Slap bass leren spelen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Lupkens
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2017, 14:36

Slap bass leren spelen

Bericht door Lupkens »

Hallo,

Sinds een half jaar speel ik basgitaar en begin het een beetje te leren.
Om wat af te kunnen wisselen en het spelen van de bas wil ik graag leren slappen.
Er is genoeg te vinden op internet hierover maar internet geeft geen antwoord als je direct een vraag stelt.

Nu vraag ik mij af of ik het wel juist doe, vooral omdat ik niet de sound hoor die ik hoor als ik naar de lessen luister op internet.

Weet iemand of er ooit workshops door het land worden gegeven waar je naar toe kan gaan?

Of is er wellicht interesse om met een paar geïnteresseerden eens in de zoveel tijd bij elkaar te komen en wat te kunnen leren van elkaar?

Hoor het graag eventuele akties om eea te organiseren kunnen daarna volgen...

Gr. Gerwin
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Slap bass leren spelen

Bericht door Rieno »

Waarom niet 'gewoon' lessen gaan volgens? Als je het echt serieus wilt oppakken, zul je ook serieus moeten studeren natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Slap bass leren spelen

Bericht door rich13 »

Precies! Kijk in je buurt voor een goede docent. In het commerciële deel van ons forum kan je er al een heel stel vinden.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Slap bass leren spelen

Bericht door Green Goblin »

En anders staan er nog drie meetings gepland ditcjaar. Kijk in de gele balk (noot: 7 mei moet 14 mei zijn)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Slap bass leren spelen

Bericht door Buster »

En hier ook nog leraren en online lessen:
https://www.baumgarten.nl/basleraren.html
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Lupkens
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2017, 14:36

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door Lupkens »

Hoi allemaal, ik heb ook al lessen en ben er serieus mee bezig ik speel iedere dag minimaal 30 minuten.
Maar dacht op deze manier ook gewoon ervaringen uit te wisselen en tijd te nemen om dingen te proberen.
De les duurt maar 30 minuten en dat is kort....
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door Erelid »

30 minuten per dag oefenen is iets maar niet erg veel... Lessen van 30 minuten zijn ook wel erg kort.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door SpcMnk »

Lessen in den lijve of via de verschillende sites en youtube inderdaad. maare, gewoon in elke kamer een bas neerzetten en te pas of onpas pielen. Meters maken is het enige wat de truc doet. op naar de 10.000 uur! Klik.. (en dan ook nog een beetje aanleg ensow..)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door basloze fret »

Erelid schreef: 10 feb 2017, 00:30 Lessen van 30 minuten zijn ook wel erg kort.
Dat valt wel mee. Ik geef ook bijna altijd lessen van 30 minuten. Het gaat niet om die 30 minuten les, maar om wat je een leerling mee geeft. In 30 minuten kun je heel veel doen en genoeg dingen laten zien en meegeven om iemand een week lang (of langer) bezig te houden. Het echte oefenen doe je niet bij de les maar thuis.

Buiten dat is het ook een kosten verhaal. Niet iedereen kan (of wil) 1 uur les per week betalen.

Dus voor de OP. Gewoon geduldig zijn en in eerste instantie vooral bezig zijn met de les stof, daar heb je in het begin meer aan dan aan Youtube of forums. Vraag het in eerste instantie aan je leraar, daar is hij voor. De rest komt vanzelf.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door baskruit »

Erelid schreef: 10 feb 2017, 00:30 30 minuten per dag oefenen is iets maar niet erg veel... Lessen van 30 minuten zijn ook wel erg kort.
30 minuten per dag is helemaal prima, zeker als dat een beetje doelmatig gebeurt.
Ik speelde het eerste jaar vast wel 2 uur per dag maar of dat nou zo veel efficiënter was, dat is nog maar de vraag.

Goed bezig.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door sergio71 »

Ik speel 2 jaar en heb hetzelfde. Mijn nadruk lag nooit op slap maar gewoon fingerstyle maar nu wel even wat slap geoefenend maar ook niet echt tevreden over de sound, teveel getik op het fretboard.
Ik denk dat ik terzijnertijd les ga nemen hiervoor ......
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door rich13 »

SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door Erelid »

Filmpje over oefenen. kerel geeft deze maand ook nog een slap workshop, zie einde filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=dnpowQBN5_Q
Gebruikersavatar
B-52
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:41

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door B-52 »

Mooi om te horen dat je ook enthousiast bent om te bassen. Om goed te leren slappen en dus de sound goed te krijgen is het ook zaak om nieuwe spieren en cöordinatie te ontwikkelen. Dit kost tijd. Ik heb naast het gewone oefenen op de bas ook meerdere malen mensen gek gekregen door herhaaldelijk op de tafels om te tikken. Je kunt ook de knokkels van je linkerhand zien als snaren en proberen ze allevier met de duim in het midden te raken. Verder kan het hem natuurlijk liggen aan het verschil in basgitaar en amp/eq instellingen. De eq instelling voor een typisch funk geluid zijn meer bas voor de klap en meer treble voor een helder tikkend geluid. (Dit kan natuurlijk variëren)
London City B-52
Ibanez AEB8E

Ashdown ABM C210T-500 EVO II
Lupkens
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2017, 14:36

Re: Slap bass leren spelen

Bericht door Lupkens »

Ik denk dat ik ook rekening moet houden met de beperking van mijn materiaal.
Ben een beginner en heb daarom ook niet al te veel geïnvesteerd in het materiaal.
Mijn bas een Ibanez SR500 en de versterker is een Laney met redelijk wat instelmogelijkheden en daar zal ik dan voor nu zoveel mogelijk uit moeten halen. Ik zal eens met wat instellingen veranderen kijken wat het effect zal gaan zijn.

Tegen de tijd dat ik ga merken dat mijn bas en versterker mij beperken in het spelen zal ik overstappen....dan weet ik ook zeker dat ik het leuk vind.Vooralsnog steeds leuk! Geniet ervan als er rifjes zijn die ik goed speel en leuk klinken. De uitdaging waar ik nu mee bezig ben is Sir Duke. Heel wat anders......

Morgen weer verder oefenen en lezen over bas spelen!
Plaats reactie