Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

Hoi,

Ik zit met een bas die ik maar niet goed spelend krijg. Het is een Yamaha BB 1500a. Een model die ik al ooit meer had en toen goed klonk. Echter, deze zijn door de 1e eigenaar ontdaan om wat voor reden ook van zijn originele elementen en vervangen door Seymour Duncan's/ Deze waren niet goed in combinatie met de voortrap die nogal ingewikkeld is. Daarom heb pick ups laten maken die wel de juiste waarde hebben in combinatie met de voortrap. Alles is daarna grondig herplaatst en technisch nagekeken door een goede luthier. Maar nog klinkt het niet zoals moet, er zit geen defintie in het geluid, het geluid komt van ver en is niet uitgebalanceerd zoals ie eigenlijk zou moeten. de actieve voortrap heeft allerlei afstellingen en daarmee is geëxperimenteerd maar ook daarmee kom ik er niet. Qua bouw een oerdegelijk instrument maar hij klinkt gewoon niet. De voortrap heeft 5 knoppen, volume, stwitch tussen pickups, hoog en laag + een 3-stand equ waarvan er 2 actief zijn en een passief...Natuurlijk wil ik deze funties behouden...Wat kan ik doen? andere voortrap? andere elementen? combinatie? en ik zou wel de actieve functies willen behouden. Passief alleen is ie gemakkelijk te maken maar ja, dan gebruik ik niet de mogelijkheden waar ie als ie het doet goed in is....Ik heb nu al ruim het dubbele uitgegeven van de aanschafwaarde maar nog dus niet werkend zoals ik wil....wie heeft advies? en of zou eens kunnen luisteren wat ie waarneemt...THANKS!
Bijlagen
y15.jpg
y15.jpg (130.27 KiB) 2205 keer bekeken
y9.jpg
y9.jpg (73.78 KiB) 2211 keer bekeken
y8.jpg
y8.jpg (101.48 KiB) 2211 keer bekeken
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door SpcMnk »

Ik heb me ooit laten vertellen dat nieuw gemaakte pickups een paar maanden nodig hebben om te 'zetten'... wellicht dat het zoiets is. Al contact gehad met de pickup bouwer over je klacht?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

Klopt, dat is me ook verteld, echter dan ga ik wel uit van een basis geluid. De pick ups zijn goed daar twijfel ik niet aan maar kan ik wel in deze bas in combinatie met andere pickups het geluid goed krijgen of werkt die electronica alleen met de originele pickups?
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door RonC »

Is er niet een manier om aan de originele PU's te komen?
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

RonC schreef: 14 feb 2017, 06:48 Is er niet een manier om aan de originele PU's te komen?
Zover ik mijn best gedaan heb, nee....deze bas is kort in productie geweest en wordt weinig 2ehands aangeboden. en de losse pickups helemaal al niet helaas...houdt Ebay in de gaten maar nee...Andere merk voortrap/combinatie?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Basvarken »

Klinkt de bas onversterkt wel goed?
De ene plank hout is de andere niet.
Ook al schroef je er nog zulke goeie electronica in; het kan zijn dat je een slecht stuk hout hebt?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door aap »

Prachtige bas btw! Misschien is de preamp kapot, ik weet nog dat deze er erg ingewikkeld uitzag/ gevoelig kan zijn voor dit soort dingen of is dit nagekeken door de luthier.

Advies waar je niks aan hebt. Ik vond de preamp in het begin geweldig, maar na een tijdje vond ik de 3 standen switch niet lekker werken.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

aap schreef: 14 feb 2017, 08:05 Prachtige bas btw! Misschien is de preamp kapot, ik weet nog dat deze er erg ingewikkeld uitzag/ gevoelig kan zijn voor dit soort dingen of is dit nagekeken door de luthier.

Advies waar je niks aan hebt. Ik vond de preamp in het begin geweldig, maar na een tijdje vond ik de 3 standen switch niet lekker werken.
De bas is nagekeken door één van de beste Luthier's van het land, de pre-amp is idd ingewikkeld, technisch is ie in orde, op mijn stackset op laag volume klonk het redelijk, niet top, maar tijdens bandrepetitie klonk ie nergens na. Alsof hert geluid van ver kwam, geen definitie, rommelig en de eq werkt ook niet zoals ie bedoelt is, het geluid wordt uit elkaar getrokken maar nog steeds zonder definitie...
Als ik nu de voortrap compleet vervang door een ander merk, behoud ik dan de functie mogelijkheden van alle 5 knoppen?
Basvarken > vind ik lastig beoordelen....daarom de vraag of er een andere bassist eens naar wil luisteren wat die ervan vind....
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door zomnius »

wellicht domme vraag maar kan je hem ook passief schakelen, zo ja hoe klinkt ie dan?
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door BassAgent »

Yamaha preamp, die heb ik ook gehad: nee, die kunnen niet passief.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door evert »

Ik heb hier nog wel 2 Jazzbass PU's uit een BB standard limited edition, (knipoog naar vintage Jazzbass sound) te koop. Maar ik denk dat je probleem niet in de PU's zit.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door SpcMnk »

Die interne trimpots.. heb je die in het midden/neutraal staan? Als die mid regelaar alles cut dan kan dat 'vreemd' kllinken. of de boost trimpot helemaal laag...

Heb je een foto van de binnenkant? ben benieuwd naar wat daar allemaal in zit.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

SpcMnk schreef: 14 feb 2017, 16:55 Die interne trimpots.. heb je die in het midden/neutraal staan? Als die mid regelaar alles cut dan kan dat 'vreemd' kllinken. of de boost trimpot helemaal laag...

Heb je een foto van de binnenkant? ben benieuwd naar wat daar allemaal in zit.
Bijlagen
2.JPG
2.JPG (375.78 KiB) 1996 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (296.94 KiB) 1996 keer bekeken
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Yabbadehut »

Heb ff weer aan die witte dopjes in die blauwe vierkantjes gedraaid. staan in het midden. De zwarte draaiertjes ook, gebeurt niks nagenoeg...( in ieder geval geen verbetering dat ie opener gaat klinken...blijft allemaal ver weg ongedefineerd ( het laag/mid)
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Advies wat te doen met een probleem in een bas...

Bericht door Joey »

Het kan ook gewoon zijn dat de bas je niet ligt qua 'karakter'.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Plaats reactie