Fender usa standaard bassen gaan eruit

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door VanderVeen »

Ik denk niet dat ze duurder worden. Ik denk dat het puur de naam en misschien wat optische veranderingen zijn. Ik bedoel, ze hebben de Elite reeks al; daar kunnen ze niet nog dichter tegenaan gaan zitten, zeker niet qua prijs.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door BlazingRiCO »

En dan te bedenken dat de bassen uit American Standard reeks een 3-tal jaar terug amper 1100-1200 euro kostten...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door Unlord »

Ik heb Fender jaren terug al afgeschreven als interessant merk. Net als recenter Warwick. Veel te veel submerken en achterlijk hoge prijzen voor zowel de submeuk als de meer kwalitatieve series. Bassen van kleinere merken zijn daarmee ineens een stuk interessanter.

Ben overigens nog altijd fan van Ibanez die, ondanks ook een fikse variatie in types en kwaliteit, daar nog redelijk overzicht in weet aan te brengen. Daar is de regel dat je content kunt zijn met alles met een typenummer onder de 1000 en als je serieus wat wilt er "premium" of "prestige" op moet staan :D
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door The Mule »

Mijn (enige) Fender stamt uit een tijd dat je je alleen hoefde te verdiepen in het type (dat rijmt). Veel mensen scharen de seventies onder de slechte jaren, hoewel met een revival de geschiedenis inmiddels herschreven is, maar voor mij is het omslagpunt toen de focus verdween, outsourcing begon en over de hele linie subtypes geïntroduceerd werden vanaf begin jaren 80.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door rensbass »

Doet mij een beetje denken aan Ampeg's Heritage Serie. Iets wat eigenlijk normaal was werd opeens bijzonder omdat de standaard uit Azië kwam.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door Treb »

Kijk niet vreemd op als Fender over ca. 20 jaar een "nieuwe" reeks presenteert genaamd USA Standard... In de jaren 80 kwam Fender met de Elite reeks, nu in 2016 komt Fender met een nieuwe reeks... (drumroll): De American Elite serie.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door basloze fret »

Treb schreef:In de jaren 80 kwam Fender met de Elite reeks, nu in 2016 komt Fender met een nieuwe reeks... (drumroll): De American Elite serie.
Die ook nog een niks met die oude serie te maken heeft en gewoon een nieuwe Deluxe is.

Na zoveel jaar weet Fender ook niet meer wat ze moeten verzinnen qua marketing en namen. Het blijven nog steeds dezelfde jazz en precision bassen van 55 jaar geleden, wat voor naampje je er ook aan geeft. Ik kan er niet van wakker liggen De variaties zijn klein. Na al die jaren zijn het toch nog veruit de twee populairste modellen en ook terecht, dus ik snap de anti-Fender houding van sommigen hier niet echt. Gibson maakt het veel bonter.
Unlord schreef:Veel te veel submerken en achterlijk hoge prijzen voor zowel de submeuk als de meer kwalitatieve series. Bassen van kleinere merken zijn daarmee ineens een stuk interessanter.
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding bij Fender echt niet scheef. Een USA standard vind ik niet te duur en met Squier heb je veel waar voor je geld. Ik vind alleen de Custom Shop prijzen absurd hoog. Maar dat zou dan moeten vergelijken met prijzen van bijvoorbeeld Fodera of andere boutique bassen.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door The Mule »

Als ik me niet vergis kostte de American Standard Jazz twee jaar geleden nog 1200-1300 euro nieuw, nu 1600+. Naar mijn mening nu écht boven hun plafond geprijsd. Met het enorme tweedehands aanbod van vrijwel vlekkeloze Amerikaanse J's en P's tussen de 700 en 1000 euro begrijp ik oprecht niet dat ze überhaupt nog nieuwe verkopen.

Gibson doet het ook, dat eindeloos variëren op bestaande thema's terwijl niemand daar echt op zit te wachten, maar dat is geen argument om geen kritiek op Fender te mogen hebben. Mijn Gibsons zijn overigens óók uit (g)oudere tijden.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Fender usa standaard bassen gaan eruit

Bericht door Erelid »

Ik snap het wel. Het is ergens wel onlogisch dat de "Special" de goedkope uitvoering is van de "Standard". En de "Deluxe" zat dan weer wel boven de Standard.
Plaats reactie