keuze hollow body basgitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

keuze hollow body basgitaar

Bericht door esp »

Beste iedereen,

Ik speel bijna 1 jaar basgitaar,
ik ben een beginner.

Inmiddels ben ik zover dat ik een 2e basgitaar wil kopen.
Deze zomer ben ik tijdens vakantie in 2 verschillende muziekwinkels geweest,
en daardoor ben ik er achter gekomen dat mijn voorkeur een
hollow body is, het liefst een short-scale.

De basgitaren die ik heb uitgeprobeerd zijn:

- Hofner HI-BB Ignition Violin Bass Black
- Ibanez AGB200 (uit de Artcore series)

Nu woon ik in Drenthe, hier in de buurt zijn zo goed als geen hollow bodies uit te proberen bij muziekwinkels.

Er zijn genoeg webshops, maar een ervaren bassist zei tegen mij dat ik geen bas moet kopen die ik niet zelf uitgeprobeerd heb.
Maar zoals gezegd, ik heb hier in de buurt vrijwel geen mogelijkheid om er 1 uit te testen...

Inmiddels heb ik wel een lijstje met basgitaren die mij mooi lijken, maar behalve de bovengenoemde bassen heb ik deze helaas niet kunnen uitproberen (omdat de winkels erg ver bij mij uit de buurt zijn).

Het gaat om de volgende:

- FENDER CORONADO BASS
- IBANEZ AFB200 SUNSET RED
- Ibanez AGBV200A-TCL
- HAGSTROM VIKING BAS
- EPIPHONE VIOLA BASS
- Eastwood Guitars Classic 4

(en de eerder genoemde bassen)

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn over deze bassen.

En, wat raden jullie mij aan te doen ?
4 uur reizen om maar even een basgitaar uit te testen (en als ie gerepareerd/onderhouden moet worden, zit je steeds met de afstand) ?
Edit: ik heb geen auto dus moet alles met het OV doen
Of bestellen jullie jullie basgitaren ook wel eens online, zonder deze van te voren uit te hebben geprobeerd ?

Groeten,

esp
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26351
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Hans58 »

Welkom op dit leuke forum, en een hollowbody bas is koel!

Mijn persoonlijke ervaring omvat de Höfner Ignition (weliswaar niet de zwarte maar de "gewone" violin burst) en de Eastwood Classic 4, omdat ik die toevallig beiden in mijn kollektie heb. De Eastwood weliswaar in een behoorlijk aangepaste vorm omdat ik die een aantal jaren geleden als gedeeltelijk ontmanteld karkas heb gekocht en met diverse niet-originele onderdelen tot een werkend exemplaar heb weten te krijgen.
De Höfner is een beetje een buitenbeentje; niet alleen door de vorm maar ook door de manier waarop-ie om je nek hangt, de kleine snaarafstand en het algehele gevoel alsof je een stuk speelgoed in je handen hebt. Het ding weegt echt niks. Dat moet je echt liggen, mij bevalt het prima en ik raakte er ook snel aan gewend. De wijze waarop de elektronica werkt is ook wat afwijkend ten opzichte van de meeste andere bassen (de wat zonderlinge "kruiselings" werkende schuifjes van de elementen). Daarnaast is-ie misschien niet voor iedereen veelzijdig inzetbaar door de specifieke dikke en korte "plok-toon", zeker als je er flatwound snaren op legt. De Ignition versie wordt standaard met roundwounds geleverd maar dat is naar mijn idee niet de meest gelukkige keuze, met flats krijgt-ie echt dat specifieke karakter. Het laag van E-snaar is kort, dik en de toon is op de lage posities vrij snel weg, maar in het mid en het mid-hoog heeft-ie echt heel veel druk en gaat-ie op een goede versterker echt lekker zingen. Ik gebruik hem in mijn rockcoverband bij een aardig deel van het repertoire. Wat prijs-kwaliteit betreft is die Chinese Ignition overigens een hele goede keuze want de bas is heel goed gebouwd en erg netjes afgewerkt.

