MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door AmericanIdiot »

Ik zit te twijfelen om een MM pickup in plaats van de bridge pickup in mijn Marleaux JazzBass in te bouwen. Reden is dat ik graag die MM growl uit mijn bas zou willen halen alleen vraag ik mij af of dat zou lukken. Zijn er hier ervarings-deskundigen die zoiets gedaan hebben en hoe is het resultaat? Ik zie op verschillende bas-fora dat Delano een goede keuze zou zijn. Wie-o-wie kan mij meer vertellen?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Basvarken »

Geen ervaring mee. Maar ik kan je wel vertellen dat het van groot belang is om het element op precies de juiste plaats te zetten om het MM geluid te verkrijgen. Een millimeter te ver naar voren/achteren maakt al verschil.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Treb »

Gaat tegenvallen denk ik. Voor dat MM geluid koop je eenn MM bas, simpel.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door nangyala »

Treb schreef: 27 feb 2017, 19:10 Gaat tegenvallen denk ik. Voor dat MM geluid koop je eenn MM bas, simpel.
Ik vind ook dat alle aftermarket elementen afbreuk doen aan het MM geluid. Ze benaderen het wel, maar zijn bij lange na niet zo agressief.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Peachabell »

Een jaar of 12 terug had ik het plan opgevat om op de plek van het jazz element van mijn fretloze bas met P-J element-combinatie, een MM pickup te plaatsen. (Eigenlijk nadat ik eerst een Höfner 512b element op de plek van het J element had geplaatst)

Dus ging ik op zoek naar een goed MM element.

Er werd in verschillende winkels verteld, dat dit zonder het plaatsen van de juiste actieve electronica geld weggooien was, omdat je zonder die versterking niet over het gewenste geluid kon beschikken. En MM elementen zouden zonder actieve electronica niet klinken.

Uiteindelijk heb ik een DiMarzio G humbucker op de plek van het J-element gezet.

Het leek me beter om een Musicman te kopen, als ik dat geluid echt zou willen.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Treb »



Mooie bas zo'n Lakland, klinkt ook nog goed. Toch is het nèt effe anders...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door AmericanIdiot »

nangyala schreef: 27 feb 2017, 20:01
Treb schreef: 27 feb 2017, 19:10 Gaat tegenvallen denk ik. Voor dat MM geluid koop je eenn MM bas, simpel.
Ik vind ook dat alle aftermarket elementen afbreuk doen aan het MM geluid. Ze benaderen het wel, maar zijn bij lange na niet zo agressief.
Ongetwijfeld zal een echte MM ook het beste als een MM klinken, dat besef ik. Het punt is dat ik niet nog een bas erbij wil en nog belangrijker; de 17mm stringspacing van een stingray 5 bevalt me niet. Als MM nou een 19mm versie zou hebben dan had ik die allang in mijn bezit en had ik een andere bas weg gedaan. 4 snaar is geen optie...helaas.

Ik wil niet zomaar de frees in mijn Marleaux zettten, het resultaat is onomkeerbaar. De preamp in de Marleaux is prima, met enkel het brugelement kan ik een aardig knorrende en beukende sound halen door er flink laag en iets meer hoog in te boosten. Maar ik zou graag nog een tikkie meer willen.

Wat betreft de MM aftermarket pickups zijn de meesten het eens dat de bekende Barto´s en Seymour Duncan geen groot succes zijn. Betere geluiden hoor ik over Nordstrand en Delano.

Misschien probeer ik een goedkope bas te scoren als testobject en als ik de juiste sound heb bouw ik het over in de Marleaux. Thx iedereen zover!
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door baskruit »

Een MM pickup is volgens smaller dan een J pickup. Dat wordt geen mooi freesgat.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Britsie »

Peachabell schreef: 27 feb 2017, 22:30 En MM elementen zouden zonder actieve electronica niet klinken.
Kleine nuance, MM elementen zonder de MM-pre-amp klinken niet zoals een Musicman. Ik heb een Seymour Duncan Basslines in mijn OLP zitten, passief, direct naar de output. En die klinkt -voor mij- geweldig: warm en gebalanceerd. Helemaal niet de Singray-klank maar wel heel lekker. En dat brengt mij bij mijn volgende punt:
AmericanIdiot schreef: 28 feb 2017, 08:05 Wat betreft de MM aftermarket pickups zijn de meesten het eens dat de bekende Barto´s en Seymour Duncan geen groot succes zijn. Betere geluiden hoor ik over Nordstrand en Delano.
Ik ben een geweldige fan van het Seymour Duncan Basslines element in mijn -passieve- OLP. :mrgreen:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door Thunder »

Netjes qua passing wordt dat waarschijnlijk niet inderdaad. Zelf zou ik het hele MM idee laten varen en voor onderstaande Delano gaan, dan kun je het er uit laten zien alsof ie zo uit de fabriek gekomen is. De helft van de uitsparing heb je immers al. De andere helft (richting hals) kun je er bij laten frezen.

Je hebt dan zelfs nog meer schakelopties dan humbucker.

Afbeelding
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door deevit »

Of plaats het MM element voor je brugpickup, ik vermoed dat je zo meer in de buurt komt. Het zal geen Stingray worden maar zeker in hetzelfde vaarwater zitten.

Afbeelding
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door McDreads »

Basvarken schreef: 27 feb 2017, 18:56 Geen ervaring mee. Maar ik kan je wel vertellen dat het van groot belang is om het element op precies de juiste plaats te zetten om het MM geluid te verkrijgen. Een millimeter te ver naar voren/achteren maakt al verschil.
Volgens jouw theorie klinkt dan zelfs een MM alleen maar als een MM als je open snaren speelt, zodra je de snaar fret verandert immers de 'relatieve' pick-up positie.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door SpcMnk »

Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door BassKees »

Waarom is dat incorrect? Er wordt zo magisch gedaan over de sweetspot van een element terwijl de klank afhankelijk is van de relatieve positie t.o.v. de trillende snaarlengte. Voor ieder fret zou het element dan op een andere plek moeten staan om dezelfde harmonische inhoud te hebben (geheel van knopen en buiken op de elementpositie)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: MM pickup in JB inbouwen...ervaringen?

Bericht door SpcMnk »

De sound van een stingray is niet alleen die van een open snaar maar ook die van de tonen onderling, over de hele hals. Et ergo, als je het element niet op de 'sweet spot' hebt staan voor de singrary sound van een open snaar, dan staat hij ook niet op de juiste plek voor de stingray sound van een gefrette snaar.

Ga je het ellement verplaatsten naar de relatieve sweetspot van een open snaar voor elke gefrette noot dan heb je dus niet de stingray sound van een gefrette noot... maar van een open snaar op een stingray.. een aantal tonen hoger.. :?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie