Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Zoek je diversiteit in geluid bij een bas?

Ja, zoveel mogelijk opties graag
3
4%
Nee, één type geluid volstaat
17
21%
Een paar opties (2 tot 3) is genoeg
43
54%
Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers
2
3%
Graag zoveel mogelijk knopjes en switches, maar ik raak ze eigenlijk nooit aan
2
3%
Ik zoek het liefst diversiteit in de bassen zelf
10
13%
Ik heb eigenlijk niks met basgitaren...doe mij maar een midi banjo!
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Rieno »

M'n Kubicki heeft feitelijk 5 potmeters (1 intern) en een 5-standen schakelaar...een hele hoop opties dus. Maar als ik kijk wat ik écht gebruik, is dat ook nog redelijk wat. Naast natuurlijk variëren in aanslag (positie, manier), is de balans en de EQ ook heel bruikbaar en daar draai ik dus ook regelmatig aan. De 5-standen schakelaar gebruik ik dan weer minder, want 3 ervan zijn passieve opties met een vaste EQ en de ene actieve optie is wel erg lomp qua geluid (al is die voor reggae weer enorm lekker).

Terwijl ik dit verhaal typ, verander ik ook m'n keuze eigenlijk; als ik een bas in handen krijg met nog meer opties, dan zal ik daar ook weer zoveel mogelijk bruikbaars uit willen halen en ga ik dat dus ook wel weer gebruiken. Maar dat is dan wel weer alleen in opnamesituaties. Tijdens live-gebruik wil ik daar niet aan denken en moet er gewoon een goede basisklank aanwezig zijn en misschien nog een tweede, dus in die situatie zou ik liefst een bas hebben zonder al die toeters en bellen.


TLDR;
Voor opnames graag veel opties en die gebruik ik dan ook, voor live een bas zonder toeters en bellen met een of twee goede basisklanken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Rodi schreef: 24 jun 2017, 10:54 Ik mis een optie. Zoveel mogelijk opties hoeft van mij niet, maar wat mogelijkheden vind ik wel fijn....
Optie toegevoegd
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Britsie »

Eigenlijk wil ik gewoon een bas met 2 pick ups en een blend-knop (of Volume/volume). Daarmee heb ik genoeg sounds: meer naar de brug = meer hoog, meer naar de nek = meer laag. Voor extra variatie, speel ik dan over de nek- of brug pick up.
EQ aanpassen doe ik eigenlijk altijd op mijn versterker en dan alleen bij de soundcheck.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Niels »

Liefst zo min mogelijk knopjes en maar 1 element. Des te meer je aan knopjes kunt draaien, des te meer je kunt verprutsen. Ik speel nu de laatste tijd vooral op mijn Musicman Stingray 2EQ en dat vind ik qua mogelijkheden ruim voldoende. Mijn andere bas is een Fender Precision waarvan ik de tone af en toe een beetje dichtdraai.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13422
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door LeftyJ »

Ik was altijd van zoveel mogelijk opties in één instrument. Hoe meer knoppen en schakelaars, hoe beter. Maar ik had een soort eye-opener toen ik een Audere preamp in mijn Jazz had laten bouwen: dat was twee weken leuk, en daarna speelde ik er niet meer op (!). Ik ben gaan nadenken wat ik nou écht gebruik, en eigenlijk is mijn ideale configuratie twee pickups, volume, balance, treble cut (gewoon een toneknop volstaat) en de mogelijkheid om het laag iets te boosten. Meer is leuk, maar ik gebruik het niet.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Peachabell »

Het geluid van de bas moet voor mij enigszins instelbaar zijn, maar in principe gebruik ik meestal niet meer dan de toneknop.
Soms draai of schakel ik de brug weg. Afhankelijk van het nummer en de zaal, in sommige zalen draai ik de toon terug, of juist omhoog als het me te zompig klinkt.

Verder zit de diversiteit vooral in de bassen zelf, wat bij mij hollowbody versus solidbody en shortscale versus longscale fretloos is. Ze hebben eigenlijk allemaal humbuckers, de Jazz singles zijn de deur uit.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Hans58 »

Het basisgeluid moet goed zijn en me aanspreken; verder kun je door de aanslag (vingers of plektrum en de plek waar je speelt) al veel variëren. Daarom kan ik prima met een Precision uit de voeten. Daarbij gebruik ik wel de toonpot, die ik soms wat terug draai.
Mijn Rick heeft veel meer mogelijkheden maar die gebruik ik spaarzaam. Ook daarbij gaat het me vooral om het karakter van het basisgeluid. Evenzo bij bijvoorbeeld de Höfner vioolbas. Ik zoek de diversiteit dus in de verschillende bassen, meer dan dat de bas verschillende opties moet bieden.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers

Bericht door padawatje »

Ik heb "Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers" gestemd. Ik heb alleen maar Precisions met één enkele single coil of spilt-coil en een toonknop. Ik klink op vrijwel elke bas hetzelfde en het geluid van een P spreekt mij het meeste aan. Past ook binnen elk genre en bandbezetting. Ik gebruik enkel de toonknop af en toe. En wissel ook af tussen roundwound en flatwound snaren, want dat doet ook nogal wat met de klank. Bassen met actieve preamps en humbuckers heb ik meermaals geprobeerd, maar ben ik steeds weer van teruggekomen. Ik mis enkel af en toe een brugelement als de klank net wat helderder mag. Misschien dat er ooit nog wel eens een P/J in huis komt.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Unlord »

Thuis heb ik aan 10 bassen niet genoeg omdat ik uit elke bas weer een heel eigen ervaring haal. Op het podium moet het geluid gewoon goed zijn en heb ik niks aan opties en knoppen en gemier. Liefst een passieve bas met enkel de mogelijkheid om de balans tussen de elementen aan te passen en de tone open of dicht te zetten. Of, als het dan toch een actieve is, om een pietsie bas of treble bij of weg te draaien als het erop aan komt. Maar liever niet. Alle EQ zo plat als de voorgevel van Kiera Knightley.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door HNZ »

badastronaut schreef: 23 jun 2017, 22:14 ...Wat ik zoek in een bas is de mogelijkheid om in het ene nummer te kunnen 'knorren' als een jazz bass en in het volgende nummer een laag en warme ondergrond neer te kunnen leggen zonder dat ik aan de knopjes van de versterker hoef te gaan zitten draaien of een pedaaltje moet in trappen... Om die reden ben ik zelf ook meer een fan van een jazz bas dan van een precision. Ik hou wel van wat veelzijdiger (maar wel met mate)...
+1!
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door phoerd »

Ik heb meerendeels actieve bassen, maar ik gebruik bijna nooit de toonregeling. Het enige wat ik nog wel eens doe is dat ik bij sommige nummers iets meer van het achterste element gebruik. Toonregeling doe ik op m'n versterker.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Muziekschuur »

midi connectie en een paar duidelijke pickups en de juiste schakelaars die me passen. Dat zoek ik uit in detail. Mijn voorkeur gaat uit naar een passieve schakeling.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers

Bericht door VanderVeen »

padawatje schreef: 24 jun 2017, 22:06 Ik heb "Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers" gestemd. Ik heb alleen maar Precisions met één enkele single coil of spilt-coil en een toonknop. Ik klink op vrijwel elke bas hetzelfde en het geluid van een P spreekt mij het meeste aan. Past ook binnen elk genre en bandbezetting. Ik gebruik enkel de toonknop af en toe. En wissel ook af tussen roundwound en flatwound snaren, want dat doet ook nogal wat met de klank. Bassen met actieve preamps en humbuckers heb ik meermaals geprobeerd, maar ben ik steeds weer van teruggekomen. Ik mis enkel af en toe een brugelement als de klank net wat helderder mag. Misschien dat er ooit nog wel eens een P/J in huis komt.
Hahaha... Dus je stemt dat je het liefst nieteens een volumeknop hebt, want je vingers zijn genoeg, maar wil wel graag een Jazz element erbij? En dat je de toneknop gebruikt? En verschillende snaren?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Sanders »

Ik heb twee bassen, een P & een J. Beide met een alder body, beiden met een rosewood toets. Beiden zijn besnaard met LaBella flatwounds (schofterig dikke op de P, dikke op de J). De P demp ik af met een schuimpje onder de brugkap, de Jazz laat ik ongedempt.

Ik heb dus twee instrumenten, waarvan ik de tonale veelzijdigheid bewust beperk tot een paar klanken die voor mij ERG bruikbaar zijn (ik kan me niet meer herinneren wanneer ik alleen het brugelement op de Jazz gebruikt heb).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Arretje »

Ik was eigenlijk van zoveel mogelijk opties, actief en veel knopjes, maar eraan draaien gebeurde weinig. Paar jaar geleden kocht ik een Yamaha BB425x: volume, toon en driestanden schakelaar en dat klikt geweldig! Opties genoeg, P met de toon ietsje terug, P vol open met plectrum, P met toon bijna dicht voor de afdeling Motown, beide elementen samen voor een goede allroundsound, achterste element solo voor de Jaco-sound. En ik vind hem ook nog mooi om te zien. De Sandberg Ken Taylor is inmiddels verkocht....
Plaats reactie