De Eastwood is objectief gezien misschien wel wat veelzijdiger, maar je hebt daarentegen wel heel wat bas om je nek hangen kwa formaat. het is net als de Höfner een shortscale met een wat kleinere onderlinge snaarafstand. Die van mij heeft niet de originele elementen (kon ik niet meer aankomen) maar er zit een setje enkelspoels elementen van een Hi-Flyer in. Daarmee gaat-ie met roundwounds op volume wel lekker brullen maar je kunt er ook een hele warme toon mee bereiken. Hij is wel wat duurder dan de Höfner maar biedt ook goede kwaliteit voor het geld.
In deze video krijg je trouwens een heel behoorlijke indruk van die Eastwood:


Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de Höfner, maar die vergelijking is niet helemaal zuiver omdat mijn Eastwood zoals ik al zei een soort "bas-taardje" is. :)
Zelf zou ik (zeker met de nog wat geringe ervaring die jij hebt) niet 1-2-3 een van de bassen uit je lijstje zonder verder uit te proberen online bestellen. Het zijn toch bassen waarvan de feel, het speelgemak en het geluid je moeten bevallen en dan is het nogal een gok om dat zonder meer te doen. Dat maakt het voor jou natuurlijk wel lastig, maar misschien moet je er toch een keer een (vrije) dag in investeren. Is bijvoorbeeld Tonika in Groningen geen optie? (ik weet niet wat die van je lijstje leveren).

Succes en plezier toegewenst met je afwegingen en keuze. En we lezen het natuurlijk ook graag als er nieuws is.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Mach1 »

Welkom op het forum!

Hierbij mijn ervaring:

In mijn zoektocht naar een semi hollowbody ben ik na bijna alles wat te koop was te hebben geprobeerd (en sommige gehad) uitgekomen bij een Höfner Verythin. Omdat hij anders klonk, beter speelde en een erg mooie afwerking had.
Gek genoeg heb ik nooit de Fenders getest, alleen al omdat de filmpjes op Youtube me tegenstonden vanwege de te dikke, modderige sound. Toch laatst een Fender gezien in de winkel en ik moet zeggen..
zag er echt indrukwekkend uit. Niet ingeplugd dus daar kan ik niks over zeggen.
Toch mijn Höfner verkocht omdat het echt niks toevoegde live; alleen een andere look maar het geluid kwam niet in de buurt van mijn P in de mix! Vond bovendien de stringspacing erg lastig.
Heb nu nog een Egmond uit 62 omdat daar mijn schoonvader heeft gewerkt. Maar die is verrassend genoeg nog echt bruikbaar ook!

Mijn mening: koop een goede P! :-) en check iig de Fenders als je per sé hollow wilt. Of koop anders een oudje voor weinig erbij voor de lol.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

keuze hollow body basgitaar

Bericht door esp »

Bedankt voor jullie reacties !

@Hans:

Ik heb de vioolbas alleen zittend op een kruk in uitgetest in de muziekwinkel,
dus ik heb niet ervaren hoe ie om de nek hangt.
De kleine snaarafstand heb ik in het +- kwartiertje dat ik hem uit heb geprobeerd niet als lastig ervaren, maar dat was een kort moment-opname, dus mocht ik er dagelijks op gaan spelen moet ik er misschien toch even aan wennen. En hij woog idd vrijwel niets.

Interessant dat je schreef/typte:

''Wat prijs-kwaliteit betreft is die Chinese Ignition overigens een hele goede keuze want de bas is heel goed gebouwd en erg netjes afgewerkt.''

De ervaren bassist (uit mijn vorige post) zei tegen mij dat ze juist niet heel goed gebouwd zijn, en dat ze daardoor een korte(re) levensduur hebben (dan een solid body).

Bedankt voor de video, ik had hem toevallig al gezien.

OK, ik denk dat ik je advies ga opvolgen, en niet (zo maar) een bas via internet koop.

Tonika in Groningen ga ik denk ik niet heen, de enige hollow body die ik daar gezien heb, is de Hofner vioolbas/Beatlesbas (en vergeleken met de winkel waar ik geweest ben en bij andere winkels die ik op internet gevonden heb, is de prijs bij Tonkika 50 euro duurder).

Ik heb een hele mooie HAGSTROM VIKING BAS gezien bij een winkel, maar die is letterlijk en figuurlijk helemaal aan de andere kant van Nederland (Oosterhout, Noord-Brabant).

@Mach1:

De ervaren bassist zei hetzelfde als jou, koop een goede P !

Nu heb ik in de winkel waar ik de vioolbas heb getest, ook een Fender Standard Precision bass getest.
En ook al was die Fender 450 euro duurder...

Het geluid van de vioolbas vond ik echt mooier !!!
Ik was echt ''geraakt'' door het hollow body geluid.

En bedankt voor de tip:

''Of koop anders een oudje voor weinig erbij voor de lol.''

Ik kijk regelmatig o.a. op marktplaats.

Heb ik gelijk nog een vraag:

Er staat op marktplaats een basgitaar ''in de buurt'' te koop (ongeveer 33 km).

