Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door BassAgent »

Je zal mij ook nooit horen zeggen dat het geen goeie bas is! Ik heb ze (nog) niet bespeeld maar ik ben er heel erg benieuwd naar :) Het spreekt inderdaad voor die bas dat mensen moeite hebben om die en een $3000 Fender CS uit elkaar te houden.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door sergio71 »

BassAgent schreef: 15 jun 2017, 20:16 Je zal mij ook nooit horen zeggen dat het geen goeie bas is! Ik heb ze (nog) niet bespeeld maar ik ben er heel erg benieuwd naar :) Het spreekt inderdaad voor die bas dat mensen moeite hebben om die en een $3000 Fender CS uit elkaar te houden.
Precies !
Kijk het is aan iedereen zelf om te vinden of iets het waard is, dat gaat verder als geluid en materialen maar er is ook zoiets als een bepaald gevoel, noem het mojo en daar betalen mensen ook soms graag voor.
Met prachtige instrumenten als een Musicman Stingray, Fender Elite series, en G&L USA zie ik persoonlijk niet het nut van CS voor 3.5K
Maar een ander kan wel een heel warm gevoel van zoiets krijgen en dan is het het geld gewoon waard, dat bepaald dus iedereen persoonlijk.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door 4snaarinstrument »

Ik had het goed. Ik vind de fender beter. Wel beide nieuwe bassen.
Fender
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door wombatboter »

Mach1 schreef: 15 jun 2017, 19:33
Ik kon ervan uitgaan dat jij flauw zou reageren. Misschien moet je je eigen post eens teruglezen en dan kijken of het überhaupt raakvlakken heeft met wat ik zeg. Ik ben het letterlijk nergens met je oneens over. Wel jammer dat je pre-CBS er in moet noemen en zegt dat je het jammer vindt dat mensen het ergens moeilijk mee hebben. Allemaal aannames dus en steken onder water.

Ik hoef bovendien niet het filmpje te luisteren alvorens een mening te geven over hoe ik vind dat je een bas met een andere bas moet vergelijken; die mening heb ik allang gevormd voor dat dat filmpje kwam.

Misschien wil je zelf stiekem wel een mooie echt oude Fender...en ja, dat is een steek onder water en een aanname.

Ik heb een '66 Fender gehad omdat ik eens wou weten hoe die bas zich zou profileren na alles dat ik had en ik was teleurgesteld door het exemplaar dat ik had...werd me aangeprezen door de baas van Strings and Things als één van de beste sixties Fenders die hij ooit had verkocht en ik was nieuwsgierig.
Het ding speelde héél erg lekker en de hals was bvb een plezier, dat geef ik graag toe..alleen waren de pick-ups zeer noisy en de hals bewoog bij de minste temperatuurswissel dus af en toe moest ik het ding laten hangen voor ik naar een optreden vertrok en dat was jammer. Misschien had ik tegenslag met dat exemplaar, ik weet het niet. Ik heb 'm heel snel ingeruild voor een Alembic Mark King.
Mijn eigen ervaring is dat ik zelf niet geloof in een verschil van klank bij vintage Fenders en dat je gewoon geluk moet hebben met een instrument....daarom vond ik deze test eens nuttig. Men heeft wel een punt dat een bas lekker kan aanvoelen door een goeie afwerking maar bij mij ging het om klank en als een instrument goed afgeregeld staat geraak je al een heel eind...
Ik gebruik op mijn eigen cd nu een 71 Precision die van Willie Weeks was en het is een hele prettige Precision maar ik heb vroeger een MIM gebruikt bij de Kreuners of een Squier en ik hoorde geen enkel verschil...maar eerlijk gezegd ben ik ook geen expert en speel ik meer op een bas dan er naar te kijken en sommige specs onthou ik zelfs niet eens.
Ik besef dat jij heel erg gelooft in die vintage instrumenten en dat plezier is je gegund
Ik geloof zelf niet zo in heilige huisjes en heb inderdaad dit topic gemaakt om het eens aan te kaarten en er bij stil te staan...
Het heeft er alleszins voor gezorgd dat er eens bij wordt stilgestaan dus doel bereikt.. Iemand overtuigen heeft ook geen zin, ik kan alleen maar schrijven wat ik zelf heb ondervonden.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Strabel »

Goede diskussie.
Ik zou nog 1 aanvulling willen maken,
In de kop"dure Fender"zit een beetje het venijn.
Zoals erelid ook al zei "het rechtvaardigt niet de 7voudige prijs".
Amerikaans protectionisme en loonkosten maken zeker de usa fenders meer en meer onbetaalbaar voor de "gewone"man.
Feeling the groove is everything.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Erelid »

Ik heb zelf een paar leuke Jazz basjes; 1x Sandberg, 2x Fender en ik speelde laatst op een Squier VM basje van iemand anders... Wat een lekker basje was dat.. :facepalm:

Vroeger waren goedkope basjes meestal inferieur maar tegenwoordig kun je je zelf beter maar aanleren om niet meer naar de headstock te kijken als je een bas test.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Strabel »

Ik denk dat ik mijn verzameling maar verkoop zolang ik er nog goed geld voor krijg.
Kan ik denk ik een paar squier en sire bassen kopen,zal zeker een juweeltje tussen zitten dan.LOL :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door nangyala »

Erelid schreef: 15 jun 2017, 21:21 Ik heb zelf een paar leuke Jazz basjes; 1x Sandberg, 2x Fender en ik speelde laatst op een Squier VM basje van iemand anders... Wat een lekker basje was dat.. :facepalm:

Vroeger waren goedkope basjes meestal inferieur maar tegenwoordig kun je je zelf beter maar aanleren om niet meer naar de headstock te kijken als je een bas test.
Laatst een squier vm gekocht voor mijn vrouwtje. Meerdere zaken afgegaan waaronder Goes, Rotterdam en den haag. In een van die zaken hing een uitzonderlijk goed exemplaar welke we gelijk hebben aangeschaft. Een Amerikaanse fender ernaast gehouden ter vergelijk en de squier klonk veel beter. Bespeelbaarheid iets minder maar de squier was dan ook niet voor mij bedoeld.

Eenmaal thuis moet ik vragen of ik erop mag spelen want ik blijk hem vaker te pakken dan mijn vrouwtje. Man dat ding inspireert enorm en blaast qua definitie mijn bongo van tafel. De bas frequentie van een passieve bas is gewoon lekkerder zonder overdadig te zijn (zei ik dat hardop???)
Nooit gedacht dat ik een passieve bas zo kon waarderen. Zo erg zelfs dat mijn gas voor een passieve jazz bas torenhoog is.

Zegt ze hier, ja maar je kan toch op die van mij spelen........die van jou ja, niet die van mij :twisted:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door rich13 »

Dat is ook wat mij positief verraste aan mijn (passieve) PRS. de humbuckerlook van de pickups suggereren een Musicman sound wat volledig niet het geval is, het geluid is heel mellow. Een beetje saai als je m solo bespeeld, en ik heb er zelfs aan gedacht om m weer terug te sturen. Maar toen ging ik op een lekker volume met cds meespelen, en met de band mee gerepeteerd, en ineens werd het een herlijke prikkende bas.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door BassAgent »

sergio71 schreef: 15 jun 2017, 20:30 Met prachtige instrumenten als een Musicman Stingray, Fender Elite series, en G&L USA zie ik persoonlijk niet het nut van CS voor 3.5K
Ah, maar daar ben ik het dan toch een beetje met je oneens: heb je wel eens op een Custom Shop gespeeld? Op een enkele uitzondering na (ik heb wel eens op een CS63 Jazz gespeeld die echt vréselijk was) zijn het echt wel instrumenten die qua afwerking, houtkwaliteit etc een dikke tree hoger staan dan Fender Elites, G&L USA etc. Die kunnen zich meten met Sadowsky's die nog weer een klap duurder zijn.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door sergio71 »

BassAgent schreef: 15 jun 2017, 23:07
sergio71 schreef: 15 jun 2017, 20:30 Met prachtige instrumenten als een Musicman Stingray, Fender Elite series, en G&L USA zie ik persoonlijk niet het nut van CS voor 3.5K
Ah, maar daar ben ik het dan toch een beetje met je oneens: heb je wel eens op een Custom Shop gespeeld? Op een enkele uitzondering na (ik heb wel eens op een CS63 Jazz gespeeld die echt vréselijk was) zijn het echt wel instrumenten die qua afwerking, houtkwaliteit etc een dikke tree hoger staan dan Fender Elites, G&L USA etc. Die kunnen zich meten met Sadowsky's die nog weer een klap duurder zijn.
Nee, nog nooit een CS in mijn handen gehad maar ik kan me niet voorstellen dat het 2x zo goed speelt als een top fender of MM Stingray oid.
Natuurlijk is de bespeelbaarheid van een bas soms verschillend maar het is niet zo dat met een CS hij vanzelf speelt.

Ik kan het me nu niet voorstellen, maar goed ik heb nooit de gelegenheid gehad om te spelen op een CS of een echt dure Boutique bas.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Pedullist »

Geluisterd met DT990 Pro, eigenlijk met het idee dat het ik het wel fout zou hebben en ik had het goed. :)

Het klonk wat evenwichtiger, warmer, dikker, de duurdere bas. Een ander noemt dat 'saaier of minder dynamisch'. Het is ook een smaak ding. De Sire had iets glazigs of gruizigs in het hoog. Meer scooped. Kan in sommige band settings beter zijn. Ik neig qua klankkleur meer naar de Fender. Wat Pelle zegt: nestelt zich in de mix zonder al te veel eq.

Of die Fender dat bedrag waard is, vind ik overigens twijfelachtig. Daarvoor is het iets teveel een gestandaardiseerd veredeld bouwpakket.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door VanderVeen »

sergio71 schreef: 15 jun 2017, 23:42 Nee, nog nooit een CS in mijn handen gehad maar ik kan me niet voorstellen dat het 2x zo goed speelt als een top fender of MM Stingray oid.
Natuurlijk is de bespeelbaarheid van een bas soms verschillend maar het is niet zo dat met een CS hij vanzelf speelt.

Ik kan het me nu niet voorstellen, maar goed ik heb nooit de gelegenheid gehad om te spelen op een CS of een echt dure Boutique bas.
Ik heb veel Stingrays en toplijn Fenders bespeeld, en een gezond aantal Custom Shop Fenders, en ze zíjn gewoon zo goed. Ze zijn het extra geld waard, en dat is de bottom line. Of je dat geld uit wil geven is een tweede- en persoonlijk. Ik zou, als ik ooit het bassen echt weer op ga pakken en geld over heb, zonder te twijfelen een Pino Palladino CS kopen.
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door leo_tender »

bwaa :?

Ik geloof wel dat een fender CS een erg goed instrument is maar de prijs wordt zeker niet alleen bepaald door de bouwkwaliteit en het hout... Je betaalt in de eerste plaats voor Custum Shop (of "koestem" zoals ie dat zo mooi zei :wink: ) Dat betekent exclusiviteit. Je wil een Fender maar niet zo eentje die iedereen heeft. En dat kost nu eenmaal wat...
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door BassAgent »

Maar dat geldt ook voor een Sadowsky, Celinder, Alleva Coppolo en al die andere custom merken. Natuurlijk betaal je voor het image, maar dat is bij álle merken zo, ook niet-bassen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie