Gibson Grabber

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Gibson Grabber

Bericht door Basvarken »

De G3 is juist de meest populaire van de heilige drie-eenheid.
En er is de laatste vijf jaar een herwaardering aan het ontstaan voor Gibson bassen.
Dat komt met name door de Japanse Ebay. Daar werden in één keer Gibson bassen voor meer dan het dubbele aangeboden dan wat destijds gangbaar was. In het begin werden ze voor gek verklaard, maar zoetjes aan zie je toch dat de prijzen daar naartoe zijn gekropen. Marktwerking heet dat.
Vandaag de dag koop je echt geen G3 meer voor 500 euro.
Ik vind 1300 wel een reëel bedrag voor een goeie Grabber.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gibson Grabber

Bericht door PMJ »

De andere 2 ken ik niet echt, maar de G3 is wel een bazenbas ook zeg. Ik gebruik hem 9/10 keer met de pickup switch in het midden, en soms met het middelste en hals element samen voor een precision-achtige sound. In de middenstand is het een soort aangedikte jazz bass met iets compressie, een heel eigen sound. De pickup-hoogte is belangrijk; als ze te laag staan komt het karakter beduidend minder goed uit, dat maakt echt veel uit.

Toen ik laatst bij een studio een track in ging spelen kreeg ik van de producer al vrij meteen de opmerking dat die bas zo opmerkelijk goed klonk. Leuk :)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Gibson Grabber

Bericht door A-lex »

Basvarken schreef:De G3 is juist de meest populaire van de heilige drie-eenheid.
En er is de laatste vijf jaar een herwaardering aan het ontstaan voor Gibson bassen.
Dat komt met name door de Japanse Ebay. Daar werden in één keer Gibson bassen voor meer dan het dubbele aangeboden dan wat destijds gangbaar was. In het begin werden ze voor gek verklaard, maar zoetjes aan zie je toch dat de prijzen daar naartoe zijn gekropen. Marktwerking heet dat.
Vandaag de dag koop je echt geen G3 meer voor 500 euro.
Ik vind 1300 wel een reëel bedrag voor een goeie Grabber.
internationale markt versus de lokale belgische bassistenscene is toch een ander beeld.
ik ken niemand met een G3, rippers en grabbers zie ik dan weer redelijk vaak :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Gibson Grabber

Bericht door basloze fret »

Basvarken schreef:De G3 is juist de meest populaire van de heilige drie-eenheid.
En er is de laatste vijf jaar een herwaardering aan het ontstaan voor Gibson bassen.
Dat komt met name door de Japanse Ebay. Daar werden in één keer Gibson bassen voor meer dan het dubbele aangeboden dan wat destijds gangbaar was. In het begin werden ze voor gek verklaard, maar zoetjes aan zie je toch dat de prijzen daar naartoe zijn gekropen. Marktwerking heet dat.
Vandaag de dag koop je echt geen G3 meer voor 500 euro.
Ik vind 1300 wel een reëel bedrag voor een goeie Grabber.
ok dat heb ik dan gemist. Ik vind het zelf een te hoge prijs voor deze bassen als ik eerlijk ben. Maar dat kun je van ouwe Fenders nog meer zeggen natuurlijk.
Vreemd dat de Japanse Ebay dan zoveel invloed heeft, want er zullen niet veel westerse mensen op kijken (?). Ook raar dat ze daardoor in de rest van wereld ook meer gaan vragen en vooral krijgen.
PMJ schreef:De andere 2 ken ik niet echt, maar de G3 is wel een bazenbas ook zeg. Ik gebruik hem 9/10 keer met de pickup switch in het midden, en soms met het middelste en hals element samen voor een precision-achtige sound. In de middenstand is het een soort aangedikte jazz bass met iets compressie, een heel eigen sound.
Ik vind eigenlijk vooral de eerste stand mooi (brug- plus midden element), precies het tegenovergestelde van wat jij zegt dus. Smaken verschillen, maar ik vond dat het meest karakteristieke geluid van deze bas, met een lekker agressieve eigenzinnige on-Gibson knor. Bijna Fender jazzbas-achtig inderdaad, maar een Precision geluid vind ik het niet echt, in geen enkele stand. Niet een echte een old school geluid, wat de Ripper dan weer wel kan hebben.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2113
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Gibson Grabber

Bericht door bastaart »

Dat laatste kan ik onderschrijven. Ik heb jaren geleden dit nummer opgenomen met een vrij prominente rol voor de G3, met die stand 1 (brug/midden). "Eastern Grabslap", de naam zegt het al. Het middenstuk is een fretloze Yamaha (als ik het me goed herinner):
https://soundcloud.com/bodde/eastern-gr ... tromp-2008
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Gibson Grabber

Bericht door berth »

basloze fret schreef: maar een Precision geluid vind ik het niet echt, in geen enkele stand. .
Ik heb zelf de toonregeling er ooit uit gehaald en het middelste element aan de toonpot gehangen. Nu kan ik die dus traploos invoegen en ook het achterste en het voorste element zonder ander element laten klinken. Op het (dichtst bij de) hals-element alleen ga je toch aardig richting Precision.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Gibson Grabber

Bericht door Basvarken »

basloze fret schreef:
Vreemd dat de Japanse Ebay dan zoveel invloed heeft, want er zullen niet veel westerse mensen op kijken (?). Ook raar dat ze daardoor in de rest van wereld ook meer gaan vragen en vooral krijgen.
Zo vreemd is dat niet. Ebay is een mondiaal gebeuren. Handelaren uit Japan zorgen ervoor dat hun producten ook op de .com versie te zien zijn. Liefhebbers zoeken toch meestal op .com omdat je daar een grotere trefkans hebt. Als ze daar steevast opduiken voor forse prijzen, dan went dat vanzelf. In het begin vindt iedereen het nog belachelijk, maar gaandeweg zie je de prijzen uit de rest van de wereld gewoon omhoog kruipen.

Ik heb vier jaar geleden mijn Gibson Triumph verkocht. Ik had toen geld nodig om twee maanden in between jobs te financieren. Geen emotioneel gedoe. Gewoon voor goed geld verkocht. Ik dacht ik koop gewoon over een jaar of wat weer zo'n bas. Maar dat feest ging niet door want inmiddels hadden de Japanse prijzen postgevat. Inmiddels kan ik voor zo'n bas bijna het dubbele neerleggen van wat ik er vier jaar geleden voor gekregen heb.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10846
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Eigenlijk is dit voor de meeste gangbare merken zo, en de nu wat ouder wordende bassen, zoals bijvoorbeeld de Aria's, Westones etc.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Re: Gibson Grabber

Bericht door taekwondokid »

Hi iedereen,

Ik wil graag een replica van een trussrod cover voor mijn '74 Grabber laten maken. Nu heb ik een Amerikaan gevonden die het kan doen. Ik heb alleen wat afmetingen nodig: "We would need the mounting hole dimensions and the distance from the bottom of truss rod cover to the bottom screw holes."
Heeft iemand die?

Bij voorbaat dank :)
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Plaats reactie