Restaureren of niet??

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gavin
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2015, 19:40

Restaureren of niet??

Bericht door Gavin »

Goededag basliefhebbers,

Ik zit met een klein dilemma en heb een steuntje in de rug nodig.

Mijn 1962 pre CBS Jazzbass is in de jaren 70 volledig kaal geschuurd, een houtkleurige gitaar was toen de mode en daar wilde je je een tien jaar oude bas wel voor opgeven.
Helaas wist men toen niet wat het met de waarde deed.

Nu weet ik even niet wat ik ermee wil doen of restaureren naar nieuw staat of laat ik hem zo, voor de waarde maakt het niet zoveel uit.
Het was een olympic white maar als hij gerestaureerd word is kleur niet meer zo belangrijk, een Baby blue is toch ook wel mooi!!

Graag hoor ik jullie meningen en kan ik een beslissing nemen.

Groet,
Gavin.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Restaureren of niet??

Bericht door Rieno »

Als je 'm nog wilt verkopen, zou ik 'm restaureren met zoveel mogelijk originele onderdelen en met de originele kleur en laksoort; dat bekt gewoon ook lekkerder in een advertentie. Als je 'm niet wilt verkopen, dan houdt niks je tegen de bas zo te maken als je zelf mooi vind :) Het is qua uiterlijk toch al 'verpest' door die schuurklus, dus erger wordt het hoe dan ook niet.

Het is natuurlijk een stuk geschiedenis en ik denk dat ik 'm daarom zo zou laten als ie is; maar uiteindelijk blijft het een instrument waar op gespeeld moet worden en doet het jaartal er alleen voor puristen echt toe. Het geluid verandert waarschijnlijk dan toch niet (of marginaal).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Restaureren of niet??

Bericht door basloze fret »

Ik denk dat een mooie refinish beter verkoopt dan een kaalgeschuurd plankie. Kies dan wel een toegankelijke kleur, saaiburst of olympic white verkoopt vaak het beste....
ik denk dat het de investering meer dan waard zal zijn.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 10 dec 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Restaureren of niet??

Bericht door Sanders »

Die refinish gaat aan waarde weinig meer toevoegen (je gaat nog het meeste terug krijgen als het terug in Olympic White gedaan wordt, volgens de juiste methode (lazy susan), en met behoud van de oorspronkelijke kleuren waar deze nog zichtbaar zijn (neckpocket, pickup frezingen,...)), het kwaad is immers al geschied.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Restaureren of niet??

Bericht door 4snaarinstrument »

Heb je misschien foto's? Is de headstock ook kaal geschuurd?
Voor een goede nitro refin is Haar guitars een goed adres.
En zeker betaalbaar. Of het exact volgens de oude methode gaat weet ik niet. Maar mijn ervaring is goed. Ze kunnen ook relic doen als je dat wilt.
Fender
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Restaureren of niet??

Bericht door tjoepatjoep »

Het geeft je in ieder geval de mogelijkheid om zonder teveel waardevermindering te doen met de kleur wat je wilt...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Restaureren of niet??

Bericht door 4snaarinstrument »

Ja. Ik zelf zou een refin laten doen. Heb je de originele tort. slagplaat nog?
Fender
Plaats reactie