Beginnen met 5 snaren

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Vorige week heb ik besloten dat ik basgitaar wil gaan spelen en sindsdien probeer ik mezelf zoveel mogelijk te verdiepen. Eerst dacht ik eraan om een akoestische bas aan te schaffen, maar de replies op mijn post in het voorsteltopic hebben mij overtuigd om voor een elektrische te gaan.

Het heeft even geduurd, maar ik heb nu eindelijk door wat het verschil is tussen een Precision en Jazz is. Voor het gevoel wil ik beide bassen ook een keer gaan vergelijken in de muziekwinkel, maar vooralsnog ligt mijn voorkeur bij de Jazz bas. Ik heb een hele mooie Cort gezien voor een redelijke prijs: de Artisan Tobacco Burst (B4 en B5).

Overal lees ik dat aangeraden wordt om met een 4-snarige bas te beginnen en dat vind ik opzich logisch, maar toen ik naar mijn favoriete muzikanten keek om te zien of ze een P of J hadden, viel mij op dat ze allemaal een bas met 5 of 6 snaren hadden.

Wat raden jullie aan? Ik ben een absolute beginner en ga er niet vanuit dat ik op korte termijn zal kunnen wat mijn "helden" doen, maar het lijkt me wel leuk om in ieder geval hun gebruikte tonen te kunnen halen en zo nu en dan een poging te wagen.

Mijn favorieten zijn Deeds of Flesh, Dream Theater en Les Claypool (zowel Primus als zijn vele zijprojecten). Voor de rest lijkt het me leuk om met wat Bebop klassiekers mee te spelen, maar dat kan volgens mij allemaal op 4 snaren.

Ik heb geen haast en ga pas over een aantal maanden shoppen en wil me tot die tijd zo goed mogelijk voorbereiden.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Beginnen met 5 snaren

Bericht door didi »

Gypscoprotheres schreef:
Overal lees ik dat aangeraden wordt om met een 4-snarige bas te beginnen en dat vind ik op zich logisch, maar toen ik naar mijn favoriete muzikanten keek om te zien of ze een P of J hadden, viel mij op dat ze allemaal een bas met 5 of 6 snaren hadden.
Die zijn waarschijnlijk ook met een viersnaar begonnen.
Maak het jezelf niet meteen te moeilijk. Dat werkt alleen maar ontmoedigend. Eer je het een beetje onder de knie hebt met vier snaren ben je al een paar jaar verder.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Beginnen met 5 snaren

Bericht door deevit »

Zo lang je de basics maar goed pakt kan een 5snaar heel goed hoor. Als het toch al je plan is dat te gaan doen zou ik zeggen, ga lekker voor de 5. Niet vergeten een paar lesjes te nemen indien mogelijk. :wink:
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Beginnen met 5 snaren

Bericht door butters »

geen enkel probleem om met een 5 of 6 snaar te beginnen...
als jou helden 5 of 6 snaar spelen ga er dan voor.
(later kan je nog altijd een 4 snaar, een shortscale, een fretless 4 en 5 snaar of 6 snaar erbij nemen. :D )
ik heb een paar 4 snaar (ook fretless), een 5 snaar met hoge C, een fretless shortscale en op mijn verlanglijstje staat nog een fretless 5 snaar met lage B. Ik heb geen enkel probleem met overschakelen van de ene naar de andere (en ik ben een vijftiger :-) )
Laatst gewijzigd door butters op 23 jun 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tommy B
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 jan 2014, 20:40

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Tommy B »

ik ben zelf ook begonnen op een vijfsnaar, puur omdat de muziek die ik (toen) leuk vond vooral in drop C gespeeld werd. Dan is 't wel makkelijk om niet steeds helemaal om te moeten stemmen. Met je favoriete bands mee kunnen spelen motiveert uiteindelijk misschien nog wel het beste van allemaal.

Er geldt ook sowieso dat er niets is wat wel op een vier- en niet op een vijfsnaar kan. Andersom is dat dan weer wel het geval...
Qua (aanslag-)techniek zal het misschien wat moeilijker zijn (door de meestal wat krappere spacing), maar daar heb je later alleen maar profijt van, denk ik dan. Hetzelfde geldt voor slappen; als je het eenmaal op een vijfsnaar kan, is de overstap naar een viersnaar een stuk makkelijker dan andersom.

