Alternatief voor P-Bass ?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Foolke
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 feb 2005, 16:29

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Foolke »

Ik ben een <<linkshandige>> bassist en speel in een rockcoverband. De meeste nummers speel ik op mijn Jazz Bass of de Warwick maar sommige nrs vragen om een P-bass sound. Ik zoek nu een alternatieve basgitaar voor de P-bass zonder een peperdure Fender Precision te moeten aanschaffen. Ik heb een beetje zitten Googlen enzo en kwam te weten dat de Yamaha BB-serie met splitcoil die sound enigszins toch weergeeft. Het zou geen probleem zijn ware het niet dat ik linkshandig ben en de geschikte modellen in de handel en op de tweedhandsmarkt eerder schaars zijn. Ik zag laatst een zeer betaalbare Lefty Yamaha BB-300 met split coil op Marktplaats en dacht misschien dat deze bas wel in aanmerking zou kunnen komen. Heeft iemand tips ? Thanks.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Squier maak leuke P-basjes. Zeker tweedehands kosten ze bijna niets.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door tieleman »

Sjtevel 1984 schreef:Squier maak leuke P-basjes.
Maar niet linkshandig.

Ik zou denken dat je je aan die Yamaha geen buil kunt vallen. Enig verschil is dat de split coil net andersom zit (coil voor de laagste snaren zit richting de brug in plaats van richting de hals). Dat verandert iets aan de sound, maar wordt ook wel door meer fabrikanten toegepast.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door The Mule »

Ik zou zo'n Yamaha BB zonder meer durven aanraden. Lang niet alle modellen hebben die omgekeerde P-pickup hoor, volgens mij de meeste zelfs niét.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Thunder »

Precies. Er staan momenteel 2 linkshandige BB300's op MP, een zwarte en een witte, beiden met de pickups op de traditionele P positie. Yamaha was er niet zo heel consequent mee bij de BB series. Ik heb alleen het vermoeden dat ze wel een wat eigen vorm hebben waardoor upgraden van pickups (indien gewenst) wellicht niet zo 123 gedaan is.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Sjtevel 1984 »

tieleman schreef:
Maar niet linkshandig.
Dat wist ik niet. :oops:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Asat77 »

G&L sb1 of 2 tribute, maar ik weet niet of je makkelijk aan een linkshandige kunt komen...
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door BassKees »

Je kúnt natuurlijk ook op je jazzbas het brugelement dichtdraaien. Bij mijn Boerjes levert dat een behoorlijk overtuigende p-sound op.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door didi »

BassKees schreef:Je kúnt natuurlijk ook op je jazzbas het brugelement dichtdraaien. Bij mijn Boerjes levert dat een behoorlijk overtuigende p-sound op.
En dan SD-quarter pounders plaatsen.
Dikke sound.
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Spinal Tap »

BassKees schreef:Je kúnt natuurlijk ook op je jazzbas het brugelement dichtdraaien. Bij mijn Boerjes levert dat een behoorlijk overtuigende p-sound op.
+1.
Bij opnames hoor ik nauwelijks verschil.
Gebruikersavatar
Foolke
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 feb 2005, 16:29

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Foolke »

Met het brugelement dicht komt de sound inderdaad ergens in de buurt van een Precision maar met een minder uitgesproken karakter vind ik persoonlijk. De Yamaha BB300 op MP heeft de split coil in de standaard positie zoals bij Fender dus niet in reverse zoals bij de oudere BB exemplaren. Ik vermoed dan ook dat de bas wat later in de 90's is geproduceerd. Alvast al dank voor de tips en reacties op mijn vraag.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Sanders »

Serie-parallelswitch op de J? Door beide pickups in serie te schakelen, krijg je die specifieke "midbump".

rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door basloze fret »

Ik hoor bij bovenstaand filmpje niet echt een P klank. Bij serie schakeling komt er alleen wat laag bij lijkt het, maar nog steeds echt een jazz bas geluid en geen P. Nek pickup solo van een jazz bas komt beter in de buurt, al is het dat ook net niet.

Zijn er geen linkshandige Squier P's te koop? als je een P klank wil is dat de beste goedkope optie.
Gebruikersavatar
Foolke
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 feb 2005, 16:29

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Foolke »

Er bestaat een linkshandig Squier P-bass model met de slankere J-bass neck en voorzien van J/P pickups. Deze wordt bij mijn weten niet meer vervaardigd en dergelijke modellen zijn 2dehands ook moeilijk te vinden heb ik de indruk. Bovendien zouden die kwalitatief niet de huidige (Modified / verbeterde? ) Squier bassen evenaren.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Alternatief voor P-Bass ?

Bericht door Sanders »

Er bestaat überhaupt geen linkshandige Squier P-bas meer blijkbaar, in geen enkele uitvoering. Het is momenteel wel Summer-NAMM, en Fender heeft net zijn nieuwe modellen vrijgegeven, wie weet komt Squier ook met iets linkshandig op de proppen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie