Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door Strabel »

Misschien te groote vraag,maar stel hem toch.
Na net Justin Bieber en Martin Garrix als main act's op Pinkpop,(uit betrouwbare bron,volgend jaar kylie minogue) is er nog een beetje toekomst
voor het "ambachtelijk"werk als bassist.
Ik ben altijd werkzaam geweest als geluids/licht tecnikus .
In eind jaren 80 als "runner"" bij grootte shows in de Kuip en Ahoy..(Prince,Madonna ,Pink Floyd, en velen anderen)
Sommige uitzonderingen daar gelaten (bijv:Madonna)zong en speelde iedereen toch wel live.
Aanvulling: meeste festivals tot eind 2000 veel live spectakel maar "band"gehalte neemt toch wel af.
Ikzelf betaal echt geen 80 tot 100 zoveel euro om iemand met een tape'je te zien meespelen of playbacken.
Met de opkomst van voorgebakken act's en bas synthesyzers,IS ER NOG TOEKOMST?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door BassAgent »

Goeie vraag! Die heb ik ook wel eens mezelf gesteld maar dan over drummers. En toen dacht ik: kunst is een wereld van reactie-tegenreactie. Je ziet tegelijkertijd namelijk goeie gitaarbands als paddestoelen uit de grond schieten (neem hier in Nederland als grotere namen bands als Kensington, De Staat, alhoewel die al wat langer aan de weg timmeren) en of je dat nou leuke muziek vindt of niet: er staan wél gasten op gitaren muziek te maken.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door Strabel »

Er zullen altyd live bands blijven en ik hoop dat het inderdaad een " jo-jo"effect is,maar
Voor veel jongeren zijn de dj's ,rappers en andere "coole" gasten nu toch de voorbeelden.
Ook de commercie heeft een steeds grotere vinger in de pap gekregen.
Tyden veranderen,en dat is oké,heb alleen wel steeds meer moeite met dat "fake" gedoe.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door BassAgent »

Volgens mij is er van een jojo-effect niet echt sprake. Ik werk op een middelbare school en daar wordt echt door veel leerlingen opgekeken tegen grote bands (U2, Beatles, Nirvana). Ze prikken ook wel door dat fake-gedoe heen, maar vinden het vooral tof als "gewoon" entertainment. Snappen echt wel het verschil.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door Strabel »

Gelukkig maar ,ER IS NOG HOOP.LOL
Feeling the groove is everything.
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door sergio71 »

Bands blijven maar producties middels computers zal mijn inziens toenemen en het past ook bij de populaire muziek van nu en de nabije toekomst.
Als je ook kijkt naar de diversiteit en kwaliteit van producten van Native Instruments en Ableton dan is het geen verassing dat men steeds vaker grijpt naar dit soort middelen.

Bijna de helft van de hedendaagse hits zijn een producer/DJ die een artiest heeft ('featuring') om iets catchy te zingen en doe daar dan een rapper/dancehall MC bij en je bent klaar tegenwoordig.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door rich13 »

Dat is entertainment, en dat moet je eigenlijk los zien van muziek.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door bobbelmans »

Mike Watt zei (in een docu over punk band de Minute Men) dat er vroeger 2 soorten basgitaren waren; goedkope basjes met slechte kwaliteit en de duurdere bassen met goede kwaliteit. Wildde je fatsoenlijk een instrument kunnen bespelen dan had je geld nodig. En dat geld hadden de kids niet dus speelde ze zich een ongeluk op slecht klinkende en spelende instrumenten.

Die tijd is voorbij.
En zo ook qua opnemen.
Je kan heel gemakkelijk zelf een prima plaat afleveren vanuit je hobby kamertje.

En dus hoef je eigenlijk ook geen instrument te kunnen bespelen. Een 'goed' liedje en wat geluk is met een paar muis klikken gedaan.

Maar dit is volgens mij iets dat al decennia aan de gang is. Het Milli Vanilli gehalte is er ooit ingeslopen en zal blijven.
Maar gelukkig ook de Kenzingtons (wat zeg ik nu???? Ik vind dat echt zon rot band....).
Er zijn meer 'muziek maak' opleidingen dan vroeger dus ik denk niet dat er veel verschil is dan 30 of 40 jaar geleden. (Behalve dan de toegankelijkheid van de muis klikken....)

Onmiskenbaar feit is natuurlijk wel dat er geen ruimte meer is voor muziek met een lekkere slap bas in de lead (primus, level 42). Maar misschien komt dat ook wel weer terug....
face down in the dirt
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door didi »

Eigenlijk denk ik dat de basgitaar meer prominent aanwezig is dan ooit. Als je ziet hoe populair sommige bassisten tegenwoordig zijn, dat het steeds meer ingezet wordt als solo-instrument, dat technieken zich nog ontwikkelen van slappen en doublethumpen en tappen. Nee, ik maak me helemaal geen zorgen om de toekomst van de basgitaar. Het veelzijdige en toch specifieke geluid van verschillende type bassen draagt zoveel bij aan veel muziek dat ik me niet kan voorstellen dat we in de toekomst genoegen nemen met gedigitaliseerde namaak.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door basloze fret »

Die vraag werd in de jaren '80 ook al gesteld met de opkomst van de bas synth en de bas is er nog steeds. Ja, er zijn genoeg youtube solo bassisten en slapper en tappers en fleppers en in de fusion en jazz zijn nog genoeg leuke dingen te vinden. Maar als ik naar de bas in de mainstream popmuziek kijk vind ik het bedroevend gesteld. Ik zie niks meer van die jaren '80 hoogtijdagen van de bas terug. Toen had je Mark King etc. en zelfs in jaren '90 had je Flea, Les Claypool etc. Prominente en avontuurlijke bassisten binnen de mainstream. Daar zie je niets meer van terug als je nu naar de hitparade kijkt en zelfs op festivals als Pinkpop kun je de avontuurlijke bassisten op 1 hand tellen. Mensen (niet-bassisten) zitten er kennelijk niet op te wachten. Het is allemaal zo standaard geworden en je komt nog nauwelijks iets verrassends tegen :oudezak:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door padawatje »

Ik maak me ook weinig zorgen. Synths bestaan al langer dan popmuziek zelf.

Ikzelf beleef evenveel plezier aan het op mijn eentje een volledig elektronisch nummer in elkaar knutselen op mijn computer als bas staan spelen in een bandje met andere mensen.
Maar ik zal nooit van mijn leven geld geven om naar een artiest te gaan kijken die staat te playbacken, of een DJ die op zijn eentje op een podium staat wat knopjes in te drukken.

Technologie heeft zelden of nooit ambachtelijke technieken helemaal doen verdwijnen : we hebben auto's en brommers, maar er wordt nog altijd paard gereden. Fotografie is meer dan honderd jaar oud (en toegankelijker dan ooit), maar er wordt nog altijd getekend. En ondanks alle medische technieken proberen sommigen nog steeds ziektes te genezen met kruiden ...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door Strabel »

Misschien is de rol van de basgitaar ook een beetje verandert?
Op YouTube veel filmpjes van solerende (6sn) bassisten,zie er live alleen weinig van.
Wat vinden jullie van de qualiteit van spel,van de gemiddelde bassist dan wel te verstaan?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6208
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door LemmyNL »

Je hebt het over popmuziek. Dat is samengevat het hele punt. Misschien dat er in de pop weinig meer 'eerlijk' gemusiceerd wordt, maar dat is sowieso al niks nieuws, maar bovendien is dat slechts een klein percentage van de hele muziekwereld. Komt goed jong.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door Strabel »

Nou niet echt. (Pop) tussen haakjes.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Toekomst bas gitaar in (pop) muziek?

Bericht door evertalbers »

Een paar twintigers in mijn omgeving luisteren voornamelijk naar dance maar zijn ondertussen wel druk bezig om gitaar te leren spelen, en dat gaat hun luistersmaak vast beïnvloeden. Kortom, het kan nog alle kanten op.
Plaats reactie