Beetje vreemde jazzbass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Beetje vreemde jazzbass

Bericht door rensbass »

Ik ben bezig met n ruil-deal, waarbij de tegenpartij me een fender jazzbass aanbied.
Het is een mex met maple neck. K ben best geïnteresseerd, maar na t zien van wat foto's valt me een paar dingen op.
Hij heeft zwarte block inlay en binding, dus ik dacht eerst aan een classic 70's maar heeft ook het serienummer aan de voorkant evenals made in mexico. De trusrod is bij de kop te verstellen, maar dat gat is helemaal blank, meestal is dat zwart vanbinnen. Ik ben geen expert, maar aan de hand van deze omschrijving, wat denken jullie? Nep?
K zou t liefst eenzelfde headstock willen zien, maar ben er nog geen tegen gekomen op t net.
Afbeelding

Afbeelding
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door PMJ »

De headstock lijkt ook bijgewerkt..qua vorm. Alles roept eigenlijk ''Fake''; logo, truss ingang, blocks en binding, headstock, tuners.... Het zou een bijgewerkte Jack&Danny hals kunnen zijn.

Dat er ook al valse decals met mexicaanse serial zijn :|.
Laatst gewijzigd door PMJ op 29 mei 2017, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door BassAgent »

Da's geen Fender. Alles is er nep aan. Tuners, vorm, lettertype van "Jazz Bass", die strapbutton hoort daar niet (tenzij je een echte ouwe of goeie AVRI hebt), truss rod opening, positie tuners en string tree. Geen Fender. Je wordt genaaid waar je bij staat, verre van blijven.
Wel dapper dat ze zelfs een serienummer hebben gejat. Echt een vrij schofterige manier van Fenders kopiëren. Als je het dan doet, doe het dan goed.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door rensbass »

Bedankt voor de reacties, k ben blij dat k t nog gepost heb.
De tuners en headstock vorm twijfelde ik ook al wat aan. T totale plaatje leek me niet te kloppen. Jammer dat zulke dingen gebeuren.

Niks te nadelen voor de verkoper/ruiler, een prettige kerel tijdens de communicatie, zelf niet de eerste eigenaar en zegt zelf tijdens de aanschaf ervan ook zn twijfels te hebben gehad.
Toch maar laten varen.
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door Muziekschuur »

De Jack & Danny headstock is dunner dan een originele fender. De dikte van een fender headstock zou de dikte van de G&L moeten hebben die je ooit bezat.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door Concorde »

Headstock is duidelijk aan geknutseld, niet strak.
Een Jack&Danny headstock is prima Fender-look te krijgen...
Al eens gedaan. maar niet de 'fender-mod...) :wink:
Puur omdat de ronde vorm mooier is dan de J&D vorm.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door Rob66 »

Als je een originele headstock bekijkt zie je al snel dat die andere totaal niet klopt.
Afbeelding
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door rich13 »

Die onderste lijn van de headstock van de nepper is wel erg slordig gezaagd....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door Luyt »

Dat is ook het voornaamste dat me weerhoudt een Fender Jazz bas te kopen: de angst dat ik opgelicht wordt met een namaak. Ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet letten. Zouden er checklists (met foto's) zijn die je kunt aflopen om de echtheid te controleren? En dan nog zijn sommige echtheidskenmerken pas te zien nadat je de hals of slagplaat losmaakt, ook niet iets dat je zomaar kunt doen bij een instrument dat nog niet van jezelf is.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door Hagen »

Nu zie ik de verschillen wel, maar zonder het voorbeeld zou het mij niet opvallen. En dan nog: verschillende jaren en uitvoeringen ..? Ik vind het knap dat jullie zoveel weten van een merk en op detailniveau argwaan krijgen.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door Maarten_E »

Voor mij was het het lettertype dat alle alarmbellen deed rinkelen; dat lettertype is never nooit op een Jazz Bass gebruikt. Tevens is het trademarklogo bij het JB logo veel te groot.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Beetje vreemde jazzbass

Bericht door BassAgent »

Hagen schreef: 31 mei 2017, 07:35 Nu zie ik de verschillen wel, maar zonder het voorbeeld zou het mij niet opvallen. En dan nog: verschillende jaren en uitvoeringen ..? Ik vind het knap dat jullie zoveel weten van een merk en op detailniveau argwaan krijgen.
Dat is waar, maar de vorm van een Fender Jazz headstock is altijd hetzelfde geweest. Als het een andere kop is, is het een andere bas.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie