Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door leo_tender »

Uiteraard! Maar ik heb hier enkel nog maar pogingen tot argumentatie gelezen in de trend van "ze zijn erg goed dus duur". "Ze spelen mexicanen naar huis" ;) (DT zal het graag horen ;) )
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door VanderVeen »

Maar hoe moet ik het dan beargumenteren?
Kom langs in Bax Amsterdam (snel zijn, anders ben ik er niet meer), en pak die Pino Palladino eens van de muur. Dat is alle bewijs dat nodig is.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Pedullist »

Je hebt bij een Custom Shop gewoon een grotere succesgarantie door de kans op extra aandacht. Een Mexicaan kan prima zijn, maar de kans is kleiner. Ik heb persoonlijk geen zin om constant bassen te testen om goedkoop dat ene goede exemplaar te treffen. Die tijd kost ook wat. Dus toen er een custom shop Stratocaster tweedehands voorbij kwam in mijn vriendenkring, had ik na een minuutje of 2 spelen wel een besluit genomen. Het is een zeer net gebouwd, zeer welklinkend instrument. Voor mij is feel nog van groter belang dan het geluid soms. Afwerking fretten, topkam, overgang hals/kop en hals/body (ik wil eigenlijk geen enkele overgang voelen, daarom kom ik steeds op neck throughs uit), etc. Feel krijg je niet overgedragen via een fimpje of foto. Ik heb daar overigens wel een derde van het originele aankoopbedrag voor betaald, en ik had het nooit voor het hoge bedrag gedaan denk ik. Voor 3000 euro kun je iets laten bouwen wat precies naar je smaak is.

Ook zoiets: de Dimension is een meer dan prima instrument (ik geloof dat mensen dat pas later gaan inzien), maar die knoppen voelden zo goedkoop aan. Plastic, te licht (dus meteen vervangen, en het voelde meteen beter). Dat soort subtiele dingen voel je ook onbewust. Hoe een stemknop draait. Ik heb best wat goedkope instrumenten afgesteld voor vrienden en het zit altijd in dit soort dingen. Of pickups die schel, glazig en onevenwichtig klinken. Beroerde sweeps van volume en toon pots. Onstemmingsproblemen omdat topkammetjes niet genoeg zijn uitgevijld. Fretten waar je je handen aan open haalt. Een pickupschroef met een braampje op de bovenkant zodat je bij palm muting daar steeds last van hebt. Als je een instrument bespeelt heb je dat niet meteen door, maar je krijgt geen gevoel van kwaliteit. Ik heb Sire noch CS Fender in mijn handen gehad, maar ik denk dat veel in dit soort dingen zit.

Ga in op de uitnodiging van Vanderveen, zou ik zeggen. Het is heel erg standaard (of hip) om te zeggen dat geluid in je vingers zit, en het allemaal niks uitmaakt, maar probeer het voordat je andere mensen napraat. Misschien merk je niks. Prima. Beter voor je portemonnee ook. :D
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door butters »

op mijn werk (kringwinkel) is vandaag een Fender MIM deluxe jazz uit 2003 bass binnen gebracht. 1 brakke potmeter. De hals stond heel hol met hoge actie om het slechte fretwerk vanaf de 12de fret te compenseren, heeft ook eigenlijk een shim nodig, Want met normale actie eigenlijk niet te bespelen. Ik wil maar zeggen voor een bas van die prijsklasse begrijp ik niet dat die ooit de fabriek verlaten heeft. Dus tis allemaal heel relatief de vergelijkingen tussen merken :-)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door BassAgent »

Hangt helemaal af van hoe met het ding omgegaan is he :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door butters »

dat viel nog goed mee denk ik. Niet echt cosmetische schade, geen deuken in de body of in de hals, de bas ziet er eigenlijk heel gaaf uit... het kan idd zijn dat het hout is gaan werken door slechte omstandigheden. maar ik vermoed gewoon slecht fretwerk :-)
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Slashhead »

Zelf speel ik ook een Fender JAZZ V CS en heb ook aardig lang een USA Jazz V Deluxe gehad. Ik vond de verschillen best wel groot en de CS is absoluut de meerprijs waard. Het is niet alleen maar een labeltje dat anders is. Andere neck, andere radius, andere electronica, andere bouwkwaliteit, etc.. en dat heeft effect op je manier van spelen.
Ik hoorde in de video wel degelijk verschillen en had de CS ook herkent. Is de CS de beste die je kan krijgen? Geen idee, maar ik heb nooit de moeite genomen om alle merken af te gaan en te hopen iets te vinden dat ik beter vond klinken. Als je niet van de exotische houtsoorten en toplagen bent en je wilt een goede J of P dan is de CS gewoon een goede keus.
Maar zoals al eerder aangehaald in dit topic, er zijn veel elementen aan een bas die maken tot wat die is. En geluid is er een onderdeel van.
Ik heb de mooiste dingen uit een Sire (MarcusMiller) horen komen en ben dan ook blij met zo'n merk dat ze instaat zijn voor weinig iets moois neer te zetten.
Kijk hier nog eens ff naar zou ik zeggen; https://www.youtube.com/watch?v=K-_D5bpeF1Y
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Frederiek »

Het kost nou eenmaal exponentieel veel meer moeite om een steeds kleiner incrementeel verschil in kwaliteit te realiseren. Dat geldt eigenlijk voor alle producten. Exclusiviteit e.d. maar even in het midden latend vind ik het logisch dat je steeds meer gaat betalen voor iets dat niet van evenredig veel betere kwaliteit is. Natuurlijk is die Sire een prima bas, en heel concurrerend met al het andere voor dat geld, maar ik begrijp ook volkomen waarom iemand het geld overheeft om een CS te kopen.

Natuurlijk was ik vroeger blij dat ik in een brak koekblik kon rondrijden maar dat neemt niet weg dat ik het na vijf jaar nog steeds iedere keer heerlijk vind in mijn fijne huidige auto - met airco - kan gaan zitten :)

Ik had zelf het geld niet over voor een nieuwe Sire tegenover een tweedehands Fender. Als ik de kans had ruilde ik mijn oude Mexicaan van €300 niet in voor een Sire van €500 (en ook niet voor een van €800). Het is een hele kleine steekproef natuurlijk... en ik koop sowieso liever tweedehands dan nieuw, daar hou ik gewoon van.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Rodi »



Een nieuw vergelijk. Weer veel geklets, maar ook wel leuk om het verschil tussen de nekpickup van een jazz vs een Precision te horen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Pedullist »

Wederom correct. :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door basloze fret »

Ik had het deze keer ook goed. Test A was te simpel, maar ik moet toegeven dat ik het bij test B moeilijk had en het verschil veel minder groot was dan ik had verwacht. Bij de tweede keer luisteren begon ik zelfs te twijfelen...
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Rodi »

Test 1 was inderdaad een makkie, test 2 lastiger maar had ik gelukkig ook goed.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Erelid »

ook correct. Maar ik heb zelf zo'n Mendel en dat herken je dan toch wel.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Mach1 »

Deze was makkelijk.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Pedullist »

Ik wacht nu op de Duracell versus Hema batterij test. :)
Plaats reactie