Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door aap »

Lastig. Als je aan de schijfjes draait moet je toch een flink verschil horen in de eq stand 1 en 2. Als zelf een luthier het niet weet.......

Ik meen mij nog te herinneren dat die preamps, als er iets mis was, niet te repareren viel. Ik zie trouwens geen batterij op de foto waar zit die dan?
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10856
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Joey »

De 1500A heeft een apart vakje voor de batterij zo te zien.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door SpcMnk »

Daar zit genoeg in.. ik zou hem gewoon inpluggen en alle standen met die interne pots en wieltjes uitproberen. En als zijn beste klank nog niet lekker genoeg is er een bartolini preamp in zetten...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

Joey > dat is het hem nu net, ik had ooit een zwarte zoals in de 90e jaren, toen stom genoeg verkocht. Een paar jaar geleden kocht ik een blanke uitvoering die beide goed klonken. Ook de blonde versie heb ik verkocht omdat ik de kleur lelijk vond. nu eindelijk dus weer een zwarte gevonden.Standaard was deze bas er alleen in blanke en rood burst kleur. Zwart kom je sporadisch tegen. Vandaar dat ik tot nu alles geprobeerd heb om deze aan het klinken te krijgen maar dus helaas nog niet goed genoeg.SpcMnk > dat zou een optie zijn, Bartolini, maar behoud ik dan de knoppenfuncties? En waar koop ik dat?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door BassKees »

Je weet zeker dat de elementen in fase zijn aangesloten?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door blablas »

Ik zou gewoon even de pickups direct aan de output aansluiten, dan weet je zeker of het de preamp is of de pickups, je kunt dan ook de fase even checken.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door SpcMnk »

Idd. Iets vervangen kan altijd nog. Eerst eens echt alles uitsluiten. Zelfs de beste bouwer sluit wel eens iets verkeerd aan.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

Ja, ze staan in fase aangesloten...
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door HaveBlue »

Dr. Teng heeft een BB1500A gehad waar een Bartolini preamp in zit. Ik weet dat hij er soundfiles van heeft. Ik zou hem een PM sturen :jaaaaa:
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Dr Teng »

Correct. De elementen waren origineel, wegens tijdgebrek heb ik de bas weggedaan. Er zat inderdaad een Barto preamp in. De controls werden daardoor iets anders, in plaats van de mid-presets werd het een midrange pot die dmv push-pull in een ander frequentiegebied zat.

Mijn indruk toen:
Akoestisch - klonk als een klok. Veel punch en het trilde lekker op je buik.
Elektrisch - neutraal al heel goed en dmv de controls kon je er op een muzikale manier alle kanten mee op.

Hier een opname (en de enige die ik heb). Gemaakt op standje dik: halselement open en sonic spark aan. Toch geeft ie het goed weer. Rest van de sounds minstens zo goed, maar dit was een persoonlijke favoriet.

Vanaf 50 seconden staat de Sonic Spark aan van RMI, iets voor de 2 minuten speel ik mee met Who do You Think I Was van John Mayer.

https://soundcloud.com/drteng/sonic-spa ... ha-bb1500a

Maar zoals terecht opgemerkt: is het wel wat je zoekt? :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door zomnius »

Lekker soundje die bas Bouwe!
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Jimb »

Die element draden lijken wel lomp te zijn gesoldeerd, mogen die stukken elkaar raken? is waarschijnlijk de aarde, dan maakt het niet als het goed is niet uit. Zijn de elementen wel hetzelfde gemonteerd als orgineel? Kan zijn dat ze eerst in serie stonden en nu parallel.
Batterij is ook nog vol neem ik aan ;)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

De Gitaar is onder handen genomen door Stegers In Goirle, ( soldeer, afscherming ect) De elementen zijn speciaal gemaakt door Paul Pick's Place, beide vakmensen, alleen het klinkt gewoon niet, en hoe dat komt krijg ik mijn vinger niet achter....Het geluid klinkt ver weg, veel boem laag, pets hoog en geen balance in het geluid. Ik heb ooit meer zo'n bas gehad met de originele elementen en die had dit niet alleen de kleur vond ik toen niet mooi van dat exemplaar....Misschien moet er een andere preamp in of zo, ik heb er van alles aan geprobeerd maar weet niet meer wat te doen met hem behalve in de berging zetten...:-(
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door AmericanIdiot »

Yabbadehut schreef: 18 feb 2017, 11:02....Het geluid klinkt ver weg, veel boem laag, pets hoog en geen balance in het geluid...
Dit klinkt toch wel behoorlijk alsof de pickups niet in fase staan. Probeer gewoon van 1 pickup eens de draden om te draaien en kijken wat dit oplevert.

Ik heb een bas waarvan de elementen juist in tegenfase moesten staan (hum-cancelling), na het omdraaien klonk het ook zoals jij omschrijft. Proberen gaat vaak boven studeren :) .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door bobbelmans »

Of breng em weg.
Maak het iemand anders zn puzzel ;-)
Kost je wel wat centen maar dan hoef je niet zo te tobben.

'Hier, pak aan, het geluid van deze bas klopt niet. Maak het. Hier heb je geld.'
face down in the dirt
Plaats reactie