Beginnen met 5 snaren

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Beginnen met 5 snaren

Bericht door butters »

ik heb vorig weekend op de fretless versie gespeeld. klonk zeker niet slecht, mooi afgewerkt en een comfortabele hals.
nadeel vond ik dat de knoppen voor volume en balans heel dicht bij de onderste snaren en de brug liggen. voor palmmuting op de onderste snaren zaten ze bij mij in de weg. maar das persoonlijjk
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Beginnen met 5 snaren

Bericht door aap »

Tuurlijk kan een Squire met Black metal. Persoonlijk vind ik een jazz er beter bij passen omdat je makkelijker door de mix van distortion kan prikken. Met een humbucker Bass vindt ik het altijd als 1 geheel klinken. Maar dat is allemaal persoonlijk.

Ik heb ook een Esp gehad. Prima afgewerkt maar loodzwaar en ik vond de stringspacing niet fijn destijds maar ik kan niks vinden over de stringspacing bij jouw type.

Misschien is een spector wat voor je met EMG's?
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Een Spector lijkt me zeker wel wat! Alex Webster van Cannibal Corpse speelt altijd op Spectors. Ik dacht dat dit altijd zeer prijzige bassen waren, maar ik zie nu net dat ze ook voordeligere varianten hebben voor rond de € 500.

Bedankt voor de tip! :D
Gebruikersavatar
Capivara
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2016, 12:42

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Capivara »

Ik heb voor de tweede naar de demo van die ESP zitten luisteren, maar nu op de HiFi installatie i.p.v op de computerspeakers. Het valt me op dat, als de muzikant de B snaar gebruikt, het volume grotendeels wegvalt en dat e.e.a. zompig klinkt.

Dode snaar? Iets met de afstelling? Het zou mij persoonlijk wel dwars zitten.

Hans
Basgitaristen: de laagste vorm van leven.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Rieno »

Denk eerder dat het aan de opname ligt. Youtube-compressie is bijvoorbeeld al een beruchte bron van beroerd geluid en wie weet hoe hij verder alles heeft ingesteld.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Beginnen met 5 snaren

Bericht door deevit »

Ik heb zo'n LTD gehad, maar dan de zessnarige uitvoering. Vond ik voor de centen een heel prima bas!
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik heb even een selectie gemaakt. Meestal zijn de meningen bij dit soort vragen verdeeld, maar welke van de drie is kwalitatief de beste?

Spector Legend 5 standard: https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and- ... Gloss/18A4

Warwick Rockbass: https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and- ... gglans/N7J (volgens mij is dit één van de goedkopere 5 snaren)

ESP LTD B-205SM: https://www.bax-shop.nl/rechtshandige-ba ... ural-satin
Gebruikersavatar
Capivara
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2016, 12:42

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Capivara »

Tja. Ik kan wat roepen over het uiterlijk (ESP +1, persoonlijke smaak), maar verder niets zinnigs. Ze lijken me redelijk vergelijkbaar. Er op spelen lijkt me de enige zinnige optie.
Basgitaristen: de laagste vorm van leven.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Capivara schreef:Tja. Ik kan wat roepen over het uiterlijk (ESP +1, persoonlijke smaak), maar verder niets zinnigs.
+1! :wink:

Ik ga maar eens checken in welke winkel ze 'm op voorraad hebben. :)
Gebruikersavatar
Capivara
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2016, 12:42

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Capivara »

De 3-bands actieve EQ vind ik ook wel een positief punt van die ESP. Toch eens kijken of ze daar ook een fretloze versie van hebben.

Edit: en ja, die is er. Met streepjes op de hals, wat van mij niet zo hoeft. Jammer.
Basgitaristen: de laagste vorm van leven.
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Deewee »

Bij het zoeken naar een 5 snaar , zou ik zeker de string spacing mee nemen. Maakt wel imho deel uit van de bespeelbaarheid en bepaalt ook de breedte van de hals. Kleine handen vinden een brede hals vaak niet prettig maar te smalle spacing is ook niet wenselijk. Echt proberen wat je fijner vind .
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

Ga ik zeker doen. Op de site van LTD staat: NUT WIDTH 45mm.

Hoeveel mm moet ik me bij wijd en smal voorstellen?
iamhungrywhut
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2016, 23:23

Beginnen met 5 snaren

Bericht door iamhungrywhut »

Ik bespeel zelf een esp Ltd d5 en ik kan esp wel zeker aanraden.

De string spacing is naar mijn mening erg prettig. Ik heb zelf niet al te grote handen. Ik speelde hiervoor een P Bass van squier en die heeft een bredere string spacing.

Mocht je specifieke vragen hebben over esp verder kan je me het wel vragen.
Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2016, 16:38

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Gypscoprotheres »

iamhungrywhut schreef:Mocht je specifieke vragen hebben over esp verder kan je me het wel vragen.
Zeker, bedankt! Een goede vriend van me (ook bassist) zei dat ESP vooral voor metal is. Klopt dit?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Beginnen met 5 snaren

Bericht door Sanders »

Ted Nugent speelt metal op een Gibson Byrdland, wat een typische jazzgitaar is.

ESP is geassocieerd met metal, maar je kunt in principe iedere stijl op ieder type bas spelen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie