Beginnen met basgitaar spelen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
geertjan_83
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:34

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door geertjan_83 »

Na vele jaren gitaar te hebben gespeeld, trekt de basgitaar mij ook. Wat zouden jullie aanraden om als beginners gitaar te kopen? Ik zou dan niet een absoluut instapmodel willen. Ik speel voornamelijk blues en rock. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8334
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door Mach1 »

Goeie stap!

Een mooie, oudere Squier P is altijd een goede keus.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door Rieno »

Er is zo vreselijk veel keus en met zo weinig informatie gaat iedereen z'n persoonlijke favoriet spuien :D

Wat is je budget? En heb je voorbeelden van een klank die je prettig vindt? Ga je alleen een basgitaar kopen, of ook versterking? Tweedehands of nieuw? Kom maar op met de info!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door blablas »

Ibanez Soundgear bassen zijn een veel voorkomende keuze door (ex)gitaristen, meest gegeven argument daarbij is dat de hals redelijk vertrouwd aanvoelt.
geertjan_83
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:34

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door geertjan_83 »

Bedankt voor jullie reacties!
Rieno schreef:Er is zo vreselijk veel keus en met zo weinig informatie gaat iedereen z'n persoonlijke favoriet spuien :D

Wat is je budget? En heb je voorbeelden van een klank die je prettig vindt? Ga je alleen een basgitaar kopen, of ook versterking? Tweedehands of nieuw? Kom maar op met de info!
Ik denk zo'n 800 -900 euro. Versterking is eerst niet nodig, ik kan gebruik maken van een versterker in onze oefenruimte. Mijn voorkeur heeft om iets nieuws te kopen. Klank heb ik nog niet echt over nagedacht, moet natuurlijk in het blues/ rock straatje passen :)
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door GeertdeJonge »

Ik zou zeggen P-Bas
Afbeelding

Of iets veelzijdiger:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door Ken »

Welkom Geertjan!
Heb je dit topic al eens gelezen?
viewtopic.php?f=1&t=95
Staan veel nuttige tips in voor den startende bassist! ;-)
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door MaartenV »

:stupid:

Je stelt een vraag aan een groep bassisten met elk hun eigen voorkeur. Zoals Rieno zegt: hier kan iedereen zijn favoriet spuien. Met jouw (hele mooie) startbudget kun je een prachtige tweedehands kopen die:

- écht goed is;
- bewezen heeft de tand des tijds te kunnen doorstaan (torsie op de hals, seizoensgevoeligheid, verzin het maar);
- je helpt om gevoel te krijgen voor wat je basgeluid in een band doet (en dus smaak/gevoel te ontwikkelen);
- vrijwel garandeert dat je je eerste bas zonder verlies kunt verkopen voor de volgende, op zoek naar 'jouw geluid';
- in de tussentijd geen 100% gat slaat in je basbudget.

De meeste BGF-leden hebben een indrukwekkende lijst ex-bassen op dit forum gepost (en liegen waarschijnlijk 25% eraf om hun lief gerust te stellen :mrgreen: ). Da's niet voor niks.

Voor blues en rock werkt een goede Jazz of Precision heel goed, net als een goede Ibanez, Rickenbacker, Music Man, Warwick en nog heel veel andere (kloon)merken die je kunt vinden.

Tot zover de theorie, lekker door naar de praktijk: pak bassen op, speel en luister!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door Green Goblin »

Voor € 300 - € 400 is ook al zo veel leuks te koop.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
geertjan_83
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:34

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door geertjan_83 »

Bedankt alvast voor jullie tips! Ik ga binnenkort even wat gitaren testen...
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Beginnen met basgitaar spelen

Bericht door Arretje »

Probeer de Yamaha BB424 ook eens. Niet duur, goed gebouwd, precision en jazzpickup dus je kunt alle kanten uit.
Plaats reactie