MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7896
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door BassKees »

Ik wil maar zeggen dat als het element op een Stingray 5 mm meer naar de hals of de brug staat het geluid niet of nauwelijks anders zal zijn.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door McDreads »

Psies
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door SpcMnk »

Achso, fair point. Dat beetje maakt het verschil niet. De sound veranderd ook niet bij het verstellen van hals of brug.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door nusti »

De vraag is vooral of wil je frezen in je body.
En ik ga er van uit dat je niet het MM geluid wil hebben, maar gewoon vetter en dikker geluid dit met behulp van een humbucker.
Het zal vast wel gaan klinken. In mijn ervaring heb je wel een paar centimeter speling, elke plek heeft zijn eigen dynamiek.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door anderson »

Ff op youtube zoeken naar Sandberg California TM bassen en je hebt een antwoord op je vraag lijkt me. Zelf heb ik het ook gedaan met een Seymour Duncan in een Le Marquis NY bass (waar ik dik tevreden over ben!) en heb een dikker geluid, naar een MM klinkt hij absoluut niet.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door nangyala »

nusti schreef: 02 mar 2017, 17:55 De vraag is vooral of wil je frezen in je body.
En ik ga er van uit dat je niet het MM geluid wil hebben, maar gewoon vetter en dikker geluid dit met behulp van een humbucker.
Het zal vast wel gaan klinken. In mijn ervaring heb je wel een paar centimeter speling, elke plek heeft zijn eigen dynamiek.
Dan had de vraag beter kunnen zijn: humbucker in JB inbouwen...ervaringen?
De TS heeft het duidelijk over de MM growl die hij nastreeft
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door AmericanIdiot »

nusti schreef: 02 mar 2017, 17:55 De vraag is vooral of wil je frezen in je body.
En ik ga er van uit dat je niet het MM geluid wil hebben, maar gewoon vetter en dikker geluid dit met behulp van een humbucker.
Het zal vast wel gaan klinken. In mijn ervaring heb je wel een paar centimeter speling, elke plek heeft zijn eigen dynamiek.
Vet met het huidige brugelement gaat al, zoals ik zei met de nodige laag-boost erin. Maar ik wil meer...
Frezen is niet zo het probleem alleen dan moet ik er wel zeker van zijn dat mijn doel bereikt wordt.
nangyala schreef: 02 mar 2017, 19:16 Dan had de vraag beter kunnen zijn: humbucker in JB inbouwen...ervaringen?
De TS heeft het duidelijk over de MM growl die hij nastreeft
Precies, ik zoek die typische MM growl. Mooi voorbeeld de MM van Tim Commerford vanaf 1:01 (1 van de vetste MM stingray sounds wat mij betreft):

Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door nangyala »

Als je het mij zou vragen, zou ik niet in een klasse instrument onomkeerbare aanpassingen doen, tenzij ik zeker ben dat ik die bas toch nooit zal verkopen. Het geluid van commerford is een samenspel van persoon, bas, versterking en effect. Diezelfde bas zal in jouw handen toch anders klinken. Vet klinkt het zeker, maar volgens mij goed te doen met een non stingray.

Ik heb op een meeting eens de bas van Freddy lee bespeeld, een stingray met Nordstrand pup; een totaal ander (veel braver) geluid en het kenmerkende van de stingray was verdwenen. Dan zit het element dus op de "sweetspot". Dus zonder origineel element en bijbehorende preamp, geen kans op het kenmerkende geluid van een stingray
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door nangyala »

https://soundcloud.com/dominicbellekom/kutt-ski-3

Opname van drie keer een stingray, niet voor de gevoelige oortjes :D
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Treb »

Voor mij was dit (Gary Grainger) de reden om een MM te willen.



Uiteindelijk een Sterling gekocht, kleinere body smallere hals. Klinkt nóg brutaler als een Stingray als je 't mij vraagt.

Tim houdt wel van een Stingray of twee, drie, ...

Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Basvarken »

SpcMnk schreef: 01 mar 2017, 12:06 De sound van een stingray is niet alleen die van een open snaar maar ook die van de tonen onderling, over de hele hals. Et ergo, als je het element niet op de 'sweet spot' hebt staan voor de singrary sound van een open snaar, dan staat hij ook niet op de juiste plek voor de stingray sound van een gefrette snaar.

Ga je het ellement verplaatsten naar de relatieve sweetspot van een open snaar voor elke gefrette noot dan heb je dus niet de stingray sound van een gefrette noot... maar van een open snaar op een stingray.. een aantal tonen hoger.. :?
Dat dus.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door AmericanIdiot »

Ik graaf een oud topic uit, ik heb inmiddels de oplossing. Ik heb een tijdje geleden een Fender Dimension Deluxe V erbij gekocht...en vanavond eindelijk in bandverband kunnen proberen. Ik heb er een .135 set Elixer nanoweb stainless op gelegd.

Kanonne, dit komt griezelig dicht in de buurt van een Stingray. Paar nummers RATM gedaan en jaaaaa dit is het. 18mm spacing (ik had liever 19 gehad) maar dit is prima te doen. Geweldige bas voor allround werk maar vooral die Stingray growl zit er zeker in.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Strabel »

Ik heb een Clover 5sn met Delano humbucker en jazz nek element en ik heb een Ibanez atk 1305 met 3 coil (humbucker) en jazz nek element.Die Atk haal ik zo het geluid uit van Tim C (RATM), dus mocht je eens een atk tegen komen ,zeker een keer proberen. :wink: (de Clover klinkt iets netter)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door AmericanIdiot »

Thx voor de tip maar ik ga beter maar niets anders meer proberen, met 4 bassen ben ik nu wel even klaar. Die Dimension is echt te gek, het is een goede poging van Fender geweest om een Stingray aan hun gamma toe te voegen maar blijkbaar was het nooit een enorm succes. Wat een ATK betreft; ze klinken goed maar.....ik vind ze niet mooi.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Egbert-Z
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 okt 2019, 11:08

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Egbert-Z »

Goed om te lezen dit..! Krijg zelf vanmiddag een Dimension Deluxe IV binnen... zeeer benieuwd hoe dat klinkt :jam:
"bass… the ultimate hero of low frequency"

Fender Player Arctic White Precision Bass 2019 - Mayhill Red PJ Bass 1994
Plaats reactie