soapbars vs JJ warwick thumb bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door samuel »

Nu zit ik een paar dagen te kijken en te youtuben, op zoek naar het verschil.
Nou dat is lastig te achterhalen dus,( of daarom is er geen verschil?)

Is er iemand er meer van af weet, het verschil tussen deze elementen?
ik zit er namelijk te kijken welke ik er mogelijk ga kopen.
alvast bedankt.
groet!



Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door Pedullist »

Afgaande op de bassen die ik hier thuis heb (geen Warwicks maar maakt op zich niet veel uit)....soapbars klinken dikker (dieper laag), voller in de laag mids, met een 'natter hoog'. Meer geschikt voor metal en fusion, terwijl ik J's meer associeer met pop en funk (meer lucht, 'viezigheid', wat dunner).
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door Unlord »

Soapbars klinken over het algemeen wat voller en ronder. Wat mij betreft minder het echte Thumb geluid. Dat is met single coils wat rauwer. Ik heb er eentje staan namelijk. De bas op de foto is trouwens een speciale uitvoering volgens mij, want bij mijn weten heeft alleen de Thumb 6 snaar soapbars. En afgaande op de advertentie...die is wel heel slecht uit het Engels (ofzo) vertaald. Oppassen met kopen!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door blablas »

Onder het plastic zijn MEC soapbars split coils (P stijl), de Jazz pickups zijn stacked coils(twee single coils op elkaar).
In de basis zijn het dus totaal verschillende pickups, enige overeenkomst is dat beiden humbuckers zijn.

Ik heb beide varianten en zo een groen plastic velletje om de magneetvelden zichtbaar te maken. Wil van het weekend wel even kijken of ik hier een beetje duidelijke foto van kan maken als jullie dat willen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door deevit »

Unlord schreef: 22 mar 2017, 22:16 Soapbars klinken over het algemeen wat voller en ronder. Wat mij betreft minder het echte Thumb geluid. Dat is met single coils wat rauwer. Ik heb er eentje staan namelijk. De bas op de foto is trouwens een speciale uitvoering volgens mij, want bij mijn weten heeft alleen de Thumb 6 snaar soapbars. En afgaande op de advertentie...die is wel heel slecht uit het Engels (ofzo) vertaald. Oppassen met kopen!
Geen speciale uitvoering. :) De 4 en 5 hebben singles, de 6 heeft soapbars inderdaad. Maar de 5 broadneck, die je daar op de foto ziet, heeft ook soapbars.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door deevit »

blablas schreef: 22 mar 2017, 23:42 Onder het plastic zijn MEC soapbars split coils (P stijl), de Jazz pickups zijn stacked coils(twee single coils op elkaar).
In de basis zijn het dus totaal verschillende pickups, enige overeenkomst is dat beiden humbuckers zijn.

Ik heb beide varianten en zo een groen plastic velletje om de magneetvelden zichtbaar te maken. Wil van het weekend wel even kijken of ik hier een beetje duidelijke foto van kan maken als jullie dat willen.
Ja ben ik wel benieuwd naar eigenlijk! Verbaast me niet dat er geen 'echte' singles in zitten, maar toch leuk om te weten dit soort dingen. :)
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door samuel »

Unlord schreef: 22 mar 2017, 22:16 Soapbars klinken over het algemeen wat voller en ronder. Wat mij betreft minder het echte Thumb geluid. Dat is met single coils wat rauwer. Ik heb er eentje staan namelijk. De bas op de foto is trouwens een speciale uitvoering volgens mij, want bij mijn weten heeft alleen de Thumb 6 snaar soapbars. En afgaande op de advertentie...die is wel heel slecht uit het Engels (ofzo) vertaald. Oppassen met kopen!
idd een beetje vreemde advertentie, lijkt me een gevalletje googletranslate.

iedergeval bedankt voor de info :jam:
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door samuel »

deevit schreef: 23 mar 2017, 00:03
blablas schreef: 22 mar 2017, 23:42 Onder het plastic zijn MEC soapbars split coils (P stijl), de Jazz pickups zijn stacked coils(twee single coils op elkaar).
In de basis zijn het dus totaal verschillende pickups, enige overeenkomst is dat beiden humbuckers zijn.

Ik heb beide varianten en zo een groen plastic velletje om de magneetvelden zichtbaar te maken. Wil van het weekend wel even kijken of ik hier een beetje duidelijke foto van kan maken als jullie dat willen.
Ja ben ik wel benieuwd naar eigenlijk! Verbaast me niet dat er geen 'echte' singles in zitten, maar toch leuk om te weten dit soort dingen. :)
+1
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door blablas »

Jazz stijl.
Afbeelding
Dat ze stacked zijn moeten jullie maar even geloven, ik heb geen zin om ze uit te bouwen. :wink:

En soapbar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door samuel »

nice
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door Muziekschuur »

Wat is dat voor velletje. Wel interessant.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: soapbars vs JJ warwick thumb bass

Bericht door blablas »

magnetic field viewer
Reuze handig voor mij als (ver)bouwer om te zien of een gesloten pickup bruikbaar is zoals ik het wil.... en gewoon om te zien wat er onder al het plastic verstopt zit, zoals de foto's hierboven.
Plaats reactie