Fender Precision USA 1980 halspen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door KoenB »

Hallo allemaal,

Ik heb een fender precision uit de USA (1980) gekocht een tijdje terug. Het is het "nieuwe" model (dus niet meer met de grote tuners, maar met de nieuwere kleinere) en niet zoals eind jaren '70 bassen. Er zit nog wel het microtilt systeem in, en de halspen is af te stellen bovenaan de hals, bij de kop. Ik zit alleen met het probleem dat ik niet goed kan zien wat voor imbus erin zou moeten om de halspen af te stellen, niets lijkt te passen. Mijn vraag:
Wat voor imbus heb ik nodig voor de hals van deze bas ("gewone" imbus of die met zo'n kopje erop) en welke maat?

Ik hoor het graag!

Groetjes, Koen
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5555
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door Herman »

Koen, je hebt er één nodig in een 'Amerikaanse maat', inch maat dus. Ik gebruik voor mijn Warmoth, wat eigenlijk een Fender vervangingsproduct is, een 3/16 imbus. Het zou me niet verbazen als Fender dezelfde maat gebruikt. Zo'n 'kopje' op je imbus is omdat je dan onder een hoek je imbus in een bout kan zetten, maar ik ben daar niet zo dol op omdat de kans dat je de inbusbout beschadigd nogal groot is.

Dus: naar een betere gereedschapzaak of online bestellen zo'n ding.

Succes!
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door baskruit »

Voor Amerikaanse maten kan je bijvoorbeeld bij guitarsupplies.nl terecht.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door blablas »

En dan daar vervolgens tig keer over de top voor moeten betalen, als je weet welke je nodig hebt gewoon naar een fatsoenlijke gereedschapshandel gaan (nee, geen bouwmarkt :wink: ).
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door KoenB »

Ik heb een setje imbus (zonder kop) met Amerikaanse maten, maar ik zie nog steeds niet goed welke maar erin past. Ik heb ook ooit een bas gehad waar per se zo'n imbus met kop in moest, anders pakte hij hem niet. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand misschien een soortgelijke bas heeft en mij het precieze stuk gereedschap kan vertellen :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door Muziekschuur »

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Goe ... 017946-000

En anders opmeten met een schuifmaat. Verder kan de Fender helpdesk in de USA via het serie nummer van de bas je precies vertellen welk gereedschap nodig is. Of..... Je brengt de bas naar een luthier. Die heeft deze tools gewoon liggen en dan doet hij het voor je...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Joe
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 sep 2005, 14:36

Fender Precision USA 1980 halspen

Bericht door Joe »

Bij mijn 1983 Fender Precision is het een 1/8" inbussleutel.
Ik heb ook een tijdje moeten zoeken naar de juiste maat.
Plaats reactie