Het is een Sigma semi akoestische.

Misschien een domme vraag, maar is deze/zo'n soort basgitaar (heel) anders dan een hollow body bas (zoals die van mijn lijstje) ?
Ik heb zelf geen ervaring met dit soort bassen.
Qua uiterlijk vind ik het lijken op een ''gewone akoestische gitaar'', alleen daar verschilt hij al in in vergelijking met de bassen van mijn lijstje.

Is de sound van zo'n semi akoestische vergelijkbaar of klinkt hij heel anders?
Het is in principe ook een hollow body, toch ?
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

keuze hollow body basgitaar

Bericht door we tigers »

esp schreef:Beste iedereen,

De basgitaren die ik heb uitgeprobeerd zijn:

- Hofner HI-BB Ignition Violin Bass Black
- Ibanez AGB200 (uit de Artcore series)

- FENDER CORONADO BASS
- IBANEZ AFB200 SUNSET RED
- Ibanez AGBV200A-TCL
- HAGSTROM VIKING BAS
- EPIPHONE VIOLA BASS
- Eastwood Guitars Classic 4
Een vioolbas is zoals al is gezegd toch een tikje anders, maar stiekem wel erg leuk. Ik heb zelf een Eastwood Classic 4 gehad. Tof apparaat, maar ik vond hem kwalitatief net niet goed genoeg. De ibanez hollowbodies heb ik in winkels bepoteld en waren veel beter dan ik had verwacht. De Halstrom Viking Bass is cool. Ik heb hem een keer geprobeerd bij Feedback. De potmeters hingen eruit... Kwalitatief een beetje vergelijkwaardig met de Eastwood. De Fender is best wel gaaf, maar zoals Mach1 zei, deze buckers geven wel een erg eigen geluid dat je moet liggen.

Ik heb verder een Kay K162 gehad. Dis was geweldig. Dikke droge honk. Stiekem mis ik die wel. Ik weet niet wat je budget is maar kijk eens naar een Guild Starfire. Ik er eentje gehad met twee Darkstars en die ging heel erg hard. Zelfs een beetje te. De nieuwe met een enkele bisonic vond ik waanzinnig.

Höfner Verythin is reeds genoemd. Je zou naar de vioolbas ook nog naar een Höfner Club kunnen kijken. In beide gevallen zou ik denk gaan voor een Cavern editie, omdat ik dat element zo dicht bij de brug in de gewone versie niet alles vind. Mocht je voor Hofner gaan, neem eens contact op met Marnic Instruments.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

keuze hollow body basgitaar

Bericht door padawatje »

esp schreef: Heb ik gelijk nog een vraag:

Er staat op marktplaats een basgitaar ''in de buurt'' te koop (ongeveer 33 km).

Het is een Sigma semi akoestische.

Misschien een domme vraag, maar is deze/zo'n soort basgitaar (heel) anders dan een hollow body bas (zoals die van mijn lijstje) ?
Ik heb zelf geen ervaring met dit soort bassen.
Qua uiterlijk vind ik het lijken op een ''gewone akoestische gitaar'', alleen daar verschilt hij al in in vergelijking met de bassen van mijn lijstje.

Is de sound van zo'n semi akoestische vergelijkbaar of klinkt hij heel anders?
Het is in principe ook een hollow body, toch ?
Semi akoestische bassen hebben id.; ook een holle klankkast, maar zijn doorgaans veel groter en dikker dan een "gewone" hollow body, wat de ergonomie niet ten goede komt. Meestal hebben ze ook een piezo-elektrische pickup (die de trillingen van het bovenblad versterkt) ipv, een magnetische pickup en klinken ze dus helemaal anders.
Onversterkt gaan ze ook luider klinken, waardoor je er thuis op kan spelen zonder een versterker. Die dingen lijken alleen maar gebruikt te worden bij zgn. "unplugged" sessies. Ik ken geen enkele bassist die een semi akoestische bas als voorkeursinstrument bespeelt.

wat de bassen uit je lijstje betreft ben ik al een aantal keer aangenaam verrast door de Hagstrom Viking. Onlangs nog een één op één vergelijking gehoord tussen de Hagstrom van een mede-leerling en de erg vergelijkbare (maar dubbel zo dure) Gretsch Electromatic van mijn basleraar. Die klank van die Hagstrom blies die Gretsch gewoon weg !
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

keuze hollow body basgitaar

Bericht door esp »

@We Tigers:

Ik had het idd nog niet vermeld, mijn budget is
800 euro.