Zoals hierboven al gezegd; lekker voor een vijfsnaar gaan :wink:
MM Stingray Special / Sandberg TM2 / Epiphone Jack Casady / Guyatone EB-9 Sharp 5
Darkglass Microtubes 900v2 + Vanderkley 212MNT
Tommy Gazer
Echte skills kun je niet kopen...een heuule moooie basgitaar wel.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Beginnen met 5 snaren

Bericht door JoostT »

Tommy B schreef: Er geldt ook sowieso dat er niets is wat wel op een vier- en niet op een vijfsnaar kan. Andersom is dat dan weer wel het geval...
Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij dingen die in drop D staan kan de vijfde snaar ongenadig in de weg gaan zitten en een vijfsnaar is over het algemeen wel een stuk zwaarder en dat moet je ook maar aankunnen (maar als je helden vijfsnaar spelen zie ik je niet zo snel drop d dingen gaan doen, dus ga voor die vijfsnaar :-))
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Beginnen met 5 snaren

Bericht door basloze fret »

butters schreef:geen enkel probleem om met een 5 of 6 snaar te beginnen...
Met 5 kan nog wel, maar met 6-snaar beginnen zou ik niemand aanraden. De hoeveelheid snaren kunnen je snel van de essentie afleiden. Voor het overzicht is het het fijnste om te beginnen met 4 snaren, maar inderdaad als je 100% zeker weet dat je de rest van de leven 5-snarig wilt spelen kun je net zo goed op een 5-snaar beginnen. Ik heb zelf ook jaren 6-snarig gespeeld (wel met 4-snarig begonnen). Mij ligt dat beter dan een 5-snarige. Maar toch ben ik er een aantal jaren geleden resoluut mee gestopt omdat ik weer meer terug wou naar de basis. Sindsdien alleen nog maar 4-snarig gespeeld. Zoals gezegd kunnen de hoeveelheid snaren je ook afleiden, waardoor je te solistisch wordt en de uiteindelijke basis van het bas spelen dreigt te vergeten en te gitaristisch gaat spelen. Zeker als je alle uithoeken van de instrument wilt uitbuiten.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Beginnen met 5 snaren

Bericht door WahWow »

basloze fret schreef:Zoals gezegd kunnen de hoeveelheid snaren je ook afleiden, waardoor je te solistisch wordt en de uiteindelijke basis van het bas spelen dreigt te vergeten en te gitaristisch gaat spelen. Zeker als je alle uithoeken van de instrument wilt uitbuiten.
Ik ben van mening dat vooral de hoeveelheid fretten solistisch werk 'uitlokt'. Die B-snaar heeft tijdens solo's weinig toe te voegen vind ik. Met solo's zit ik veel hoger op de hals en die B klinkt daar de zompig.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Bedankt voor de adviezen. Ik ga even alles op een rijtje zetten voor mezelf en wat afwegingen maken.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23317
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Beginnen met 5 snaren

Bericht door rich13 »

JoostT schreef:
Tommy B schreef: Er geldt ook sowieso dat er niets is wat wel op een vier- en niet op een vijfsnaar kan. Andersom is dat dan weer wel het geval...
Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij dingen die in drop D staan kan de vijfde snaar ongenadig in de weg gaan zitten en een vijfsnaar is over het algemeen wel een stuk zwaarder en dat moet je ook maar aankunnen (maar als je helden vijfsnaar spelen zie ik je niet zo snel drop d dingen gaan doen, dus ga voor die vijfsnaar :-))
+1. Bij Incidense speelden we progmetal, zeg simpele Dream Theater en kon ik niet zonder de vijfsnaar, en heb ik zelfs een vijfsnarige fretless gekocht. De gitarist speelde ook zevensnaar. Maar Sylvium speelt alles in dropD en dat is echt wel onhandig op een vijfsnaar.

