Wel of geen schuimpje op de hals?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Luyt »

Veel bassisten zie je tegenwoordig met zo'n velcro bandje met wat schuim cq. vilt op de hals spelen. Waarschijnlijk is dat om nare bijtrillingen te voorkomen. Is dit nu echt nuttig? Of staat het alleen maar hip? Is het niet de bedoeling dat je die ongebruikte snaren met je hand dempt, zoals al generaties bassisten het deden sinds de jaren '50?

Maar ik ben om: ik speel tegenwoordig alleen nog maar mét halsschuimpje! Al doet het weinig...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Rieno »

Het kan helpen bij ongewenste trillingen achter de topkam, of om inderdaad een slechte demptechniek te verbergen ;) Bij opnames e.d. is dat soms best prettig, vooral slap is qua dempen vaak nog lastig zat als je alles terughoort.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10831
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Joey »

En je bent gewoon super hip als je het doet.
Als je het helemaal af wilt maken dan schuif je live het stukje schuim af en toe quasi-interessant een stukje op en dan weer terug, om de illusie helemaal te verkopen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door bie »

Ik speel 5 snarig en bij het slappen dempt hij de B snaar vrij goed en het neemt de overtonen een beetje weg . het klinkt properder, maar het is geen wondermiddel !!!
fingerstyle doet het voor mij ook niet veel dus meestal staat hij werkloos achter de topkam.

ik speel tegenwoordig alleen nog maar mét halsschuimpje! Al doet het weinig...
op de foto lijkt het of er flatwoundsnaren op je bass liggen , deze hebben minder sterke overtonen dus doet het idd iets minder af. ( hoewel je het toch zou moeten horen)

je kan natuurlijk ook zo een goede demptechniek hebben dat je het verschil niet kan horen. in dit geval :worship: :worship:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door basloze fret »

Persoonlijk vind ik het ondingen die een slechte demptechniek moeten verhullen. Ze zijn eigenlijk 'uitgevonden' voor tap gitaristen die door de tapping techniek geen handen vrij hadden om de snaren te dempen. Later is het ook door bassisten overgenomen.

Groot nadeel vind ik dat ze ook de losse snaren dempen en dus ook de flageoletten. Dus als je veel losse snaren en flageoletten in je spel hebt werken die dingen niet. Ik zou zeggen leer eerst goed dempen, dan heb je die fret wraps niet nodig.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7412
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Basvarken »

Je moet natuurlijk wel zwarte velcro gebruiken. Want anders hou je geen goede tone over.
En alleen pro-tone schuim.
Maar ja, als je vervolgens geen CTS potmeters hebt en geen bumblebee condensator is er toch al geen redden meer aan...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door zomnius »

Wat suf, een schuimpje op je hals.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Stinky »

nou, ik was er anders ook eentje aan't overwegen te kopen....

ik merk bv dat ik zo'n ding best goed zou kunnen gebruiken als ik live moet slappen: je kent dat mss wel, één slap nummertje in het f-ing hele repertoire die avond en als hij dan eindelijk ad beurt is merk ik dat ik hem meestal toch een flink stuk slordiger speel dan thuis of in repetities. Mr Murphy lacht zich telkens weer een breuk...
mss dat zo'n wrap dan helpt om de boel toch fatsoenlijk afgedempt te krijgen, ik zou het iig eens willen proberen.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door didi »

Rieno schreef: 05 mei 2017, 21:08 Het kan helpen bij ongewenste trillingen achter de topkam
Dat heeft meestal te maken met slechte windingen op de mechanieken ( de snaar komt te hoog aan bij de topkam ).

Ik vind het soms ook vervelend dat een open snaar zo anders klinkt dan een gefrette snaar en als het even kan pak ik een D of een A ook op de vijfde fret ipv een open snaar te spelen. Dan kun je makkelijker dempen. Zo'n bandje kan wel wat uitkomst bieden vermoed ik.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door deevit »

Ik vind het topdingen. Niet als vervanging voor techniek om te dempen, dat moet je zelf kunnen. Maar ik speel bijvoorbeeld veel akkoord en melodie dingen op zessnarige bassen en dan is het soms fysiek niet te doen om alles te dempen. Dan kan het een uitkomst zijn. Ook in de studio, vooral voor gitaren, werkt het heel goed.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7918
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door BassKees »

Sinds kort heb ik er ook een, vind het in sommige gevallen fijn, vooral bij akkoordenwerk en slappen. Hoewel afdempen best goed gaat merk ik dat vooral de B-snaar nog wel eens mee wil rommelen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door basloze fret »

didi schreef: 06 mei 2017, 13:38 Ik vind het soms ook vervelend dat een open snaar zo anders klinkt dan een gefrette snaar en als het even kan pak ik een D of een A ook op de vijfde fret ipv een open snaar te spelen. Dan kun je makkelijker dempen. Zo'n bandje kan wel wat uitkomst bieden vermoed ik.
Ik denk niet dat zo'n wrap dan helpt. Een losse snaar klinkt noot zo dik als diezelfde toon op een lagere snaar. Dat is ook niet erg daar kun je juist gebruik van maken.

Wat ik me afvraag voor degene die het bij het slappen gebruiken is hoe de losse snaren dan klinken? aangezien je bij slappen juist veel losse snaren gebruikt. Ik heb wel eens met zo'n wrap gespeeld maar had de hele tijd de neiging om hem weer eraf te doen of achter de nut te schuiven, aangezien ik graag losse snaren en flageoletten speel midden in een lijn. Ik heb toen niet echt geslapt, dus daarom weet ik het niet, maar het lijkt me niet fijn klinken bij de meeste lijnen. Klinkt dan meer als een 'ge-palmmute' losse snaar lijkt me.

Ligt er natuurlijk aan wat je er precies wilt doen, maar ik zie Pattitucci of Anthony Jackson of veel andere 6-snarige bassisten er ook nooit mee spelen en die slappen ook (of akkoordspel in het geval van Anthony Jackson).
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Stinky »

als je de wrap slechts minimaal over de topkam laat uitsteken, is de werking ook minimaal.
hopelijk of schijnbaar als ik de verhalen mag geloven, is dat al voldoende om het geheel wat netter te laten klinken.
en idd, tis in mijn geval ook mn om de lage B snaar extra af te dempen

kiek, als je techniek zuigt, zal zo'n ding ook geen wonderen verrichten.
maar als je techniek gewoon ok is maar in sommige uitzonderlijke situaties kun je een klein beetje voordeel halen door een wrap te gebruiken, dan is daar imho niks mis mee.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door zomnius »

''Maar ik ben om: ik speel tegenwoordig alleen nog maar mét halsschuimpje! Al doet het weinig..."

Je kan als even niet slapt het schuimpje ook snel even op je buckle wear plek plakken tijdens een optreden, scheelt weer wat krasjes. :mrgreen:
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: Wel of geen schuimpje op de hals?

Bericht door Dommel'd »

Ik heb ook een schuimpje, af en toe... Soms een bas gebruikt met opnemen die ik dan live meeneem waar het schuimpje nog opzit

Voor akkoorden werk vind ik het echt een uitkomst, met de band gebruik ik dat niet dus dan hangt dat schuimpje er ook voor de sier bij... Lijkt dan toch met of ik weet wat ik aan het doen ben :lol:
Plaats reactie