Yamaha TRB1005J NA

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Yamaha TRB1005J NA

Bericht door Galaxy »

jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Yamaha TRB1005J NA

Bericht door jaapdesticker »

Ik heb de TRB1006 (zessnarige versie) gehad. Goede, comfortabele bas. Ik heb op zeker moment de pickups 180graden verdraaid, de pickups hebben nl. 1 spoel met magneten en 1 dummy coil om brom te onderdukken. De "echte" spoel zit aan de nek-kant, en ik vond de klank wat te zwemmerig. Door de pickups een halve slag te draaien, zitten de echte spoelen aan de brug-kant en krijg je meer definitie. Je kunt de TRB hier horen: https://www.youtube.com/watch?v=uk7hXPO4T98
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Yamaha TRB1005J NA

Bericht door Unlord »

Yes. Ik heb er zo eentje gehad. In het zwart. Prima instrumentje voor de minder bedeelden onder ons. Prima vervolgstap na een instapinstrument. Prima ook voor de bassist die met goed-is-goed-genoeg genoegen neemt.

Ben je echter meer gewend, zoals een goeie Musicman of high-end bassen, dan lijkt deze snel op speelgoed en ga je de gebreken bemerken, waaronder vooral de matige sound. Net zoiets als bij de Ibanez RD900 serie. Uitstekend bespeelbare bassen, een lust voor het oog, maar uiteindelijk is het het net niet.

En voor een nieuwprijs van 1000+ zou ik het zeker niet doen.
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Yamaha TRB1005J NA

Bericht door Galaxy »

Is de B snaar goed?
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Yamaha TRB1005J NA

Bericht door Galaxy »

In Engeland is ie 878 euro
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Yamaha TRB1005J NA

Bericht door Unlord »

B snaar is best goed. Bij dit soort bassen kan dat echter exemplarisch sterk verschillen. Ik heb ook de zes snaar gehad en die B voelde anders aan. Niet perse minder, maar anders. En dan...het ligt ook weer aan het type snaar dat je erop zet. En de dikte. Pleur er een Hartke B-snaar op en het is sowieso kut. En ook voor 800 euro, zou ik hem niet opnieuw aanschaffen. Eerder 600 euro tweedehands max.
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Yamaha TRB1005J NA

Bericht door jaapdesticker »

Hoe een B-snaar klinkt hangt - naar mijn mening - sterker af van de afstelling dan bij de dunnere snaren. Ik vermoed dat het te maken heeft met de dikte en lagere spanning. Theoretisch zou je de B zo afstellen dat'ie net niet rammelt, maar bij sommige bassen is hij dan nog te luid. Dus zet ik die snaar in zo'n geval wat "te hoog" zodat hij verder van de pickups komt te staan. Verder kantel ik de pickups een beetje zodat de neck pickup wat verder van de B afkomt, en de brug pickup dichterbij. Dat geeft de B wat meer focus. Maar dit blijven vaak lapmiddelen. De pickups dichter bij de brug (Ken Smith), scheef in de bas plaatsen (t.p.v. de B dichter bij de brug), of een reverse P-pickup doet wat mij betreft meer...
Plaats reactie