Beginnen met 5 snaren

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Beginnen met snaren

Bericht door basloze fret »

Wiro schreef: Posities leren is op een zessnaar exact gelijk aan een vier-snaar. Zolang je de intervallen tussen de snaren gelijk houdt is zelfs een zessnaar makkelijker om te leren omdat je hier direct een twee-oktaven overzicht krijgt in één positie.
Je hebt misschien wel meer bereik en kan meer in 1 positie spelen, maar het overzicht op een 6-snaar (en 5 snaar) is zeker moeilijker dan op een 4-snaar. Alleen al het feit dat je op iedere snaar ook al namen van de tonen moet onthouden maakt dat iedere snaar extra de moeilijkheid vergroot. Plus je hebt gewoon meer mogelijkheden om dezelfde lijnen te spelen wat het ingewikkelder maakt, met name voor beginners. Het overzicht op de hals is zo moeilijker te bevatten in eerste instantie.

En in de lage posities klinkt de C snaar lang niet altijd goed en soms te dun, dus alles in 1 positie spelen werkt lang niet altijd. Bij snellere solo-achtige licks of akkoorden maakt dat niet veel uit, maar wel bij andere dingen.

En als je niet met de floating thumb speelt (werkt niet voor iedereen even fijn) is dempen een groter probleem op 5 of 6 snarig. Zeker ook bij slappen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Stinky »

zinnige punten Fret, alhoewel een gemiddeld bassist dagelijks wss meer ín positie speelt dan uít, en dus vaker voordeel dan nadeel zal ondervinden van een vijf- of zessnaar.

dat dempings-argument vind ik echter niet zo sterk: een goede dempings techniek is wss al de helft van je goeie spel dus een instrument kiezen om mee te beginnen waarbij een correcte afdemping onmisbaar is, is imho juist een heel goed iets.

daarnaast vergemakkelijkt het de latere overstap naar een ERB.
en wil je een enigszins allround bassist zijn, dan is een vijfsnaar imho een zinnige toevoeging aan je arsenaal.

ja, je kunt heel veel wat je op een vijf kunt ook op een vier dmv andere stemmingen en als dat écht je voorkeur heeft, super!
echter denk ik dat de gemiddelde bassist veel baat heeft bij een vijfsnaar.

door de fysieke afmetingen en de focus op extra solistische en harmonische mogelijkheden is een zessnaar toch wel een ander beestje dan een vijf of een vier en naar mijn mening vooral interessant voor een speler die ook al weet wat hij met die extra mogelijkheden wil gaan doen.
ik heb nooit geweten wat ik er mee aan moet maar ik besef wel dat dat gewoon een beperking van mezelf is en ik bewonder de gasten dan ook die het maximale uit zo'n plank weten te halen.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Beginnen met 5 snaren

Bericht door didi »

+1 voor Fred.
Allemaal goede argumenten.
Ook de vingerzetting en spreiding van je linkerhand op zo'n brede hals is veel lastiger.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Rieno »

Overstappen op een 6-snaar heeft mij toen echt gedwongen goed naar m'n dempingstechniek en vingerzetting te kijken..zonder les in de afgelopen jaren heb ik een hoop af moeten leren en dat gaat toch lastiger dan het direct goed aanleren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Beginnen met 5 snaren

Bericht door basloze fret »

Stinky schreef: dat dempings-argument vind ik echter niet zo sterk: een goede dempings techniek is wss al de helft van je goeie spel dus een instrument kiezen om mee te beginnen waarbij een correcte afdemping onmisbaar is, is imho juist een heel goed iets.
klopt helemaal, alleen ging het om het verschil in moeilijkheid tussen een 4 of 5 (of 6) snaar. En dan is qua demping een 4-snaar toch wel makkelijker, ook al moet daar je dempingstechniek ook in orde hebben. Bij meer snaren is de kans dat er wat doorklinkt natuurlijk wat groter en daar moet je je techniek op aanpassen.

Ik heb jaren 6-snaar gespeeld en ben daar ook weer resoluut van afgestapt en terug gegaan naar 4 snaren omdat ik steeds solistischer/gitaristischer ging spelen en voor mijn gevoel de basis van het basspel uit het oog begon de raken. Ik vind die hoge C te gek, maar het is heel makkelijk om je te verliezen in het akkoordenspel en solo's en solo bas stukken etc. omdat je alle mogelijkheden wilt benutten. Maar de gemiddelde band zit daar niet op te wachten, tenzij je fusion of prog speelt. Bij mij is het dus het tegenovergestelde dan bij Stinky; ik weet wat ik er mee wil en zie veel mogelijkheden en toepassingen, maar juist daardoor wordt ik te veel afgeleid van de essentie.

Overigens heb ik een 6-snaar altijd makkelijker en logischer gevonden dan een 5-snaar, vanwege het even aantal snaren. Zal wel komen door mijn gitaarachtergrond.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 14 jul 2016, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Beginnen met 5 snaren

Bericht door deevit »

En ik vind het juist leuk dat ik de grooves, de akkoorden, het geneuzel en het bereik op één instrument heb. :)
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Inmiddels weet ik zeker dat ik een 5 snarige Jazz bas wil, maar welke? Ik zoek me rot en de kennis om de juiste keuze te maken heb ik nog niet.

Merken die mij aanspreken zijn Cort en Warwick. Ook heb ik een ESP LTD gezien die mij aanspreekt. De Warwick bassen vind ik wat aan de prijzige kant om mee te beginnen. Ik ben van plan niet meer dan € 600 uit te geven aan de basgitaar zelf.

2 bassen die mij erg aanspreken:
Cort: https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-ba ... -basgitaar.
In een review zeiden ze dat de ruimte tussen de snaren iets nauwer is dan normaal. Dat was volgens de reviewer het enige nadeel.

ESP LTD: https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-ba ... ural-satin
De ESP LTD heeft Humbucker (passief) en de Cort Single coil (passief). Ik heb op youtube het verschil proberen uit te zoeken en volgens mij is Humbucker beter (?). Iemand ervaring met ESP LTD?

Ik weet dat het erg aan te raden is om de bassen een voor een uit te proberen in de winkel, maar i.p.v. alle bassen van de muur te rukken om te testen wil ik eerst wat gerichter zoeken.

Weet iemand nog een ander merk (of een andere bas van één van de hierboven genoemde merken) dat aan te raden is? Ik schuw trouwens ook zeker geen tweedehands.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Beginnen met 5 snaren

Bericht door BassKees »

Fender. Als het je om een Jazzbass gaat.
Gebruikersavatar
Capivara
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2016, 12:42

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Capivara »

Gypscoprotheres schreef: De ESP LTD heeft Humbucker (passief) en de Cort Single coil (passief). Ik heb op youtube het verschil proberen uit te zoeken en volgens mij is Humbucker beter (?). Iemand ervaring met ESP LTD?

Ik weet dat het erg aan te raden is om de bassen een voor een uit te proberen in de winkel, maar i.p.v. alle bassen van de muur te rukken om te testen wil ik eerst wat gerichter zoeken.

Weet iemand nog een ander merk (of een andere bas van één van de hierboven genoemde merken) dat aan te raden is? Ik schuw trouwens ook zeker geen tweedehands.
Ik volg dit topic met interesse. Hoewel ik nooit een vijfde snaar heb gemist, ben ik van plan daar eens mee te experimenteren. Het wordt een low budget basje 'voor erbij'.

Humbuckers vs single coil: daar kun je ik-weet-niet-hoe-lang over discussiëren. De humbucker klinkt anders, vaak dikker en vetter, maar of het 'beter' is is een kwestie van persoonlijke smaak en muziekstijl. Bij bepaalde stijlen is de single coil mogelijk beter op z'n plaats. Daarom zijn er net zoveel fans van de Gibson Les Paul als van de Fender Strat. :)

De humbucker is ooit uitgevonden om brom te elimineren. Dat doet 'ie en kan als een voordeel worden beschouwd. Andere merken? Yamaha (afwerking altijd +1), Ibanez?

Hans
Basgitaristen: de laagste vorm van leven.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Beginnen met 5 snaren

Bericht door aap »

Als je een vijfjarige jazz wilt zou ik gaan voor een squire deluxe jazz Bass of de vm serie. Tweedehands kun je evt een Fender jazz Bass scoren of iets van een ander merk.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

@Capivara: bedankt voor de uitleg!

@Aap: Ik ga er ook Death Metal mee spelen. Is een Squire daar geschikt voor?
Gebruikersavatar
Capivara
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2016, 12:42

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Capivara »

Gypscoprotheres schreef:@Capivara: bedankt voor de uitleg!

@Aap: Ik ga er ook Death Metal mee spelen. Is een Squire daar geschikt voor?
Hmm, ja, Death Metal, niet mijn stijl, maar een BC Rich past dan goed in de scene 8) En: allemaal humbuckers. Leuk plaatje om te klikken: https://www.desktopimages.org/pictures/2 ... 299237.jpg

Leuke quote die ik las:

"As far as number of strings, strings on a bass aren't quite as big a deal as far as conforming to a "metal" stereotype. The guys with ERBs are typically found in the jazz, fusion and solo-bass genres. The stereotypical hair metal player generally has a DADG-tuned four-string bass, while the typical nu-metal player has a fiver, sometimes a sixer. AAFs bassist used a six-string custom Fender. Korn's Fieldy is usually seen with his signature Ibanez 5-string, and Fuzz from Disturbed alternated between a Traben fiver and a Music Man fiver.

It's less about number of strings as it is how you look playing them; sling the bass somewhere between "rock" (neckplate about at your groin) and "punk" (neckplate at your knees) and either play it fast and tight with a pick, or rape it with big strokes, slaps and string-stretches. Either way the normal posture is leaning forward, head down slinging your long hair in a circle."
Basgitaristen: de laagste vorm van leven.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Beginnen met 5 snaren

Bericht door didi »

aap schreef:Als je een vijfjarige jazz wilt zou ik gaan voor een squire deluxe jazz Bass
+1
Heb ik ook sinds kort en hij bevalt uitstekend. Prima instapper.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

:lol:

Dit soort BC Rich-s zien er altijd wel vet uit op het podium (en dan alleen bij metalbands :P).

Toch ga ik lever voor iets neutralers. :)
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Hier trouwens een video van die ESP LTD:



Ik vind 'm (als beginneling) echt supervet klinken. Ik lees alleen niet zoveel over LTD bassen...
Plaats reactie