Fender American Professional serie NIEUW

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door Rieno »

Tja, als je eigenlijk alleen de naam aanpast, is de 'productie' zo gestopt natuurlijk..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door VanderVeen »

Zit wel wat in. Ander nekprofiel, maar over het algemeen ben ik ietwat teleurgesteld.
Blocks & Binding was een perfecte optie geweest...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door Muziekschuur »

basloze fret schreef:Mooi, maar ik zie het verschil niet met een standard? Vanwaar deze naamwijziging? Professional doet vermoeden dat het beter is dan een standard, maar is dat ook zo? of is het gewoon marketing? Al die namen maken het wel onnodig onoverzichtelijk en ingewikkeld: standard, professional, Elite, Deluxe, American vintage, classic etc. probeer het maar uit elkaar te houden. De verschillen zijn vaak miniem.

staat trouwens ook al op Baxshop: https://www.bax-shop.nl/nieuws-items/fen ... nal-series
Het zijn deze verschillen die in mijn ogen juist is wat de klant zoekt. Veel spelers reageren direkt als een halsvorm iets wijzigt. Maar ook of de bijpassende koffer wel/niet aan bepaalde eisen voldoet. Ook een modern of vintage geluid van de pickups is van belang. Ik ben dus juist geïnteresseerd om te leren wat de verschillen zijn.

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door basloze fret »

dejohan schreef:Wil zeggen dat de tweedehands american standards fors in prijs gaan stijgen.
Binnen een jaar zijn de nieuwe american standards niet meer te koop en kijkt de tweedehandsverkoper naar de professional serie om de waarde van de american standards te bepalen.
Ik denk dat dat wel meevalt. De professional is niet hetzelfde als een standard, ook al zijn de veranderingen gering, het blijft toch weer een upgrade.
Ik was sceptisch maar moet toegeven dat de P uit bovenstaand filmpje wel erg goed klinkt!

Als ze dan toch geupgrade hebben, waarom niet een fretje meer zoals bij de Elite? Ik snap nooit waarom die hoge E er niet op zit bij Fenders. Voor mij beperkt dat de keus in Fender P en jazzbassen ernstig omdat ik perse die hoge E wil hebben en vaak gebruik. Je komt dan al bij een Elite of Deluxe uit. Niemand die mij ooit de gedachtegang heeft weten uit te leggen van 20 i.p.v. 21 frets. Heeft het iets met constructie te maken? want muzikaal gezien is het veel logischer om tot een hoge E te gaan, zo heb precies 3 octaven.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door blablas »

Het maakt voor de constructie helemaal niets uit, zal wel iets van traditie zijn - Leo heeft het zo verzonnen, dus dat veranderen we niet.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door Sanders »

basloze fret schreef:Als ze dan toch geupgrade hebben, waarom niet een fretje meer zoals bij de Elite?
Die zijn er geweest hoor, begin jaren '90 (de zogenaamde "boner" bassen). Mijn gok is: bassisten zijn conservatief op dat gebied.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door basloze fret »

Sanders schreef:
basloze fret schreef:Als ze dan toch geupgrade hebben, waarom niet een fretje meer zoals bij de Elite?
Die zijn er geweest hoor, begin jaren '90 (de zogenaamde "boner" bassen). Mijn gok is: bassisten zijn conservatief op dat gebied.
Ja maar van zo'n Boner krijg ik dus geen boner! :D
Ik zou graag ook een normale jazz of P bas willen kunnen kiezen. Ik denk niet dat er veel bassisten zijn die dat fretje meer erg zouden vinden. Ik denk dat de meeste bassisten wel die extra fret willen. Maar ik ben dan ook iemand die graag hoog speelt.

Bij veel strats is het overigens precies zo. Oude strats hebben bijna allemaal 21 frets. Ook veel logischer om 22 frets te hebben, zodat je net de hoge D hebt (en kan benden naar een e als je wilt). Heel handig in veel toonsoorten. Ik snap de gedachtengang gewoon niet vanuit muzikaal oogpunt, maar ik heb toch het idee dat het iets met de constructie in samenhang met de lengte van de hals te maken moet hebben. Anders zie ik het nut niet.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door basloze fret »

Ik vond het filmpje van de P bas een stuk beter klinken. Komt misschien door de versterker of toon knop instellingen...vrije doffe bedoeling. Bij dat slapstuk klinkt het helemaal alsof de versterker half dicht staat...raar dat Fender zo'n matig filmpje voor een promotiefilmpje voor een nieuw product gebruikt. Daar had meer in gezeten.

Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door tjoepatjoep »

VanderVeen schreef:Zit wel wat in. Ander nekprofiel, maar over het algemeen ben ik ietwat teleurgesteld.
Blocks & Binding was een perfecte optie geweest...
Daar heb je de AVRI's voor...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door Muziekschuur »

AVRI's?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door BassKees »

American Vintage Reissues
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door VanderVeen »

tjoepatjoep schreef:
VanderVeen schreef:Zit wel wat in. Ander nekprofiel, maar over het algemeen ben ik ietwat teleurgesteld.
Blocks & Binding was een perfecte optie geweest...
Daar heb je de AVRI's voor...
Is een andere prijsklasse.
Ook hebben de American Elites blocks en binding. Daar zal het knelpunt liggen. Maarja... Een duurdere uitvoering met B&B met hedendaagse features, maar zonder actieve electronica en Noiseless elementen zou prima in de markt liggen.

Binnenkort worden al onze American Standards in de winkel gewisseld voor American Professionals! Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13370
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door LeftyJ »

VanderVeen schreef:
tjoepatjoep schreef:
Daar heb je de AVRI's voor...
Is een andere prijsklasse.
Scheelt nog maar zo'n 100 euro...
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door tjoepatjoep »

Misschien iets meer, maar niet gigantisch. Om over tweedehands nog maar te zwijgen.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Fender American Professional serie NIEUW

Bericht door 4snaarinstrument »

Ik had graag een versie gezien in CAR met blocks & binding en matching headstock. :jam:
Fender
Plaats reactie