info framus 5/148 starbass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

info framus 5/148 starbass

Bericht door nusti »

Ik ben voor iemand een Framus 5/148 starbass aan het opknappen. Heeft een scheur in de nek en potmeters een beetje gaar, tot nu niet heel spannend.

Mijn vraag gaat eigenlijk over de snaren. Er zitten gewone gitaar stemmechanieken op, met kleine gaatjes. De mensuur is 63 cm.
Weten jullie welke snaren ik kan gebruiken voor deze bas? Shortscales zijn te lang en gitaarsnaren te dun, of er moeten hele dikke gitaarsnaren op....wat natuurlijk kan, daarom deze vraag. heeft iemand ervaring met deze bas?

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: info framus 5/148 starbass

Bericht door MaartenV »

Gezien de korte mensuur (vergelijkbaar met een gewone elektrische gitaar) misschien bariton-snaren voor elektrische gitaar? En dan de zwaarste vier gebruiken?

Het D'Addario-setje biedt dan .026 .044 .056 .068. Waarschijnlijk passen zwaardere niet in je mechanieken en daarbij: als het wél zou passen, wordt je klank al snel flubberig.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: info framus 5/148 starbass

Bericht door Sanders »

Gaat nog altijd veel te dun zijn... Voor zo'n diktes moet je al naar custom-made gaan kijken. Sef had hetzelfde probleem voor met zijn Supro shortscales.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Re: info framus 5/148 starbass

Bericht door nusti »

bedankt voor de reacties, ik ga maar eens wat testen..ik heb ook vintage framus benadert, maar nog geen reactie gehad...
Plaats reactie