Ik zou zeggen: ga lekker proberen!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
PZDLR
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2016, 11:34

Beginnen met 5 snaren

Bericht door PZDLR »

Hi een aantal zaken die je ter overweging zou kunnen nemen.
Het leerproces met een vijfde of zelfs zesde snaar erbij is langer en wat complexer immers:
Je laagst aangeslagen gefrette noot wordt een C (op de B-Snaar) i.p.v. een F (op de E-Snaar), dus je krijgt er meer posities bij om toonladders van te starten. Dit doe je van de 1e, 2e en 4e vinger…
Je arpeggio’s bevatten meer posities en meerdere startpunten, de modes kennen meerdere posities etc etc. Dit wordt alleen nog maar meer als je nog een 6e snaar toevoegt…
Kortom het leren kennen van alle posities op het fretboard en het toepassen van de muziektheorie leer je sneller op een 4-snarige bas dan op een 5- of 6-snarige bas omdat er minder mogelijkheden zijn.
Begrijp me niet verkeerd het is ook op een 4-snarige bas heel wat werk om alle posities en harmonische vormen te leren en goed toe te kunnen passen.
Een goed instrument met een goede afstelling helpt je een goede techniek te ontwikkelen…
Laatste overweging, als je een bas hebt gekocht; neem lessen….

Succes!
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Bedankt voor je reactie. Ik ben me er van bewust dat je door meer mogelijkheden ook langer bezig bent om alles onder de knie te krijgen.
Dat is zeker een uitdaging! :)
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Beginnen met snaren

Bericht door Wiro »

't Blijft me verbazen hoe anderen dit benaderen.
Vier tot en met zeven snaren maakt niet veel verschil omdat je dezen met één hand kunt dempen.
Vanaf een snaartje of zeven wordt het iets lastiger. Maar dit lijkt me hier niet interessant om op in te gaan.

Op een viersnaar moet je je posities slim kiezen omdat het aantal combinatiemogelijkheden beperkt is. Hierdoor vind ik dit lastiger dan op een zessnaar waar je altijd alle intervallen binnen handbereik hebt en veel minder van positie hoeft te wisselen.

Posities leren is op een zessnaar exact gelijk aan een vier-snaar. Zolang je de intervallen tussen de snaren gelijk houdt is zelfs een zessnaar makkelijker om te leren omdat je hier direct een twee-oktaven overzicht krijgt in één positie. Bovendien heb je hierbij veel meer mogelijkheden om met meerstemmigheid te werken. Oftewel hoe meer snaren des te gemakkelijker je overzicht krijgt over hoe een compositie in elkaar zit. Zo zou ik eigenlijk veel liever op een vijfsnarige contrabas spelen dan op mijn vier-snarige. Maar ach, misschien is dit wel een persoonlijke voorkeur en bovendien ben ik allang geen beginner meer.
Laatst gewijzigd door Wiro op 12 jul 2016, 15:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23317
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Beginnen met 5 snaren

Bericht door rich13 »

Ach, wat zijn meer mogelijkheden..... je hebt een wat grotere plank om op te schaatsen, maar uiteindelijk is de basis gewoon hetzelfde.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Stinky »

+1

een leerproces is niet per definitie langer als je ipv 4 noten, 5 moet onthouden.
het leerproces heeft juist te maken met het inzicht hoe die verschillende noten zich tot mekaar verhouden en hoe ze samen werken en op ons instrument zijn makkelijk herkenbare patronen het gevolg hiervan.

die patronen zie je net zo goed, idd Wiro, mss zelfs nog iets beter, op een vijf- of zessnaar als op een traditionele viersnaar.

tis vooral het dempen waar de extra tijd en aandacht in gaat zitten als je met een ERB (extended range bass) wilt beginnen maar ook dat moet je relativeren: die goede demptechniek heb je namelijk ook op de viersnaar nodig.

één uitzondering kan ik wél bedenken: als jij iemand bent die uitsluitend naar QOTSA en dergelijke muziek luistert en dat ook uitsluitend wilt spelen, dan is een omgestemde viersnaar the way to go want dat klinkt altijd anders dan hetzelfde lijntje in positie op een vijfsnaar o.i.d.

maar....niets veranderd zo snel als je smaak dus wees vooral toekomst bestendig met je keuzes in het leven! :mrgreen:
Plaats reactie