Wat is het verschil met de ''gewone/standaard'' vioolbas en de Höfner Club
(behalve het uiterlijk, dat verschil had ik al gezien) ?

@Padawatje:

''Die dingen lijken alleen maar gebruikt te worden bij zgn. "unplugged" sessies. Ik ken geen enkele bassist die een semi akoestische bas als voorkeursinstrument bespeelt.''

OK, dat is goed om te weten !

''wat de bassen uit je lijstje betreft ben ik al een aantal keer aangenaam verrast door de Hagstrom Viking. Onlangs nog een één op één vergelijking gehoord tussen de Hagstrom van een mede-leerling en de erg vergelijkbare (maar dubbel zo dure) Gretsch Electromatic van mijn basleraar. Die klank van die Hagstrom blies die Gretsch gewoon weg !''

Dat is ook interessant, mede doordat Gretsch bassen buiten mijn budget vallen.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Sanders »

Een tweedehands Guild Starfire behoort ook tot de opties. Of een Epiphone Jack Casady

Vergeet trouwens niet dat een paar van de bassen die reeds genoemd zijn semi-hollow zijn: dus er loopt een centraal blok hout door het midden. Dat maakt de bas minder feedbackgevoelig, maar stopt ook de "plok" in de klank, wat zo typisch is aan een hollowbody.

Either way, met een Contemporary Hofner 500 of Club heb je zeker een goede bas in handen, die vele jaren dienst zal doen, hou er gewoon rekening mee dat het niet de meest veelzijdige instrumenten zijn, en niet de meest veelzijdige klank hebben. Buiten de bodyvorm verschillen de Club & 500 niet van elkaar.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

keuze hollow body basgitaar

Bericht door esp »

@Sanders:

Bedankt voor de tip dat sommige semi-hollow zijn.

''Buiten de bodyvorm verschillen de Club & 500 niet van elkaar.'''

Goed om te weten !

En, de Epiphone Jack Casady STOND ook op mijn originele lijstje,
maar als ik het goed heb is dat toch een long-scale ?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Sanders »

Ahja, die is inderdaad long-scale. Had erover gelezen dat shortscale gewenst is. Toch: laat dat longscale argument je niet tegenhouden ze toch te testen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

keuze hollow body basgitaar

Bericht door esp »

OK, ik zal het in gedachten meenemen.

Moet wel zeggen dat ik op de vioolbas en de Ibanez AGB200 het erg prettig heb ervaren om op een short-scale te spelen.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26351
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Hans58 »

Als de vioolbas je bevalt en je hebt een budget van ongeveer 800 euro, dan is de Contemporary die William Sanders ook al aanhaalt zeker een goede keuze, kwalitatief een tikje hoger op de ladder dan de Ignition.
Interessante opmerking trouwens van die "ervaren bassist" over de vermeende slechte bouwkwaliteit van de Ignition Höfners en de daarmee kortere levensduur in vergelijking met een solid body. (Maar ik speel ook pas zo'n 40 jaar bas, dus ach.. :wink: )
Hoe dan ook, andermaal succes met je beslissing. keuze genoeg!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Basvarken »

Ik preek natuurlijk voor eigen parochie, maar de semi akoestische BaCH bassen zijn ook dik in orde. Verkrijgbaar in zowel long scale als short scale.
En zeer betaalbaar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

keuze hollow body basgitaar

Bericht door esp »

@Hans en Sanders:

Ik zal ook de Contemporary in gedachten houden.

Sanders meldde al dat de Club & 500 alleen in uiterlijk verschillen.
Nu las ik op een engelstalig-forum een post van iemand die schreef
(in het Engels dan), dat vioolbassen (niet de Club uitvoering) bij zittend spelen,
heel erg in je been gaan ''prikken/snijden'', iemand daar ervaring mee ?

@Basvarken:

Ik ken dit merk niet. Heb even snel gezocht, ze vallen ruim binnen mijn budget
(de helft), maar ik moet nog uitzoeken of ik ze in de buurt van Drenthe ergens kan uittesten.

EDIT:

Heeft iemand ooit een EPIPHONE VIOLA BASS en een Hofner vioolbas vergeleken ?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

keuze hollow body basgitaar

Bericht door Basvarken »

esp schreef: @Basvarken:
Ik ken dit merk niet. Heb even snel gezocht, ze vallen ruim binnen mijn budget
(de helft), maar ik moet nog uitzoeken of ik ze in de buurt van Drenthe ergens kan uittesten.
Nee, dat wordt 'm niet. Ik woon in Velp (bij Arnhem). Dat is niet echt in Drenthe... :wink:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Plaats reactie