Verschil tussen Yamaha TRB 5 II en de TRB 1005

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
jer
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:47

Verschil tussen Yamaha TRB 5 II en de TRB 1005

Bericht door jer »

Hallo,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de TRB 5 II en de TRB 1005?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Ik doe een poging..
De TRB 5 II is volgens mij eerder gebouwd dan de 1005 series
Ze zijn in ieder geval vrij lovend over de eerdere modellen.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Dazz23
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:26

Bericht door Dazz23 »

Ik geloof dat de TRB 1005 de "Budget"-versie is van de TRB5 II.
De laatste heeft een luxere afwerking.
Ik dacht dat de TRB5 II ook nog piezo elementen heeft.

Ik heb ze beiden in mijn handen gehad (Musikstore Koln). De TRB5 II straalt luxe uit.
Ik ben niet zo goed dat ik ze beiden aan een profie onderzoek heb kunnen onderwerpen, maar ik vond ze enigzinds zwaar qua gewicht.
Naarmate de avond vordert, worden beschuitjes gebakjes.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Dazz23 schreef:Ik geloof dat de TRB 1005 de "Budget"-versie is van de TRB5 II.
De laatste heeft een luxere afwerking.
Ik dacht dat de TRB5 II ook nog piezo elementen heeft.

Ik heb ze beiden in mijn handen gehad (Musikstore Koln). De TRB5 II straalt luxe uit.
Ik ben niet zo goed dat ik ze beiden aan een profie onderzoek heb kunnen onderwerpen, maar ik vond ze enigzinds zwaar qua gewicht.
Precies dat was het. De TRB 5 II is een stuk luxer. Je hebt ook nog de TRBP 5 II De signature versie, hier staat er 1:

https://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/48 ... 93Bk;;1285

Beetje prijzig lijkt mij .. :lol:
-- It's the hat that keeps the funk --
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Ok jongen jullie zitten helemaal verkeerd!

Vroeger (begin jaren 90) had je de TRB serie, die bestond uit de TRB4/5/6 met en zonder piezo. Dat waren bijzonder prijzige basjes destijds (zo rond de 6000 guldens wat toen erg veel geld was!).

Een paar jaar daarna hebben ze de budgetversie gemaakt en bestond de dure serie alleen nog maar uit de TRB-4P, TRB-5P en TRB6-P. De budgets waren de TRB4, TRB5 en TRB6. Deze hadden in tegenstelling tot hun duurdere broers een geschroefde hals.

De TRB5II is de gewoon 2e serie budget TRB. Vooral te herkennen aan de body. Bij de 1e TRB budget serie zie je dat er bij de hoorns nog een stukje is weg gefreesd net als bij de duurdere serie. De 2e TRB budget serie is gewoon één platte plak.

De TRB 1004, 1005 en 1006 is weer de voortzetting van die TRB-II serie. De TRB-4P II, TRB-5PII en TRB6-PII zijn opvolgers van de oude dure serie TRB's.

Waarschijnlijk wil jij weten wat het verschil is tussen de TRB5-IIP en de TRB 1005. Dus eigenlijk het verschil tussen de budget serie en de high-end versie. Hier een lijstje :
- prijs!
- houtsoorten (IIP serie heeft ebbentoets)
- topje bij de IIP is echt een top en geen stukje fineer zoals bij de 1005
- piezo's in de brug
- IIP heeft een doorlopende hals, 1005 een geschroefde hals

Kortom, ze lijken op elkaar maar dat is alleen op het oog! Wat kwaliteit, geluid en bespeelbaarheid betreft liggen ze ver uit elkaar. Vergelijk het een beetje met Fender USA en Fender Mexico.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Helder verhaal André!

Mijn (en jouw ex-) TRB-5 is dus de eerste gemaakte budgetversie. Volgens het serienummer dat erop staat is hij gemaakt op 18 maart 1995.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Niels schreef:Helder verhaal André!

Mijn (en jouw ex-) TRB-5 is dus de eerste gemaakte budgetversie. Volgens het serienummer dat erop staat is hij gemaakt op 18 maart 1995.
Kan kloppen Niels. Ik heb die bas in december 1996 van Wilbrand Meischke gekocht (was toen mijn hoofdvak leraar op het conservatorium).

Naar mijn idee is die eerste TRB budgetversie niet te vergelijken met de huidige. Die 1e was toch wel erg goed! Ze waren ook niet heel erg goedkoop toen. Die highend versie was toen rond de 6000 gulden de budgets waren ongeveer de helft. Ik heb hem 2e hands gekocht voor bijna 2000 gulden. Tegenwoordig heb je voor zo'n €800 een TRB 1005 nieuw!

