Hulp bij datering + prijsindicatie van 'Beatle Bass'

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Hulp bij datering + prijsindicatie van 'Beatle Bass'

Bericht door AnilZonderPunt »

Beste mede basgitaristen,

Van tijd tot tijd kom ik langs deze forum, en één van die tijden is nu; ik zou graag gebruik willen maken van jullie expertise.

Een goede vriend van mij wilt zijn basgitaar verkopen. Woont sinds kort in Nederland, en heeft, zoals begrijpelijk, financiële tegenvallers. De Hofner 500/1 Beatle bass welke hij nog in zijn bezit heeft, moet er helaas uit. Hij heeft mij gevraagd of ik kan uitzoeken wat het in de Nederlandse markt op kan brengen. En daarvoor moet ik eerst wat meer over de basgitaar te weten zien te komen; bijvoorbeeld het bouwjaar. We zijn er vrij zeker van dat het een basgitaar is uit de periode 1960-1975. Met het langsgaan van wat bronnen op internet kom ik uit op 1967, en een bijbehorende waarde van ongeveer 1500-2500 euro.

Willen jullie aan de hand van onderstaande foto's beoordelen of ik in de juiste richting zit en als jullie beschikken over betrouwbare bronnen die wellicht met mij delen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas bevindt de basgitaar zich momenteel in Istanbul, en zijn deze foto's alles wat ik heb van de basgitaar.

Mocht iemand er meer informatie hebben, en dat willen delen, dan bedank ik u alvast heel erg voor uw tijd en delen van uw kennis.

- Anil
Laatst gewijzigd door AnilZonderPunt op 25 jan 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Hulp bij datering + prijsindicatie van 'Beatle Bass'

Bericht door clover4 »

Ik heb exact dezelfde gehad en die kwam "vers" uit Duitsland in 1977. Dacht dat modellen uit de jaren 60 allemaal die staples pickups hadden i.p.v. de hoefijzermagneten. Ik zie er nog wel eens naar uit in de handel en, afhankelijk van de staat, zijn ze rond de tussen de 800 en 1200 euro nu ( die seventies modellen dus ! )
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Hulp bij datering + prijsindicatie van 'Beatle Bass'

Bericht door AnilZonderPunt »

clover4 schreef:Ik heb exact dezelfde gehad en die kwam "vers" uit Duitsland in 1977. Dacht dat modellen uit de jaren 60 allemaal die staples pickups hadden i.p.v. de hoefijzermagneten. Ik zie er nog wel eens naar uit in de handel en, afhankelijk van de staat, zijn ze rond de tussen de 800 en 1200 euro nu ( die seventies modellen dus ! )
Ah, oké! Ik zag hier eentje met dezelfde soort pickups (en ook andere kenmerken het zelfde), waarvan wordt gezegd dat het uit 1967 komt; https://www.ebay.com/itm/Hofner-Vintage- ... 1077550497

En ook deze link bijvoorbeeld; https://www.fuenfhunderteins.de/brandpag ... odels.html doet mij naar de jaren '60 neigen. Maar zeker weten doe ik het niet dus.

In ieder geval bedankt voor je comment!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Hulp bij datering + prijsindicatie van 'Beatle Bass'

Bericht door Sanders »

Het heeft ogenschijnlijk de Typ 512B pickups gemaakt door Franz Pix, wat alleen gebruikt werd tussen 1967 & 1970.

Maar als ik me niet vergis hebben Hofners een serienummer bovenaan de kop (niet aan de voor of achterzijde van de kop, maar echt aan de bovenkant, in die "vleugel").

Op de potmeters staat normaalgezien ook een datumcode, als het de originele "Preh"-potmeters zijn, staat er normaalgezien onderaan in het plastiek een code van 250K XXX, met XXX een getal tussen 000 en 529. De eerste twee getallen geven de week aan (van 00 tot 52), en het laatste getal het jaartal (0 = 1960, 9 = 1969).

En als je helemaal gelukt hebt: er is een bestaande kans dat de datum (tot de dag nauwkeurig) gewoon in de body geschreven staat, in de rug van het instrument, in het gat waar de controlplate zit.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
AnilZonderPunt
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2011, 13:40

Hulp bij datering + prijsindicatie van 'Beatle Bass'

Bericht door AnilZonderPunt »

Sanders schreef:Het heeft ogenschijnlijk de Typ 512B pickups gemaakt door Franz Pix, wat alleen gebruikt werd tussen 1967 & 1970.

Maar als ik me niet vergis hebben Hofners een serienummer bovenaan de kop (niet aan de voor of achterzijde van de kop, maar echt aan de bovenkant, in die "vleugel").

Op de potmeters staat normaalgezien ook een datumcode, als het de originele "Preh"-potmeters zijn, staat er normaalgezien onderaan in het plastiek een code van 250K XXX, met XXX een getal tussen 000 en 529. De eerste twee getallen geven de week aan (van 00 tot 52), en het laatste getal het jaartal (0 = 1960, 9 = 1969).

En als je helemaal gelukt hebt: er is een bestaande kans dat de datum (tot de dag nauwkeurig) gewoon in de body geschreven staat, in de rug van het instrument, in het gat waar de controlplate zit.
Heel erg bedankt voor deze informatie! Dat helpt! Aangezien de basgitaar niet hier is, kan ik het niet direct uitzoeken. Maar wel nuttige info :)
Plaats reactie