Korean Squier P-Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
iamhungrywhut
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2016, 23:23

Korean Squier P-Bass

Bericht door iamhungrywhut »

Hoi Iedereen!

Ik weet niet of ik dit hier mag vragen maar ik heb een Koreaanse P-Bass uit 1995 en ik vroeg mij af wat zo'n ding nou echt waard is? Ik heb gelezen op andere Fora dat de Koreaanse bassen de beste waren onder de Squier bassen.

Hier iniedergeval wat plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Groet

Iamhungrywhut
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Korean Squier P-Bass

Bericht door Erelid »

De eerste Japanse Squiers, begin jaren 80, waren hele goede exemplaren.

Ik heb zelf een Koreaan gehad van het zelfde bouwjaar en dat was een multiplex geval. Prima bas op zich maar geen bijzondere waarde. € 200 tot € 250.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Korean Squier P-Bass

Bericht door Lacertus »

Ik heb een Koreaanse P en J van Squier gehad. Dat waren best goede bassen. Ik zou ze iets hoger inschalen: ~350EUR.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Korean Squier P-Bass

Bericht door MaartenV »

Ik heb onlangs voor een Koreaanse P (1987) inderdaad zo'n 350 euro betaald. Hele fijne, resonante en felle bas, hoewel ik denk dat 350 euro momenteel wat aan de hoge kant is.

Voordeel: naarmate de 'echte' vintage gear en de directe opvolgers daarvan schaarser en onbetaalbaarder worden, zullen deze Koreaanse basjes langzaamaan ook wel heiligverklaard worden.
(Dat zie je nu ook bij Fenders uit de CBS-periode, die vindt 'men' ook niet meer zo k*t als vijf jaar geleden.)
Het is makkelijker als je denkt.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Korean Squier P-Bass

Bericht door Erelid »

Ik denk dat de waarde van multiplex basjes wel beperkt zal blijven.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Korean Squier P-Bass

Bericht door Lacertus »

Mijn P was destijds geen multipleks in elk geval... Dat zal wel een paar Euro's schelen ja.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Korean Squier P-Bass

Bericht door Erelid »

Ik heb in 1996 een nieuwe Squier Jazz gekocht die uit Korea kwam en die had echt een multiplex body.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Korean Squier P-Bass

Bericht door joostone »

Er zijn inmiddels meerdere productielijnen geweest van Squier.
Japan, Korea, Taiwan, China en Indonesie. Ik vind het persoonlijk een beetje suf om daar heel veel onderscheid in te maken.
Uiteraard zijn de eerste Squiers (JV) de enige topmodellen. Al komt de huidige 'classic vibe' redelijk in de buurt.

Een Koreaan lijkt mij in de regel niet beter dan eentje uit China of Indonesie. Ik zou er in ieder geval niet meer voor betalen. Geen enkele Squier (behalve de JV) is wat mij betreft meer waard dan de huidige nieuwwaarde. Een standaard squier kost nu iets van 250,-.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Korean Squier P-Bass

Bericht door Thunder »

Bovendien werden er in Korea door diverse fabrikanten Squiers gemaakt, dus is de vergelijking op land van herkomst een lastige.

Ik heb zelf een Koreaanse Squier P Bass uit 1996 als ik me niet vergis, met een mooie massief houten body. Er zit achterop de kop een stickertje met "Fender 50th Anniversary" en voorop een goudkleurig Squier logo. In vergelijking tot mijn USA Fender zijn de randen van de body minder afgerond, de hals heeft een iets moderner profiel en is dun mat gelakt, en de pickups zitten niet helemaal netjes onder de snaren. Verder klinkt de Fender zoals ie voelt: massiever. Maar toch is de Squier gewoon een heel prettige goed klinkende basgitaar die ik niet snel weg zou willen doen.

Ik heb het vermoeden dat de bas op de foto een multiplex exemplaar is, maar dat baseer ik enkel op de wat abrupte manier van afschuinen voor de onderarm.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Korean Squier P-Bass

Bericht door didi »

Zelf een slagplaatje gezaagd ?
iamhungrywhut
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2016, 23:23

Korean Squier P-Bass

Bericht door iamhungrywhut »

Iedereen bedankt voor de reacties! Hoe zou ik er zelf achter kunnen komen wat voor soort hout het is? Ik heb er echt ballen verstand van.

De slagplaat die erop zit is trouwens nieuw aangeschaft van thomann, dus niet zelf gezaagd :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Korean Squier P-Bass

Bericht door Rieno »

Als je de slagplaat eraf haalt, kun je waar de knoppen in het hout zitten wel zien of dat een massief stuk hout is, of multiplex laagjes :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Korean Squier P-Bass

Bericht door Thunder »

Voorbeeldje. Het hoeft daardoor geen slecht klinkende basgitaar te zijn, maar het heeft doorgaans wel effect op de waarde in geld.

Afbeelding
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
iamhungrywhut
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2016, 23:23

Korean Squier P-Bass

Bericht door iamhungrywhut »

Heb zojuist binnen gekeken en het is een multiplex body. De bas klinkt inderdaad niet verkeerd, ik gebruik em al een aantal jaren met plezier :)
Plaats reactie