Heb je jouw TRB5 alweer terug van De Gier? Ben erg benieuwd hoe ie is geworden. Was ook wel nodig he? Ik ben niet zo heel erg zuinig geweest met dat basje...
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Hij ligt te wachten tot ik hem op kan komen halen; ik hoop dat dat aankomende week lukt (heb nog wel tentamens en moet nog opdrachten inleveren... hmm :?). Als ik hem weer heb dan komen er zeker een aantal foto's hier op het forum! En ja, het was heel erg nodig dat die een flinke beurt kreeg :lol:.

Weet je trouwens zeker dat je hem van Wilbrand Meischke gekocht hebt? Toen je bij mij was noemde je - zeker weten - een andere naam.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Niels schreef:Weet je trouwens zeker dat je hem van Wilbrand Meischke gekocht hebt? Toen je bij mij was noemde je - zeker weten - een andere naam.
Zeker weten, is via Edwin van Huik (Bass Connection) gegaan ivm. garantie. Misschien dat je die naam hebt onthouden :wink:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

andre van ham schreef:Naar mijn idee is die eerste TRB budgetversie niet te vergelijken met de huidige. Die 1e was toch wel erg goed! Ze waren ook niet heel erg goedkoop toen. Die highend versie was toen rond de 6000 gulden de budgets waren ongeveer de helft. Ik heb hem 2e hands gekocht voor bijna 2000 gulden. Tegenwoordig heb je voor zo'n €800 een TRB 1005 nieuw!
Maar toen ik op een TRB5II speelde (fretless) bij Live Music in Arnhem en ook nog eens een keer op de dure serie, merkte ik eigenlijk niet zo heel veel verschil moet ik zeggen. Oke, de dure speelt iets fijner, heeft een andere toets en langere sustain, maar verder, in klank? Nee, niet veel aan te merken.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
andre van ham

Bericht door andre van ham »

BassAgent schreef:Maar toen ik op een TRB5II speelde (fretless) bij Live Music in Arnhem en ook nog eens een keer op de dure serie, merkte ik eigenlijk niet zo heel veel verschil moet ik zeggen. Oke, de dure speelt iets fijner, heeft een andere toets en langere sustain, maar verder, in klank? Nee, niet veel aan te merken.
Ik vind het verschil wel groot. Laatst nog op een 1006 gespeelt en een TRB6-PII, da's echt wel een verschil.

De 1006 voelt en ziet er van alle kanten "cheap" uit. Hij lijkt op de duurder serie maar dat is alleen oppervlakkig. Zelfde geldt voor de sound, lijkt het zelfde op eerste gehoor. Alleen hebben ze gewoon minder dynamiek, klinkt allemaal iets dunner.

Ik vind trouwens wel dat die 1004/5/6 serie wel een hoop waar is voor je geld (typisch bij Yamaha trouwens).

Ook ben ik van mening dat niks uit de huidige Yamaha TRB lijn (en ik heb ze echt allemaal in de handen gehad) kan tippen aan die eerste TRB serie uit eind 80/begin 90. Zowel wat sound betreft als afwerking en kwaliteit.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dat laatste is ook waar André!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

gelukkig heeft Andre al een hoop verteld :lol:

Mocht je wel het verschil willen weten tussen de II en de 1005 (waar Andre uit concludeert dat je het verschil tussen de IIP en de 1005 wilt weten weet ik niet): Dat verschil is er nauwelijks. Ik heb een TRB II 4snaar gefret, en dat vind ik een heerlijke bas. Ik heb een 1005 fretless gehad, en voor zover je gefret en fretless kunt vergelijken, zou ik willen beweren dat het verschil heel klein is. De 1005 ziet er anders uit natuurlijk, maar qua spelgevoel en sound lijken ze heel veel op elkaar.
Wel is het zo dat de hals van de 1005 wat slanker is en de bas als geheel wat lichter, maar daar moet je maar net van houden, ik hou toevalligerwijs meer van zwaar & dik, dus ik zou eerder voor de II gaan. Maar da's heel persoonlijk.

Verder blijft overeind staan wat Andre zegt: II's en 1005's zijn fijne bassen voor het geld, maar de I's zijn beter. En de P's natuurlijk nog beter, maar die kom je dan ook bijzonder weinig tegen tweedehands.
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Lize schreef:(waar Andre uit concludeert dat je het verschil tussen de IIP en de 1005 wilt weten weet ik niet)
Lag voor mij voor de hand : optisch lijken ze nogal op elkaar en het zijn de enige die momenteel nog gemaakt worden. Maar jouw vergelijking tussen de oude TRB5II en huidige 1005 kan natuurijk ook :wink:

Maar eh, als je er over denkt om een 1005 nieuw te kopen kun je dat geld beter uitgeven aan een oude TRB5P. Bij Bass Connection (www.connectionbult.com) staat er eentje te koop voor €995 :

Afbeelding

Als het een TRB6P was geweest had ie er niet meer gestaan :D
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Kijk eens André:
Klik!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie