Jullie mening en ideeën nodig

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
M.H.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:46

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door M.H. »

Hallo,
Allereerst, ik ben nieuw op dit forum, dus gegroet iedereen :)
Ik heb een vraag, namelijk welke basgitaar ik moet kopen. Ik heb al veel op internet gekeken en aan mensen gevraagd die zelf gitaar spelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoef niet meteen het duurste van het duurste, ik ben namelijk nog een beginner. Wel weet ik dat ik een passieve, longscale -bass wil. Qua prijs wil ik maximaal €200 uitgeven (ik heb al een versterker). Ik bedoel dus ook bijvoorbeeld een wat duurdere gitaar die dan op Marktplaats bijvoorbeeld rond de €200 kost. Zouden jullie ideeën en/of tips hebben voor een gitaar? Ik las dat Ibanez, Fender en Squier goede merken waren.

Ps. Ik heb mijn oog ook nog laten vallen op de Dean Playmate Edge 09 bas. Wat denken jullie hiervan? Ik kan hem voor €65 ophalen in de buurt.

Ik hoor het graag!
Groetjes,
Laatst gewijzigd door M.H. op 29 sep 2016, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door Green Goblin »

Ophalen en lekker gaan spelen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door Rieno »

Zeker in het allereerste begin moet je eigenlijk gewoon een goedkope maar goed in elkaar zittende bas kopen :) Zo'n Dean doet z'n werk prima en als je dan toch besluit er weer mee te stoppen; geen groot verlies.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
M.H.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:46

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door M.H. »

Top, bedankt!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13378
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door LeftyJ »

Geen geld voor zo'n handig apparaat.

Nee, even serieus, zo'n Dean is een prima ding om op te beginnen. Zit qua klank niet zo gek ver van een Fender Precision, en het zit prima in elkaar en speelt goed. De gitarist van mijn oude band had er thuis één staan voor songwriting en om snel demo's in te spelen, en dat ging er prima mee. Veel waar voor je geld!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door Muziekschuur »

Idem.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door padawatje »

M.H. schreef:(ik heb al een versterker)
Een basversterker hoop ik toch ?

Die basjes van Dean ken ik niet, maar ik heb er inderdaad al veel goeds over gehoord.
Met een tweedehands Squier of Yamaha zit je ook bijna altijd wel goed.
Kijk een beetje uit met die supergoedkope Chinese merken als Dimavery en Boston en dergelijke. Er is een reden waarom die zo goedkoop zijn en vaak moet je er toch wel het één en ander aan (laten) vervangen alvorens die degelijk te bespelen zijn.

In het beste geval neem je iemand met een beetje ervaring mee als je een bas gaat testen. Misschien woont er wel iemand van dit forum in je buurt die daar tijd en zin voor heeft ?
M.H.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:46

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door M.H. »

Ja, ik speel al langere tijd (elektrische) drums, dus die versterker kan wel wat hebben qua bas enzo :)
Mijn broer speelt ook gitaar dus die kan misschien wel een keer mee om te testen. En anders kan ik de verkoper misschien wel vragen om wat te spelen, aangezien dat iemand is die waarschijnlijk wel kan bassen :p
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Jullie mening en ideeën nodig

Bericht door butters »

idd best iemand meenemen die er iets van kent.

bij bassen in dit segment kan de afstelling wel eens ondermaats zijn. (hoogte topkam, actie, kromming van de nek enz). Als die echt serieus afwijkt kan dit ook wel wijzen op een gebrek. of om een gebrek te verdoezelen (bv ongelijke frets enz).

bij de bekendere merken die jezelf opsomt valt dit doorgaans wel mee. maar bij onbekendere merken toch echt waakzaam zijn hierop
Plaats reactie