Van akoestische gitaar naar basgitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Van akoestische gitaar naar basgitaar

Bericht door basloze fret »

bartelbie schreef: En zijn deze wel hetzelfde als ik een 6-snarige basgitaar als E-A-D-G-B-E zou stemmen? Dat ik door een 'tokkel' met de bas hetzelfde bereik als een gitaar?
De vraag is meer waarom je dit zou doen? als ik het zo lees is dat omdat je denkt dat voor jou de makkelijkste weg is, zodat je alle gitaargrepen om kan zetten naar bas. Dit gaat helaas niet werken want die gitaargrepen klinken een octaaf lager niet meer. Wordt veel te blurry. Als je op een bas akkoorden wil spelen zul andere shapes moeten leren die meestal hoger op de hals zijn en veel minder tonen bevatten (meestal maar 3 tonen). EADGBE stemmen lijkt me geen goed plan, tenzij je inderdaad een bas VI koopt. Maar dat is geen 6-snarige bas, maar een soort hybride tussen gitaar en bas. Maar ook op de bas VI kun je niet gewoon maar alle akkoorden hetzelfde pakken als op een gitaar.

Een 'echte' 6-snarige bas is denk ik ook niet wat je zoekt, want dan ga je al snel richting de fusion of meer solistisch basspel. Misschien ben je beter af met een standaard 4-snarige bas en investeer je daar je tijd in (?). Helaas voor jou is er geen verkorte weg. Maar troost je; als je goed gitaar speelt en basles neemt is de 'learning curve' veel sneller.
Plaats reactie