaal basje.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door Peter 2.0 »

De heer Siepel raakt een terecht punt.
Met deze constructie en positie van brugzadel fixeer je de snaar bij de brug bij opspannen. De snaar moet vrij kunnen draaien daar om torderen te voorkomen, aangezien de snaar al gaat draaien door omwinden rond de stringpost. Haal het eens los, de reut er tussenuit, verstel je brugzadel naar normale positie en probeer het eens opnieuw. Mogelijk is de snaar inmiddels ook al om zeep geholpen nu en wijst het bijgeluid op beschadigde kern van de snaar.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door Hans58 »

Eensch. Toen ik ergens in 2000 mijn huidige walnut Precision uit de jaren '70 tweedehands kocht viel me bij nadere bespeling en beluistering op dat er iets raars zat in het geluid van de A-snaar. Die bleek heel vreemd te zijn opgespannen rond het mechaniek. Opnieuw opleggen en correct opwinden deed het verschijnsel verdwijnen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door didi »

Mijn vrouw maakt ook altijd rare bijgeluiden als ik haar niet correct opwind. :facepalm:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rariteiten omtrent de E snaar

Bericht door Hans58 »

Ik dacht nog toen ik het tiepte...
Ach Diederik, "voorspelbaarheid is ook een vorm van betrouwbaarheid" zei een zanger waar ik vroeger mee in een band zat ooit. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Rariteiten omtrent La Bella E snaar

Bericht door Len »

De constructie ongedaan maken kan maar dan ben ik weer terug bij af, met het brugzadel op een 'normale' positie klopt de intonatie voor geen meter. Overigens krijg ik dan ook een probleem dat de snaar juist bij het stemmechaniek te dik is en ook niet lekker opspant. Ik heb La Bella via hun contactformulier twee weken geleden gevraagd wat voor oplossing zij aanraden maar ze vinden het blijkbaar niet de moeite waard om mij terug te antwoorden. Volgende keer dus gewoon weer D'addario's. Of weer aan een fullscale instrument :facepalm:.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Rariteiten omtrent La Bella E snaar

Bericht door dr. Bassvibes »

Je hebt op deze bas dus geen intonatie problemen gehad met andere snaren? Wat gek. :|
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Rariteiten omtrent La Bella E snaar

Bericht door Angelo »

Len krijgt altijd alles voor elkaar wat een ander niet lukt, Dr. Basbibbers :lol:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie