Basgitaarset voor een beginner

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Cootje B.
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2017, 21:52

Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Cootje B. »

Hi allen!

Mn vrouw en ik waren bij een concert en ik had het weer eens over hoe vet ik de basgitaar en gave baslijnen vind. Ze zei: ' Ga toch gewoon eens op basgitaarles en ga doen wat je gaaf vind'. Dus dat heb ik gister meteen geregeld en ga binnenkort op mn 34e nog op basgitaarles. Ik kijk er erg naar uit.

Ik heb vroeger een aantal jaar op muziekles gezeten en saxofoon gespeeld, dus ben niet helemaal a-muzikaal, maar het is wel erg lang geleden. Muziek (maken) heb ik wel altijd leuk gevonden en hoop het mn kinderen ook bij te kunnen brengen, zoals mn vader dat bij mij heeft gedaan (ook saxofoon).

Wrs zal ik een basgitaarsetje moeten aanschaffen. Dan gaat het een beginnerssetje worden (zie eea op internet €150-€200) of iets goeds tweedehands. Het mag niet teveel geld kosten.

Kunnen jullie mij adviseren of hebben jullie iets goeds te koop voor een beginner? Zijn die nieuwe beginnerssetjes zoals Harley Benton o.g. prima om mee te beginnen?

Ik hoor graag van jullie als experts.

Groet Remco
Gegroet, Dn 34-jarige beginnert... :oudezak:
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Jay2U »

Welkom op het forum waar iedereen een ander antwoord heeft op je vraag, zodat je het meest geschikte antwoord zelf kan selecteren. :mrgreen:

Ik ben op m'n vijftigste begonnen met basspelen, dus jij hebt zestien jaar voorsprong. In m'n tienerjaren heb ik wat keyboard gespeeld. Daarna ruim dertig jaar niets. :shock:

Een set voor 150 Euro lijkt mij wat aan de goedkope kant. Verwacht er niet te veel van. Adviseren is ronduit lastig. Vanuit mijn perspectief zeg ik, een betaalbare Ibanez bas is nooit weg. Zelf ben ik begonnen met een GSR200EX. Die kostte me 219 Euro in 2010. Ik heb 'm nog steeds, zij het in gemodificeerde vorm. Kwaliteit en vooral speelbaarheid zijn belangrijk. Natuurlijk is er meer dan ibanez. Squiers kunnen ook heel goed zijn.

Een gebruikte bas of bas met ervaring, zoals ik dat liever noem, is een mooi alternatief om een instrument uit een iets hoger segment te kopen voor een schappelijke prijs. Neem iemand mee die verstand heeft van bassen, zodat je niet met een bas met kromme of getordeerde hals thuiskomt.

Bedenk ook even welk genre je het meest aanstaat, want punk op 'n Jazz Bass of funk op 'n Precision is niet echt wat je wilt. Er zijn natuurlijk ook bassesn die alle genres aankunnen.

Zelf heb ik toentertijd een Behringer BXL1800A combo aangeschaft, voor de ongelooflijke prijs van maar 160 Euro. Die combo is nog dagelijks in gebruik. Er zijn natuurlijk veel meer betaalbare combo's op de markt. Hiermee heb ik geen ervaring.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Buster »

Welkom!
Het versterkertje in die setjes is meestal niets waard. Om die reden zou ik zo'n setje afraden.
Een bas van de kwaliteit uit zo'n starterset kun je vanaf €50 vinden op Marktplaats. Investeer dan nog wat in bv een Behringer BX450 of BX1200 (gebouwd als een tank, maar door de reputatie van Behringer vaak goedkoop te krijgen).
Ben je ongeveer hetzelfde kwijt, en heb je een vergelijkbare bas met betere versterking.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door padawatje »

Ik ben net als jij ook op mijn 34ste begonnen enkele jaren geleden, met een budget van 150€ . Daarvoor had ik een zevendehands bas én versterkertje, maar beide heb ik al snel weer weg gedaan.
Achteraf gezien had ik misschien beter net wat meer geld uitgegeven voor degelijker materiaal.
Ga zeker 2de hands kijken, want nieuw ga je niet veel degelijks vinden in die prijsklasse.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door BassAgent »

Buster schreef: 06 mar 2017, 08:05 Welkom!
Het versterkertje in die setjes is meestal niets waard. Om die reden zou ik zo'n setje afraden.
Dat zou ik tien jaar geleden ook gezegd hebben, ware het niet dat sinds de upgrade van de Squier setjes ze er de nieuwe Rumble versterkers in hebben gedaan en die zijn echt héél erg goed. Met die sets kun je echt makkelijk een tijd vooruit. Misschien wel een iets betere kabel kopen maar verder is het echt dikke prima.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Haico

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Haico »

Met een gemiddeld startersetje kan je geen buil vallen. Een fijne kabel is wel aan te raden.
Het is ook slim om de bas te laten afstellen door een kundig persoon.
Dus... reken wat extra: 25 euro voor een nette kabel en 20 euro voor een setje snaren.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door joostone »

Of je begint als 16 of 60-jarige. Ik geef eigenlijk altijd hetzelfde advies.
Begin met iets goedkoop, bij voorkeur tweedehands, en als je één of twee jaar er inderdaad veel plezier aan beleefd stap je over op iets duurders.

Marktplaats staat vol met basjes van rond de 100 euro en met versterkertjes van 50 euro.

Iets als: https://link.marktplaats.nl/m1134880891

Geen topbassen, maar goed genoeg om als beginner veel plezier aan te beleven.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Muziekschuur »

Een tweedehands Fender Precision of Jazz is de betere aankoop. Tussen de 400 en 600 euro. Maar die is ook weer terug te krijgen. Dat is dan het verschil!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door rich13 »

Dat is gelijk een smak meer geld. En waarom moet het een Fender zijn? Ik heb nog nooit een Fender gehad.

Toegegeven, ik kan niet spelen :lol:
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Jay2U »

rich13 schreef: 06 mar 2017, 15:24 Dat is gelijk een smak meer geld. En waarom moet het een Fender zijn? Ik heb nog nooit een Fender gehad.

Toegegeven, ik kan niet spelen :lol:
Voor een Fender hoef je niet te kunnen spelen. Je moet gewoon ballen hebben. :mrgreen:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Green Goblin »

Een gebruikt basje van rond de 100 euro verkoop je ook weer voor die prijs.

Een tweedehands Dingwall is ook een betere aankoop trouwens... ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door didi »

Ik kan elke beginnende bassist een Squier Modified Vintage aanraden. Die zijn toch een stuk beter dan Harley Benton. Een precision of een jazz bas maakt niet zoveel uit al speelt een jazz iets makkelijker omdat de hals een beetje smaller is. Tweedehands kom je ze vaak tegen rond de 200 euro. Het zijn echt hele goede basgitaren voor het geld. Koop nog geen fretloze bas. Dat is vrij lastig bespeelbaar en dan haak je misschien af.
Ik weet niet of je meteen in een bandje gaat spelen of dat je eerst thuis een tijdje gaat oefenen. een klein oefenversterkertje is dan prima. En tweedehands vind je zoiets al makkelijk voor rond de 100 euro. Bv een Ashdown perfect ten.
Mocht je tzt betere spullen gaan wensen dan kun je vrij makkelijk de Squier en zo'n versterkertje weer kwijt maar wellicht wil je die dan houden als reserve- of oefenmateriaal.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door rich13 »

Er staan nu twee leuke versterkertjes te koop hier.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Cootje B.
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2017, 21:52

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Cootje B. »

Wow, super gaaf!

Dikke Thnx voor al jullie snelle reacties👍🏼.
Ik ga eea zeker bekijken!

Voor mij is het totaal nieuw, maar zal ook wat info vragen aan de leraar dadelijk.

Ik ben fan van bv Queen en RHCP, maar vind die disco-baslijnen ook erg gaaf. Erg divers lijkt me dit, maar hoop hier ooit wat muziek op te kunnen (na)spelen met een juiste gitaar.

Nogmaals dank en als jullie nog goede tips hebben of zelf iets te koop hebben, hoor ik het graag👍🏼

Groet Remco
Gegroet, Dn 34-jarige beginnert... :oudezak:
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Basgitaarset voor een beginner

Bericht door Frederiek »

Vraag iemand hem netjes voor je af te stellen! Een bagger afgesteld duur instrument klinkt ook zo, maar voor goedkopere instrumenten kan het zeker veel schelen.
Plaats reactie