Gibson Grabber

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Kwibass
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2016, 20:19

Gibson Grabber

Bericht door Kwibass »

Een leuke Gibson Grabber op de kop getikt. Kostte wat moeite om voor deze bas met een body van 38cm een passende koffer te vinden; toch gevonden. Een Hiscox STD-EBP. Past perfect.

Afbeelding

Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Gibson Grabber

Bericht door Muziekschuur »

Mooi....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Gibson Grabber

Bericht door MacDaion »

Een paar maanden geleden op bezoek geweest bij een kennis die ook zo'n Gibson Grabber in z'n arsenaal heeft - mooi spul, trouwens, en klinkt goed ook. Hij bleef maar benadrukken wat een groot verschil in klank het verschuiven van het element opleverde, ook al was het maar een klein eindje.

En toen haalde ik dit ding uit z'n hoes... :mrgreen:

Afbeelding
--
Maurice Vandebroek
Kwibass
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2016, 20:19

Gibson Grabber

Bericht door Kwibass »

Een stuk minder hout, zo te zien.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gibson Grabber

Bericht door PMJ »

Gaaf zo'n grabber! Deze stond inderdaad voor een erg nette prijs te koop, daar heb je denk ik een strakke koop aan gedaan. Ik heb er een Cimar kopie van gehad; die klonk goed, maar was loeizwaar. Het schuiven van het element vond ik wel wat effect hebben, zei het niet heel wereldschokkend. Volgens mij vond ik hem het lekkerst met het element uiterst naar de brug toe.

Zelf heb ik een broertje van je Grabber, namelijk een G3. De originele koffer zat erbij (met kekke knalpaarse bekleding), dus dat scheelt een zoektocht. En anders had ik zeker wat gehad aan je tip mbt de Hiscox case :)
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gibson Grabber

Bericht door PMJ »

Deze dus:

Afbeelding
Kwibass
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2016, 20:19

Gibson Grabber

Bericht door Kwibass »

Mooie bas. Koffer is fantastisch. Als je het net afzoekt kom je veel bezitters van Grabbers, Rippers of G-3 bassen tegen met een kofferprobleem. Er zijn wel wat mogelijkheden, maar dan kom je op vrij grote koffers van hollow body bassen zoals de Jack Cassady. De Hiscox (made in the UK) leek mij de beste oplossing, ook wat prijs betreft. daarbij zijn ze gewoon in Nederland te koop. Een originele Gibson koffer via Ebay komt gauw tussen de 3 en 400 Euro.
Mijn Grabber heeft een fantastisch geluid, al moet ik wel zeggen dat ik uitsluitend over buizenversterkers speel. Laatst speelde in in een gehuurde oefenruimte over een Ashdown combo en ik moest alle zeilen bijzetten om er iets fatsoenlijk van te maken, ook een Hartke 2500 kon mij niet imponeren. Over een oude Bassman 100 klinkt de Grabber waanzinnig.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gibson Grabber

Bericht door PMJ »

Er zullen inderdaad meer bassen dan koffers zijn die de tijd ongeschonden zijn doorgekomen. Prijzen op eBay voor dit soort zaken zijn doorgaans nogal aan de dwaze kant, en het zou me verbazen als er echt iemand 300-400 weg zou tikken voor zo'n koffer. Ik zou dan zeker ook voor zo'n Hiscox gaan. Het is wel een model bas waar je echt een koffer bij wilt hebben ivm de kwetsbare gekantelde kop.

Je bas kan op verschillende versterkers inderdaad een heel andere indruk maken. Maar de speakerkast die je eronder hebt maakt minstens net zo'n verschil. De G3 klinkt bijvoorbeeld agressiever over een Eden 2x10 dan een over een Aguilar 1x12. En zo zijn er nog wel meer factoren, zoals de ruimte en plaatsing van je stack etc.
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Gibson Grabber

Bericht door NURZE »

Waar is de tijd dat ik grabbers (heb er uiteindelijk 3 gehad + een ripper en g3) kocht voor 450 euro... nu zijn de prijzen onwaarschijnlijk hoog.

Zeer charmante bassen, waar ik altijd een zwak voor zal blijven hebben maar helaas écht onbruikbaar voor hetgeen ik nu doe en ooit ga doen.
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Kwibass
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2016, 20:19

Gibson Grabber

Bericht door Kwibass »

Op een Japanse bas na in mijn beginperiode, heb ik bijna onafgebroken op Fender bassen gespeeld. Korte tijd een Rickenbacker gehad, maar kreeg daarmee niet de juiste sound. Ongeveer een jaar geleden liep ik in een winkel in Ede een Grabber tegen het lijf. Mocht 'm testen en ik was onder de indruk van het geluid. Moest 1200 Euro kosten, maar dat was mij te veel. The GAS was ON! Bleef sluimeren. Toen een prettig geprijsde Grabber op het net verscheen, reageerde ik gelijk. De verkoper wees mij op de mindere staat van de bas, in mijn ogen niets onoverkomelijks. Beetje smerig, dat viel wel op. Ik ben er erg blij mee. Het geluid is prima geschikt voor oude zestiger en zeventiger jaren meuk, van Stones tot Morrison en van Kinks tot Dire Straits. Ook de rock and roll van Chuck Berry is lekker zompig te begeleiden. And the beat goes on.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gibson Grabber

Bericht door PMJ »

Een Grabber is toch wel een heel andere bas dan een G3. De G3 klinkt meer als een agressievere neef van de jazz bass, en heeft niet noodzakelijk een vintage sound. De Grabber gaat naar eerder naar de precision sound toe.

Ik heb geen bas gehad bij welke het geluid zo sterk verschilt per versterker. Het karakter van de G3 komt niet op elke versterker/cab tot zijn volle recht.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Gibson Grabber

Bericht door Basvarken »

En toch is een G3 een Grabber.
Een Grabber 3 om precies te zijn. :mrgreen:

Maar ik snap wat je bedoelt.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Gibson Grabber

Bericht door bastaart »

PMJ schreef:Een Grabber is toch wel een heel andere bas dan een G3. De G3 klinkt meer als een agressievere neef van de jazz bass, en heeft niet noodzakelijk een vintage sound. De Grabber gaat naar eerder naar de precision sound toe.
Klopt wel inderdaad. Ik vind de G3 wel de best klinkende van de drie. Met name in de eerste stand (brug en middelste pickup samen) klinkt hij lekker knorrend met ook een behoorlijk eigen sound. Ik heb er twee gehad maar bij beide was de E snaar te zacht. Dit probleem heb ik trouwens bij meerdere Gibsons gehad vandaar dat ik er nu geen meer heb. Ze missen vaak een beetje 'autoriteit' bij de E snaar en klinken minder gebalanceerd over alle snaren dan bijvoorbeeld de meeste jazz bassen. Maar de G3 blijft speciaal, voor mij persoonlijk de beste Gibson bas. Ik moet er wel bij zeggen dat ik helemaal niet van die muddy vintage sound hou die sommige Gibsons hebben op het voorste element. Wel om te horen maar niet voor mezelf.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Gibson Grabber

Bericht door berth »

NURZE schreef:Waar is de tijd dat ik grabbers (heb er uiteindelijk 3 gehad + een ripper en g3) kocht voor 450 euro... nu zijn de prijzen onwaarschijnlijk hoog.
Wat mag een G3 dan opbrengen tegenwoordig?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Gibson Grabber

Bericht door PMJ »

Basvarken schreef:En toch is een G3 een Grabber.
Een Grabber 3 om precies te zijn. :mrgreen:

Maar ik snap wat je bedoelt.
Jajajajaja!! (wist ik wel hoor :wink:)
Plaats reactie